Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ansjo
#1316717
fjohan82 skrev: tis 14 maj 2019, 21:42
ansjo skrev: tis 14 maj 2019, 21:39
fjohan82 skrev: tis 14 maj 2019, 10:10 När jag var och balanserade mina däck i helgen pratade jag med däckkillen om detta med obalans i vissa Volvomodeller.
Han hade hört att det var vid lastning av bilar på lastbil som remmarna spänndes för hårt runt däcken, så de förlorade sin form vilket skapade vibrationer.

Hur detta förhåller sig i verkligheten vet jag dock inget om.
Skämtade han eller :-/ ?
Nej, det hade tydligen gått ett helt år innan man hittade att vibrationer berodde på till synes hela däck, som egentligen inte var helt runda, men som hade blivit "knäckta" av spännbanden på lastbilarna från fabriken.

Jag kan naturligtvis inte bekräfta det, men det var vad han sa.
Ok. Ska jag vara ärlig har han nog inte kört en bil med de vibrationerna som tråden handlar om :angelo:
av pellemando
#1316800
Bigx86 skrev: tis 14 maj 2019, 09:16 Keep us updated pellemando. Min bil ska in snart den med, de du går igenom nu kan vara behjälplig för andra.
Självklart kommer jag göra det! Är väldigt förväntansfull för detta.

När jag påpekade felen med internet via bilmodemet, gan dom mig bara ett nytt SIM-kort som givetvis inte löste ett skit!
av pellemando
#1317432
Lämnade in bil nu, fick en xc40 som lånebil T5 AWD, den gick som en dröm! Inga skakningar/vibrationer oavsett hur jag körde.

Säljaren nämnde att vibrationerna har med mitt däck val o göra. Varpå jag sa att det är ju inga monster fälgar, utan volvos egna 19". Då säger han att v90 är "typad"/framtagen för 17", frågade varför det inte finns att välja då när man bygger bilen, utan enbart på vinterhjulen. Blev det tyst och inget bra svar fick jag.

Aja, vi får se hur det går med bilen denna gång.
Användarvisningsbild
av grillchips
#1317436
@pellemando, fascinerande uttalande, min V90 T5 R-design går inte att få med 17", 18" är det minsta från fabrik. Även eftermarknad är lurigt att hitta 17" som passar.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1317562
Den här tråden är milslång och har debatterats hårt sedan de första med plattformen rullade ut. Vad man slås av är att ofta är det själva däcken och de ser normala ut vid alla test. Antagligen är bilen extremt känslig för olika däck, vilket är lätt att förstå med den hård chassisättningen.

Däremot tror jag det kan ligga något i, att däcken skadas vid transport.
av ansjo
#1317564
Om det nu är däck som skadas vid transport borde det vara mer än just dessa bilar tråden handlar om. Bilar har blivit transporterade på detta vis länge, och även de flesta bilmärken på marknaden.
av pellemando
#1318634
Hämtade bilen i fredags efter den vart inne Mån-Fre.
Dom hade gjort balansering där dom hade fått balansera om 3 däck samt gjort nån annan sorts balansering där man roterar däckets placering på fälgen.

Men det hade hjälpt ytterst lite, även dom höll med om det! Så ny tid den 24/6 där dom ska kolla drivlina och vad mer dom kan komma på. Enligt dom så är detta bil nummer 2 dom fått in med detta problemet.

Hittade en nyasfalterad väg jag provade på för att eliminera "Dålig väg" bortförklaringar, och det hade kanske blivit 5% bättre i min mening.
Fortsättning följer
av Bigx86
#1318636
Tack för uppd. Pellemando. Det kan vara så att bilen har rullat med ovala däck tillräckligt länge för att ha skadat drivlina.

Har du också problem med missljud från interiören?
av Cokeisit
#1318639

pellemando skrev: Enligt dom så är detta bil nummer 2 dom fått in med detta problemet.
Då kan de inte sälja särskilt många bilar hos din åf Bild
  • 1
  • 97
  • 98
  • 99
  • 100
  • 101
  • 114

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]