Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Spid3r
#1242360
fosho skrev:
Robbi skrev: Intressant. Jag har varit inne på teorier om gummi. Vi vet ju att plattformen är känslig för olika däck och det verkar ju mer mjukt gummi, mer vibbar. Borde ju vara tvärtom men jag tror att bilens vikt och fjädring är lite gjort för stumma däck, vilket det blir med större fälg. ( Dubbelstudsteorin är lanserad sådär 150 sidor bak i tråden.)
Var ute lite mer idag och bilen går stabilt! Känner faktiskt inte av något längre, nu förstår jag vad de menar med att man "känner vägen". Tidigare kunde man ju inte det på grund av vibrationerna som tog över totalt. Styrningen är lite vassare, låg mycket rakare på vägen än med de gamla 18".

Kände ni andra också av att styrningen ibland "släpper" pytte lite så att man fick justera bilens riktning oftare när man åker rakt? Kunde känna av det så fort mina vibrationer började, men nu är det helt borta.

Autobahn 160, inga problem!
Har jag missat något?
Vad gjordes för åtgärder på din bil då du skriver att vibrationerna är borta?
Användarvisningsbild
av fosho
#1242436
Xanthopteryx skrev:Vad gjordes?
Spid3r skrev:Har jag missat något?
Vad gjordes för åtgärder på din bil då du skriver att vibrationerna är borta?
Se typ 2 inlägg längre upp :) Den enda skillnaden är hjulen, gick från 18" 235/55 till 20" 245/45. Har haft vibrationer med 2 olika uppsättningar 18" som varit inne på verkstad för kontroll osv utan att det hjälpt. Men bilen rullar nu jättefint på de nya 20", inte en uns av vibration i ratten längre.
Användarvisningsbild
av Tallberg
#1242446
fosho skrev:
Xanthopteryx skrev:Vad gjordes?
Spid3r skrev:Har jag missat något?
Vad gjordes för åtgärder på din bil då du skriver att vibrationerna är borta?
Se typ 2 inlägg längre upp :) Den enda skillnaden är hjulen, gick från 18" 235/55 till 20" 245/45. Har haft vibrationer med 2 olika uppsättningar 18" som varit inne på verkstad för kontroll osv utan att det hjälpt. Men bilen rullar nu jättefint på de nya 20", inte en uns av vibration i ratten längre.
Är det verkligen 245/45 på dina 20”?
Såg att volvos rekommendation är 255/35 R20.

Bild
Användarvisningsbild
av fosho
#1242526
Tallberg skrev:Är det verkligen 245/45 på dina 20”?
Såg att volvos rekommendation är 255/35 R20.
kmi skrev:245/45 R20 är väl rätt på en v90 CC
Ja dessa kommer som standard med 255/35 (V90) men jag köpte dem begg med slitet gummi och beställde nya 245/45 istället för att matcha utbudet av 20"-hjul till CCn.. V90 fälgarna är dock 0.5" bredare men de sitter perfekt ändå!
Användarvisningsbild
av Tallberg
#1242584
Jaha där ser man, man lär sig så länge man lever. :)
Olika däckstorlekar på de olika varianterna av V90 alltså.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1244989
Hur går det med allas bilar? Min har blivit coolugn efter byte av drivaxlar och nya vinterdäck, Michelin dubbfria. Nu fick jag på mina Michelin sommardäck och den är nu ännu bättre än innan drivaxelbytet. Nu är den plötsligt inte ens särskilt vägkänslig så jag tror definitivt att glapp i styrleder eller något där orsak till mångas problem.
  • 1
  • 69
  • 70
  • 71
  • 72
  • 73
  • 114
Moment hjulagerbyte fram

Någon som har alla moment/åtdragning v[…]

Däckslitage insidan.

Har en citroen c3 2005 som sliter däck p&arin[…]

Kan det vara vevaxelgivaren som gett upp?

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n[…]