Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cokeisit
#1262519

Robbi skrev:
Har du fortfarande inte fått ordning på den? Bild
Nej, men mycket bättre efter att jag fick fyra nya fälgar och balansering men grundproblemet kvarstår. Verkstaden besitter inte kompetens att felsöka vibrationer är min slutsats.

Angående fälgarna så bytes de inte pga vibrationerna utan av en annan orsak. Det är dock en helt annan historia som passar bättre i en tråd angående bra och dåliga verkstäder...
av ansjo
#1262522
Misstänker att vibbarna kommer tillbaka...
Om jag förstår det rätt, så har de en manual att följa och frångår de denna är det inget som Volvo står för utan ÅF får pröjsa. Vad som är rätt eller fel kan man tvista om, merparten ger sig nog i detta läget och köper "produktegenskap".
Användarvisningsbild
av Robbi
#1262532
Jag begriper inte riktigt detta. När min ÅF hittade glappande drivaxlar på min bil och detta löste problemet, pröjsade Volvo detta och gav beröm tillbaks till ÅF om att ”nu har vi nog hittat problemet”. Vad fan har hänt med den uppföljningen? Besitter de inte kunskap om hur man uppdaterar sina felsökningsrutiner? Jättekonstigt.
av Elektrikern84
#1263542
Robbi skrev: tis 31 jul 2018, 19:32 Jag begriper inte riktigt detta. När min ÅF hittade glappande drivaxlar på min bil och detta löste problemet, pröjsade Volvo detta och gav beröm tillbaks till ÅF om att ”nu har vi nog hittat problemet”. Vad fan har hänt med den uppföljningen? Besitter de inte kunskap om hur man uppdaterar sina felsökningsrutiner? Jättekonstigt.
Jäkla såpa detta.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1263584
Elektrikern84 skrev:
Robbi skrev: tis 31 jul 2018, 19:32 Jag begriper inte riktigt detta. När min ÅF hittade glappande drivaxlar på min bil och detta löste problemet, pröjsade Volvo detta och gav beröm tillbaks till ÅF om att ”nu har vi nog hittat problemet”. Vad fan har hänt med den uppföljningen? Besitter de inte kunskap om hur man uppdaterar sina felsökningsrutiner? Jättekonstigt.
Jäkla såpa detta.
Ja, du fick ju fixa din själv. Jag begriper inte varför de inte går till botten med det. Det är i alla fall uppenbart att vi i denna tråden vet mer vad man ska leta efter än Volvo.
av least
#1263624
Ja, Volvo betalde i detta enskilda fallet. Det betyder inte att Volvo är villiga att bekosta andras bilar med liknande eller samma fel.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1263639
least skrev:Ja, Volvo betalde i detta enskilda fallet. Det betyder inte att Volvo är villiga att bekosta andras bilar med liknande eller samma fel.
Varflr skulle de inte vara det, de har ju nybilsgaranti och Volvo vill väl leverera felfria bilar?
av least
#1263689
Inte om vibrationerna bedöms vara inom produktegenskaperna som gäller för modellen.
"Felfria" bilar finns inte, iaf inte av familjebilstyp.

Det är naivt att tro att tillverkaren kommer att lägga 1 kr mer än nödvändigt på ett garantiåtagande.
av marwi
#1263949
Tänkte bara lägga till en liten tanke. Har just kommit hem från en bilsemester på knappa fem hundra mil genom Danmark, Tyskland, Schweiz och Italien. Det knepiga är att jag bara känner vibrationer i ratten när man kör i Sverige... I alla andra länder går det hur lent och fint som helst. Verkar som bilen är väldigt känslig för underlaget.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1264008
Ja, den är i grunden satt hård i chassit. Men, jag vet inte om vägen är så slät i Europa, den är riktigt dålig på sina håll.

Du kanske helt enkelt vägkänslighet när du skriver vibrationer? De vibrationer som folk har problem med är inte samma sak, de kommer vid en viss hastighet och vibrerar i ratten. Innan dess känns bilen som man kör lite på en tvättbräda, det är produktegenskap, men när vibrationerna kommer, märks det.
  • 1
  • 82
  • 83
  • 84
  • 85
  • 86
  • 114
Brainys V60

Toppen, tack! Just nu är tanken bilbyte till[…]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel til[…]

Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]