Sida 1 av 6
Andrahandsvärde V90 Cross Country D4/T5 AWD?
Postat: tor 09 feb 2017, 23:05
av Jspeed
En V90 Cross Country med för mig vettig utrustning hamnar på ett listpris kring 490.000kr. (Automat, Plus-nivå, Business-advanced, Klimatpaket, Teknikpaket, metallic, drag, backkamera, aut insynsskydd och solgardiner bak).
Allt annat lika skiljer det bara 2000kr från D4 AWD upp till T5 AWD. Bensinmotorn lockar mig mer (dock har jag ej kört den) då jag förväntar mig en större känsla av förfining i drivlinan än hos dieseln. Det kommer förstås gå åt mer bensin än diesel men den merkostnaden är jag nog beredd att svälja, kör 1500-2000mil/år.
Men vad tror ni om andrahandsvärdet för T5 AWD gentemot D4 AWD? Stor skillnad om 1-2-3 år? Erfarenheter kring andrahandsvärde XC90 bensin/diesel också välkommet.
Jag räknar även med att nya XC60 med motsvarande utrustning kommer ligga i samma prisområde och få liknande motoralternativ i början, eller?
Re: Andrahandsvärde V90 Cross Country D4/T5 AWD?
Postat: fre 10 feb 2017, 03:42
av SundanceKid
Jag hade inte viljat stå med en diesel att sälja om 3 år. Välj hellre t5. Är mycket finare i motorgång också.
Skickat från min Iphone
Re: Andrahandsvärde V90 Cross Country D4/T5 AWD?
Postat: fre 10 feb 2017, 06:18
av Derank
90% av bilarna på begmarknaden som byter ägare om 3år kommer att vara diesel.
Re: Andrahandsvärde V90 Cross Country D4/T5 AWD?
Postat: fre 10 feb 2017, 07:12
av SundanceKid
Derank skrev:90% av bilarna på begmarknaden som byter ägare om 3år kommer att vara diesel.
Det talar ju för bensin.
Skickat från min Iphone
Re: Andrahandsvärde V90 Cross Country D4/T5 AWD?
Postat: fre 10 feb 2017, 07:46
av KrilleW
SundanceKid skrev:Derank skrev:90% av bilarna på begmarknaden som byter ägare om 3år kommer att vara diesel.
Det talar ju för bensin.
Skickat från min Iphone
Nä, det talar per automatik inte ett dugg för bensinen. Se bara på begagnatmarknaden idag. V70 T4 vs. V70 D4. T4 är brist på, men när någon väl dyker upp så brukar de ligga kvar ett tag. Bara för att en bil sticker ut med ovanligt motoralternativ så betyder det inte att det är bra.
Det är oerhört svårt att avgöra hur marknaden ser ut om tre år. V90 har en Euro6-diesel vilket knappast kommer vara förbjudet om tre år. Inte straffakattas lika hårt heller. Majoriteten av de som köper V90 idag käper diesel av flera anledningar. Dessa anledningar kommer fortfarande vara anledningar om tre år.
Jag hade ändå valt T5 då det passar MITT körnönster bättre och jag föredrar karaktären av en bensinare. Om det sen drabbar eller gynnar mig tre år senare kan varken du eller jag avgöra.
Re: Andrahandsvärde V90 Cross Country D4/T5 AWD?
Postat: fre 10 feb 2017, 07:50
av kmi
Har såld flere Xc70, diesel og bensin.
Har aldrig oplevt nogen prisreduktion pga. det ene eller det andet om bilen var ok.
Re: Andrahandsvärde V90 Cross Country D4/T5 AWD?
Postat: fre 10 feb 2017, 09:20
av VolvoB20
Om Ryssland/Syrien/Trump/Iran/Irak/Putin/Mijöpartiet fixar att bränslet ligger på 40 kr/liter så kommer Bensinaren vara heldöd på marknaden då den drar mer.
Om De håller sig lugna och man istället totalförbjuder dieselbilar i alla städer kommer dieselbilarna vara heldöda på marknaden.
Bara att gissa vad som händer.....
Re: Andrahandsvärde V90 Cross Country D4/T5 AWD?
Postat: fre 10 feb 2017, 09:38
av perhall
När jag köpte min T4 var den 53000 billigare än D3 163 hk. Nu skiljer det 10000...
Re: Andrahandsvärde V90 Cross Country D4/T5 AWD?
Postat: fre 10 feb 2017, 10:47
av MartinS
VolvoB20 skrev:Om Ryssland/Syrien/Trump/Iran/Irak/Putin/Mijöpartiet fixar att bränslet ligger på 40 kr/liter så kommer Bensinaren vara heldöd på marknaden
Det känns ju troligt på ett par års tid :)
Ungefär samma skrämselpropaganda fick jag höra när jag för 6 år sedan köpte min XC60 T6 AWD. Sedan dess har bensinpriset gått NER....
Re: Andrahandsvärde V90 Cross Country D4/T5 AWD?
Postat: fre 10 feb 2017, 11:00
av Boozer87
Min teori är att som alltid att ett problem som egentligen inte existerar blir ett problem pga av bl a media. Diesel säljer fortfarande över 50%. Ja det minskar det vet jag. Men jag har svårt att tro att dem stänger av hela städer, blir förmodligen som med dubbdäckförbud alt tidsförbud vissa vägar. Då finns det enligt mig inga problem. Ta en annan väg, problem löst? Alla behåller sitt andrahandsvärde, och alla kommer fram och alla är nöjda och glada?