Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DejanXC60
#1286170
fjohan82 skrev: fre 07 dec 2018, 19:12
DejanXC60 skrev: fre 07 dec 2018, 13:28 Enligt min servicetekniker så slits ”komfortbromsar” dubbel så fortare än originalet. Står hellre ut med lite gnisell än att betala onodiga kostnader för bromsbyte
Bara att höja stereon några snäpp så hörs det inte ;-)
Håller med :-D
av Lockis
#1286334
90-serien är inte ensam om detta. Upptäckte det häromdagen när jag kryp körde på min V60. Gnisslar hemskt vid start i låga hastigheter och när man bromsar försiktigt i låga hastigheter. Har inte uppmärksammat detta innan men nu körde jag med rutan nervevad och då var det väldigt tydligt. Ska in för montering av stänkskydd den 9/1 och tänkta ta det med min PST då. Min säljare har inte velat prata med mig sen bilen levererats utan hänvisat mig till min PST.
Användarvisningsbild
av Himself
#1287499
Lockis skrev:90-serien är inte ensam om detta. Upptäckte det häromdagen när jag kryp körde på min V60. Gnisslar hemskt vid start i låga hastigheter och när man bromsar försiktigt i låga hastigheter. Har inte uppmärksammat detta innan men nu körde jag med rutan nervevad och då var det väldigt tydligt. Ska in för montering av stänkskydd den 9/1 och tänkta ta det med min PST då. Min säljare har inte velat prata med mig sen bilen levererats utan hänvisat mig till min PST.
Just krypkörning och försiktiga bromsningar gör att det gnisslar för mig. Inte speciellt högt, men tillräckligt för att man ska höra det tydligt.

Har även märkt att lättare svängningar (fortfarande i låga hastigheter), t.ex. rondeller framkallar gnissel...
av SKJ313
#1333307
Etter hva jeg leser og forstår av denne tråden, så gjelder dette gnisslande/skrikende/squeaking ulyder når man bremser. Men er det noen (som meg) som opplever en gnisslande eller kvittrande/kvitrende lyd under kjøring når man ikke bremser? Jeg tenkte først at det kunne være en stein som har satt seg fast i et av hjulene, men slikt pleier å gå over av seg selv etter litt kjøring og hard bremsing, så jeg mistenker at det er en annen årsak. Har time hos ÅF til uken og skal få undersøkt det, men kan jo tenkes at noen her har opplevd noe lignende.

2017 V90 D4 AWD, 5.800 mil
av RubberDuck
#1333389
SKJ313 skrev: ons 21 aug 2019, 14:49 Etter hva jeg leser og forstår av denne tråden, så gjelder dette gnisslande/skrikende/squeaking ulyder når man bremser. Men er det noen (som meg) som opplever en gnisslande eller kvittrande/kvitrende lyd under kjøring når man ikke bremser? Jeg tenkte først at det kunne være en stein som har satt seg fast i et av hjulene, men slikt pleier å gå over av seg selv etter litt kjøring og hard bremsing, så jeg mistenker at det er en annen årsak. Har time hos ÅF til uken og skal få undersøkt det, men kan jo tenkes at noen her har opplevd noe lignende.

2017 V90 D4 AWD, 5.800 mil
Ja, samme opplevelse her. Mer tydelig ved sving.
2017 V90 D4
av SKJ313
#1334621
Resultatet ble skifte av kaliperne bak, det lå inne en teknisk journal fra fabrikken på dette, så var visst en kjent issue.
av Djungelbrand
#1342228
Hej!

Nu är tydligen lösningen klar från Volvos sida enligt min ÅF!!
Hade inne bilen förra veckan för åtgärd och dom bytte bromsskivor, belägg och bromsokshållare (ny variant) fram. Tycker mig se lite skillnad mot tidigare, antar att det kanske är biffigare okhållare, kan lägga upp en bild senare.

Frågan är ju nu om detta löste problemet... NEJ!! Gnisslar lika jävligt som innan... Kan inte riktigt höra om det är fram och/eller bak. Åtgärden som min ÅF gjorde var ju endast fram.

Litar inte speciellt mycket på min ÅF efter alla turer med olika problem. Är det någon annan som hört att Volvo kommit med en lösning?
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]