Sida 74 av 114

Vibrationer i ratt 120-135km/h

Postat: mån 23 apr 2018, 21:42
av Robbi

Re: Vibrationer i ratt 120-135km/h

Postat: mån 23 apr 2018, 21:47
av fjohan82
Robbi skrev: mån 23 apr 2018, 21:37 Ja, verkligen. Jag försöker hitta artikeln.
Tänker du på denna? http://www.vibilagare.se/nyheter/japans ... iska-bilar

Re: Vibrationer i ratt 120-135km/h

Postat: tis 24 apr 2018, 11:34
av lennarte
Då hade det kanske hjälpt en hel del med däck som inte är så känsliga???? Typ däck med hög profil.
Vi var i bilbytartankar för något år sedan och provkörde en Ford Kuga (systermodell till XC60). Den var kanonfin, max 2 år gammal och var (extra) utrustad med 21" sommardäck. Det var en diesel så det kanske inte blivit affär ändå, men jag blev förskräckt och frugan vägrade köra den tillbaka. Har aldrig kört något som är så "studsigt" och spårkänsligt, men säljaren var villig att byta däcken på den till original däck och fälgar från en ny Kuga som stod i hallen. den hade "bara 19" men när frugan fick reda på vad hon skulle få i inbyte för sin fina, fullutrustade Passat så reste hon sig och gick. Det har aldrig varit tal om att titta på bil igen, det är nog c:a 4 år sedan.

Re: Vibrationer i ratt 120-135km/h

Postat: tis 24 apr 2018, 20:25
av Robbi
lennarte skrev:Då hade det kanske hjälpt en hel del med däck som inte är så känsliga???? Typ däck med hög profil.
Vi var i bilbytartankar för något år sedan och provkörde en Ford Kuga (systermodell till XC60). Den var kanonfin, max 2 år gammal och var (extra) utrustad med 21" sommardäck. Det var en diesel så det kanske inte blivit affär ändå, men jag blev förskräckt och frugan vägrade köra den tillbaka. Har aldrig kört något som är så "studsigt" och spårkänsligt, men säljaren var villig att byta däcken på den till original däck och fälgar från en ny Kuga som stod i hallen. den hade "bara 19" men när frugan fick reda på vad hon skulle få i inbyte för sin fina, fullutrustade Passat så reste hon sig och gick. Det har aldrig varit tal om att titta på bil igen, det är nog c:a 4 år sedan.
Problemet är dubbelt, ingen vill köra med ballongdäck idag och bilen är känslig i sig.

Re: Vibrationer i ratt 120-135km/h

Postat: tis 24 apr 2018, 23:00
av Jefe
Idag åkte sommardäcken äntligen på och efter att gummiverkstaden har balanserat alla hjulen med en maskin som simulerar rullande landsväg så har jag nu inga vibrationer alls i ratten i farterna runt 120-130 Km/h.

Däcken är Pirelli P Zero 245/35 r21 på 10-Open Spoke Turbine Tinted Silver Diamond Cut Alloy.
Däckkillen sa att alla däck låg inom toleransen men att dom hade fått rotera lite på däcken för att matcha fälgen bättre.
Grymt nöjd med resultatet och att det var så enkelt att fixa problemet.
Nu är bilen en fröjd att köra även med sommardäcken.

Hade aldrig några problem med mina Hakka9 255/35 R19.

Re: Vibrationer i ratt 120-135km/h

Postat: tis 24 apr 2018, 23:13
av Robbi
Jag antar att du hade problem innan?

Re: Vibrationer i ratt 120-135km/h

Postat: ons 25 apr 2018, 06:13
av Jefe
@Robbi,

Ja med sommar däcken.
Vinterdäcken var vibrationsfria från start.

Re: Vibrationer i ratt 120-135km/h

Postat: ons 25 apr 2018, 07:57
av kenjoh4
Här har du en som gärna kör på ”ballongdäck”. Föredrar komfort före utseende.

Re: Vibrationer i ratt 120-135km/h

Postat: ons 25 apr 2018, 12:28
av AndS
Samma här, har svårt att se logiken i t.ex. V90CC och sedan välja stora fälgar med riktiga lågprofilare. Gärna stora hjul men med mycket gummi.
Tyvärr går utseende före funktion vilket nog är det som drabbat bilarna, krångliga konstruktioner med svåra kompromisser.

Re: Vibrationer i ratt 120-135km/h

Postat: ons 25 apr 2018, 19:01
av Xanthopteryx
Jag ville gå ner till 16 men det går inte att ha mindre än 17 så jag får väl leva med det helt enkelt. =)
En V90.