Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jg1976
#1144359
Hämtade ut min Volvo S90 D4 i November 2016 och kört hittills ca1000 mil.

Pendlar på en 90-sträcka 2,5h var dag och kommer inte alltför ofta upp till högre hastigheter (ej varit i Tyskland ännu).. Märkte då jag var i Danmark ratten vibrerade just runt ca 130-135km/h och det är väldigt störande. Broms-skivorna böt jag efter en månad de slått sig direkt efter bilen var ny. Så de är helt nya.
Samtliga däck är noggrant kalibrerade att de är runda, även fälgar.
Ändå finns ett vibrations-moment. Inte så att klockan på min arm vibrerar om ni förstår, men det är nästintill.. Kan ta i mittkonsollen o att man känner av det när det är som värst. Har en tendens (har jag fått för mig) att det blir värre när man svänger något på ratten o man har gas på framhjulen.

Känns inte ok för en helt ny bil för 500´
Någon mer med samma erfarenhet? Antar det är verkstadsbesök nästa...
av macattac
#1144376
Hur stora fälgar har du? Var det inte någon annan som pratade om detta? Att på fälgar över 18" så måste bilen få någon speciell mjukvara.... sök på det. var någon sådan tråd här för ett par veckor sedan.
av Btorvestad
#1144454
Jeg hadde det samme på min 2016 XC90 med 22" hjul i 122km/t - ca 140km/t da jeg var i Danmark i sommer. Man merker det godt fra passasjersiden også. Gav beskjed om det til verkstedet neste gang jeg var inne med bilen og han ba meg sjekke om det var likt med vinterhjulene. Jeg har ikke testet det skikkelig ut med disse hjulene enda (21"), men skal inn i neste uke så da prøver jeg en av de neste dagene. Har ikke fått verifisert om de er korrekt avbalansert.
av jg1976
#1144493
Jag har 18" original-fälgar på helt nya Michelin-däck.
Varit inne och balanserat om ett par gånger men det blir inte bättre. Börjar tro att det kan vara bromsskivorna som kan vara ojämna..?
av buzztr
#1145521
Finns en del trådar om detta. Min V90 D5 har en del hyss, ett par XC90 har rapporterat problem. Haldex har varit uppe på tapeten... Det har varit vaga symptom samt att vibrationerna kommer och går, från knappt märkbara till mycket tydliga.

Efter 1200 mil har vibrationerna i min bil blivit något mindre, men jag ska ta tag i det här igen när jag reser mindre och befinner mig närmare min "hemmaverkstad". Mina problem är dock tydligast i lite lägre farter, 100-120 km/h,
av jg1976
#1146482
Tack för svar. Min skall in på verkstad efter denna helgen. Man ska testa att byta till andra fälgar o däck och man tror det löser allt.. Hoppas så.. :(
av jg1976
#1149425
Har nu bytt till helt nya däck och åkte E4 ca 70mil förra veckan. Ingen rolig upplevelse. Mina händer vibrerar hela tiden, det blir på något sätt mer märkbart när bilen "driver" i uppförsbacke och vägen svänger något.. Ringde direkt verkstaden, då det vibrerade såpass att min klocka lät.. Nu är bilen på verkstaden igen, ingen aning om vad de skall göra men kan hålla er uppdaterade.

Sänd mig gärna mer info om ni haft liknande erfarenheter.. Jag vill bara min bil ska vara ok.. Haft många olika bilar innan o även Volvo, de har aldrig vibrerat som denna..
av Volvovirgin
#1150564
Min v90 D5 har også fått samme problem nylig. Begynner så smått i 90km/t og blir litt kraftigere ved 100-130. Merker ingen forskjell på gasspådrag eller sving. Rister ikke i rattet eller armene men merker det godt i setet og bena( spesielt lårene). Dette er en type risting som jeg vil sammenligne med når 1 eller flere hjullager er gåent bare at her forandrer det seg ikke når en svinger på rattet. Kjører på 18" piggfrie. Skal sjekke om det hjelper å spyle innsiden av felgene for sand. På mine 5 eikede 18" så er den en liten forsenket linje på innsiden av felgen som samler mye skit. Har aldri sett noen tilsvarende fordypning på felger tidligere så håper dette er mitt problem, men er redd for att det kan være noe annet.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1150592
jg1976 skrev:. Mina händer vibrerar hela tiden, det blir på något sätt mer märkbart när bilen "driver" i uppförsbacke och vägen svänger något..
Låter som typiskt Haldex Gen 5 problem. Mjukvaran drar åt AWDn när du gasar lite mer, ifall däcken skulle börja spinna. Haldex 5 är ju så långsam att man drar åt den i förväg, inte när det faktiskt spinner. Det kan bli rätt irriterande om det är torr sommarväg.

Eftersom bilen saknar mellandiff och fram o bakaxel rullar olika fort men är sammanlåsta av Haldexen uppstår stora krafter i hela drivlinan. Finns det då någonstans minsta del som är är det minsta ojämn i drivlinan kommer den att vibrera.

Men du har ju inte Awd så det måste vara något annat

Jag har haft liknande problem då det var obalans samtidigt på båda sidor, det kan vara däck, fälg, drivaxel etc.

Eftersom du svänger går hjulen olika fort och den samverkande effekten kommer att märkas få obalansen ibland är i fas, och ibland i motfas och tar ut varandra..
Användarvisningsbild
av Spid3r
#1151870
jg1976 skrev:Har nu bytt till helt nya däck och åkte E4 ca 70mil förra veckan. Ingen rolig upplevelse. Mina händer vibrerar hela tiden, det blir på något sätt mer märkbart när bilen "driver" i uppförsbacke och vägen svänger något.. Ringde direkt verkstaden, då det vibrerade såpass att min klocka lät.. Nu är bilen på verkstaden igen, ingen aning om vad de skall göra men kan hålla er uppdaterade.

Sänd mig gärna mer info om ni haft liknande erfarenheter.. Jag vill bara min bil ska vara ok.. Haft många olika bilar innan o även Volvo, de har aldrig vibrerat som denna..

Hur gick det med detta problemet? Har har de gjort och har de åtgärdat problemet helt?

Har samma problem själv. Kör en S90 med 18" original vinterhjul.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 114

@Xc60pearl , Se om du kan få tag i en d&oum[…]

Beställde nya ok, slangar och glidbultar bak.[…]

Hjul låsmuttrar Amazon

Har ett värre problem med min gammelbil en p[…]

Löjliga priser XC70

Då har vi ytterligare ett exemplar för[…]