Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bigx86
#1324444
pellemando skrev: mån 01 jul 2019, 08:39
Bigx86 skrev:
pellemando skrev: lör 29 jun 2019, 01:58 Det blir ett återköp på bilen! Fick lite andra alternativ med. En likadan v90 eller en xc60 med samma konfiguration. Har fått en xc60 på långtid lån, jag gillar den, men inte samma känsla som en v90. Sjukt kluven på vad jag ska göra.

Till veckan ska dom komma med hur vi gör med återköpet. Finns det nån chans att man får tillbaka allt man lagt ut, så som förhöjd första avgift och leasingavgifterna?
Skönt att du slipper vibb bilen och hoppas du inte gör någon större förlust på återköpet!

Min har varit inne mer än 3 ggr för åtgärd, men ÅF vägrar mig ett återköp. De påstår att bilen är så och att jag ska acceptera det. Har någon tips på hur jag kan gå vidare? Kontaktade Volvo och får ingen hjälp, de hänvisar till ÅF.
Ja det är verkligen skönt, höll på o skulle läsa på om lagar och regler och i avtalet för att hitta något att stå på men, jag slipper det. Jag räknar med att jag ska få tillbaka allt, då det har blivit avtalsbrott i min mening. Dom skulle leverera en fungerande bil men inte lyckats trots 3 försök, och jag fått en skriftlig bekräftelse på att det inte går att åtgärda felet.


Fan vad skevt av dom! Provkörde du någon innan? Eller om du har fått en lånebil av dom inte har bettet sig så? Sen kan det kanske spela in hur snabbt man rapporterade in att den vibrerar. Jag hörde av mig ca 2-3 veckor efter jag fick bilen om att det. Samt hänvisade till den bilen vi provade innan vi beslöt oss för en V90, för den vibrerar inget, och ingen av lånebilarna har heller gjort det. Vad har du för ägarförhållande? Kanske kan trycka på att ARN?
Vi har en annan identisk S90 inom familjen och den går mjukt och fint. Fick låna totalt 4 st S90 under verkstadsbesöken, dem gick hur bra som helst. Jag har påpekat detta men förgäves.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1324574
fjohan82 skrev:
Robbi skrev: mån 01 jul 2019, 17:21 Min vibbade med dubbfria vinterdäck Conti (som bilen kom med) men inte med Michelin sommardäck. Efter mycket om och men fick jag Michelin dubbfria vinterdäck. Inga vibbar. Det är inte omöjligt att däcken säckar ihop och blir deformerade under transport?
En däcksnubbe jag snackade med i våras sa att de som transporterade bilarna hade dragit lastsäkringen åt h-vete för hårt på många transporter, så efter att ha stått surrade under flera timmar var hjulen inte runda längre.
Han hävdade att det var en av orsakerna (inte enbart) till vibrationer samt att det är därför det hade skett slumpmässigt.
Jag har inget belägg för att det verkligen stämmer men för en lekman som inte jobbar med däck låter det inte helt osannolikt att så kan vara fallet, dock borde det i så fall enbart gälla sommardäck, för ingen bil lämnar väl fabrik på vinterdäcken...?
Det gör väl de beroende på årstid? Min levererades med vinterdäck eller menar du att ÅF bytte innan överlämning?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1324577
Robbi skrev: tis 02 jul 2019, 23:54
fjohan82 skrev:
Robbi skrev: mån 01 jul 2019, 17:21 Min vibbade med dubbfria vinterdäck Conti (som bilen kom med) men inte med Michelin sommardäck. Efter mycket om och men fick jag Michelin dubbfria vinterdäck. Inga vibbar. Det är inte omöjligt att däcken säckar ihop och blir deformerade under transport?
En däcksnubbe jag snackade med i våras sa att de som transporterade bilarna hade dragit lastsäkringen åt h-vete för hårt på många transporter, så efter att ha stått surrade under flera timmar var hjulen inte runda längre.
Han hävdade att det var en av orsakerna (inte enbart) till vibrationer samt att det är därför det hade skett slumpmässigt.
Jag har inget belägg för att det verkligen stämmer men för en lekman som inte jobbar med däck låter det inte helt osannolikt att så kan vara fallet, dock borde det i så fall enbart gälla sommardäck, för ingen bil lämnar väl fabrik på vinterdäcken...?
Det gör väl de beroende på årstid? Min levererades med vinterdäck eller menar du att ÅF bytte innan överlämning?
Jag trodde att ÅF bytte till vinterdäck...
av AndS
#1324601
Som standard levereras bilen med sommardäck. Gör du någon förändring så är det ÅF som hanterar t.ex. byte av hjul med vinterdäck.
av dfa
#1324692
Köpte en begagnad S90 som stått still i 4 månader. Märkte vibrationer direkt vid provkörning. Verkstaden sa att däcken kan ha blivit ovala under stilleståndet så vi bytte och då var vibrationerna borta.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1325297
AndS skrev:Som standard levereras bilen med sommardäck. Gör du någon förändring så är det ÅF som hanterar t.ex. byte av hjul med vinterdäck.
Ok, det var ny info för mig. Trodde att Volvo slängde på vinterdäck om man kryssade i dessa i samband med köpet av bilen.
av ansjo
#1325458
fjohan82 skrev: tis 02 jul 2019, 05:06
Robbi skrev: mån 01 jul 2019, 17:21 Min vibbade med dubbfria vinterdäck Conti (som bilen kom med) men inte med Michelin sommardäck. Efter mycket om och men fick jag Michelin dubbfria vinterdäck. Inga vibbar. Det är inte omöjligt att däcken säckar ihop och blir deformerade under transport?
En däcksnubbe jag snackade med i våras sa att de som transporterade bilarna hade dragit lastsäkringen åt h-vete för hårt på många transporter, så efter att ha stått surrade under flera timmar var hjulen inte runda längre.
Han hävdade att det var en av orsakerna (inte enbart) till vibrationer samt att det är därför det hade skett slumpmässigt.
Jag har inget belägg för att det verkligen stämmer men för en lekman som inte jobbar med däck låter det inte helt osannolikt att så kan vara fallet, dock borde det i så fall enbart gälla sommardäck, för ingen bil lämnar väl fabrik på vinterdäcken...?
Då vore det intressant att få veta varför vibbarna fortsätter även efter de är bytade, och med vinterdäck...
av Thorsan
#1325946
Har varit ägare till 2 st. XC90 med vibrationer. Jag gick trött och valde att byta varumärke. För mig är det obegripligt att inga jornalister har upptäckt den nya plattformens svaghet. Men de betalas nog av Volvo..
av Bigx86
#1326073
Thorsan skrev: ons 10 jul 2019, 14:25 Har varit ägare till 2 st. XC90 med vibrationer. Jag gick trött och valde att byta varumärke. För mig är det obegripligt att inga jornalister har upptäckt den nya plattformens svaghet. Men de betalas nog av Volvo..
Håller helt med! Detta borde ju vara en skandal. Problemen är vida utspridda över hela SPA- plattformen både för 90 och 60- serien. Jag har hållit ett öga på ett antal utländska Volvo forums, och i varje sådan finns en stor tråd som berör vibrationer. Man byter däck, axlar, köper tillbaka bilar osv. Vissa ÅF är snällare än andra, men Volvo verkar inte riktigt veta vad orsaken till problemen är.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1326172
Bigx86 skrev:
Thorsan skrev: ons 10 jul 2019, 14:25 Har varit ägare till 2 st. XC90 med vibrationer. Jag gick trött och valde att byta varumärke. För mig är det obegripligt att inga jornalister har upptäckt den nya plattformens svaghet. Men de betalas nog av Volvo..
Håller helt med! Detta borde ju vara en skandal. Problemen är vida utspridda över hela SPA- plattformen både för 90 och 60- serien. Jag har hållit ett öga på ett antal utländska Volvo forums, och i varje sådan finns en stor tråd som berör vibrationer. Man byter däck, axlar, köper tillbaka bilar osv. Vissa ÅF är snällare än andra, men Volvo verkar inte riktigt veta vad orsaken till problemen är.
I denna tråds begynnelse så var det en journalist som kontaktade fler av oss och lovade att skriva om det. Ingenting kom. Vet inte om denna blev mutad. Tidningen var Auto&motor och sport. Såg nu att journalisten numera skriver för Motormännens tidning Motor.
  • 1
  • 101
  • 102
  • 103
  • 104
  • 105
  • 114

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]