Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bigx86
#1326961
s6025t skrev: tis 16 jul 2019, 10:12 Ja Mestmotor verkar ju inte ha koll på vilka bilar som har SPA plattform filmklippet är ju från en gammal S/V/XC iaf så det verkar ju inte vidare seriöst reportage..
Har du läst något? "...har följt med till övriga SPA-modeller. Alltså S/V90, XC60 och V60 samt CC-versionerna." Så koll har dem absolut! Att filmklippet är på en äldre modell är orelevant för hur seriöst eller oseriöst ett reportage är. De flesta tidningar kör med samma upplägg med filmklipp, ibland är det långsökta klipp.

Oavsett så är det bra att någon lyfter fram detta nu. Volvo har haft flera år på sig att fixa detta.
av s6025t
#1326962
Den gamla plattformen som kommer från FORD har inte alls samma vibrationer som SPA bilarna har konstigt att detta kommer upp nu isf den gamla plattformen är ju 10-15år gammal o ingen märkt detta förut :-/
Filmklippet är hur som helst från en gammal plattform o inte en SPA bil jag har fullkoll på vilka VOLVO bilar som använder nya SPA till skillnad från motortidningarna...
Användarvisningsbild
av Robbi
#1326992
Det lustiga är att denna tråd har 1045 inlägg och jag vet att Volvofolk är inne och läser på forumet, t.o.m min servicetekniker erkände det.

Volvofolk! Shape up!
av LAH
#1331016
Jag är ny på forumet, har läst en hel del om vibrationerna då vi också är drabbade.

Vi har något så ovanligt som en XC90 D4 R design FWD 2018.
Men det hindrar inte att vi har haft vibrationer och fått balansera om originalhjulen (20") och ändå fått tillbaka vibrationerna.

Vi har nu skaffat eftermarknads 22x9" ET42 med 275/35, inga vibrationer alls!
Monterade sen på fälglås, ordentliga vibrationer.
Tar bort dom, vibrationerna helt borta!

På 20" har vi använt Volvos originallås hela tiden, även dom skiljer i tyngd mot bultarna i övrigt.
Kan det vara så enkelt??
Användarvisningsbild
av grillchips
#1331156
Men om det skulle vara såpass känsligt så lär det ju vara rena rama kullerstensbanan under vinterhalvåret med all is som sätter sig i hjulen?

Intressant teori dock.
av least
#1331158
Intressant om det är låsbultarna som orsakar vibrationer på vissa bilar.
Iofs rimligt då dessa skulle ge kast i en annan riktning jämfört med hjulets normala rotation.
  • 1
  • 103
  • 104
  • 105
  • 106
  • 107
  • 114

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen