Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1241618
Så här ligger jag till just nu:

har varit inne nu och fått nya däck, nytt märke Michelin ist. för Conti. Samma symptom.
ÅF vill inte leverera ny bil då de tror jag kommer uppleva samma då det påstår det är en Produktegenskap. Köpa tillbaka bilen har de erbjudit men jag har sagt att för min del kan det bli en dyr historia, särskilt också sedan jag haft bilen inne till och från sedan i september. Jag kan tänka mig att sälja tillbaka den fast då får de sänka avdraget med minst 50%....
Sist jag var inne testade jag en V90 T6 AWD R-Desgin som gick perfekt. De vill ändå inte leverera en ny. Har även testat en R-Design D4 AWD som gick perfekt.
Så, förlåt mitt ordval, produktegenskap IN MY FU***NG ASS!
av Hagge310
#1241636
Elektrikern84 skrev:Så här ligger jag till just nu:

har varit inne nu och fått nya däck, nytt märke Michelin ist. för Conti. Samma symptom.
ÅF vill inte leverera ny bil då de tror jag kommer uppleva samma då det påstår det är en Produktegenskap. Köpa tillbaka bilen har de erbjudit men jag har sagt att för min del kan det bli en dyr historia, särskilt också sedan jag haft bilen inne till och från sedan i september. Jag kan tänka mig att sälja tillbaka den fast då får de sänka avdraget med minst 50%....
Sist jag var inne testade jag en V90 T6 AWD R-Desgin som gick perfekt. De vill ändå inte leverera en ny. Har även testat en R-Design D4 AWD som gick perfekt.
Så, förlåt mitt ordval, produktegenskap IN MY FU***NG ASS!
Om du inte har vibrationer på sommardäcken så är ju frågan om de har kollat upp fälgarna? Jag hade en V70 för några år sedan och där var det fälgarna som inte centrerade riktigt och orsakade därmed vibrationer. 4 nya fälgar och problemet var löst. Bara som ett tips i mängden, lycka till.

Skickat från min SM-A320FL via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Robbi
#1241691
Just det, det finns ett inlägg i början denna maratontråd om just det, vilken fick lösning med nya fälgar. Jag fattar inte varför de inte gjort en riktig felsökning och skiftat däck från en bra bil och uteslutit däck?
#1241696
Hagge310 skrev:
Elektrikern84 skrev:Så här ligger jag till just nu:

har varit inne nu och fått nya däck, nytt märke Michelin ist. för Conti. Samma symptom.
ÅF vill inte leverera ny bil då de tror jag kommer uppleva samma då det påstår det är en Produktegenskap. Köpa tillbaka bilen har de erbjudit men jag har sagt att för min del kan det bli en dyr historia, särskilt också sedan jag haft bilen inne till och från sedan i september. Jag kan tänka mig att sälja tillbaka den fast då får de sänka avdraget med minst 50%....
Sist jag var inne testade jag en V90 T6 AWD R-Desgin som gick perfekt. De vill ändå inte leverera en ny. Har även testat en R-Design D4 AWD som gick perfekt.
Så, förlåt mitt ordval, produktegenskap IN MY FU***NG ASS!
Om du inte har vibrationer på sommardäcken så är ju frågan om de har kollat upp fälgarna? Jag hade en V70 för några år sedan och där var det fälgarna som inte centrerade riktigt och orsakade därmed vibrationer. 4 nya fälgar och problemet var löst. Bara som ett tips i mängden, lycka till.

Skickat från min SM-A320FL via Tapatalk
Samma oavsett S eller V hjul....

Inväntar nu svar på senaste mailkorrespondensen. Återkommer självfallet.
Användarvisningsbild
av Spid3r
#1241719
Elektrikern84 skrev:
Hagge310 skrev:
Elektrikern84 skrev:Så här ligger jag till just nu:

har varit inne nu och fått nya däck, nytt märke Michelin ist. för Conti. Samma symptom.
ÅF vill inte leverera ny bil då de tror jag kommer uppleva samma då det påstår det är en Produktegenskap. Köpa tillbaka bilen har de erbjudit men jag har sagt att för min del kan det bli en dyr historia, särskilt också sedan jag haft bilen inne till och från sedan i september. Jag kan tänka mig att sälja tillbaka den fast då får de sänka avdraget med minst 50%....
Sist jag var inne testade jag en V90 T6 AWD R-Desgin som gick perfekt. De vill ändå inte leverera en ny. Har även testat en R-Design D4 AWD som gick perfekt.
Så, förlåt mitt ordval, produktegenskap IN MY FU***NG ASS!
Om du inte har vibrationer på sommardäcken så är ju frågan om de har kollat upp fälgarna? Jag hade en V70 för några år sedan och där var det fälgarna som inte centrerade riktigt och orsakade därmed vibrationer. 4 nya fälgar och problemet var löst. Bara som ett tips i mängden, lycka till.

Skickat från min SM-A320FL via Tapatalk
Samma oavsett S eller V hjul....

Inväntar nu svar på senaste mailkorrespondensen. Återkommer självfallet.
Samma åtgärder på min bil, är lika uppgiven och besviken.
Nästa vecka kommer någon från Volvo och ska provköra bilen.
Användarvisningsbild
av fosho
#1242068
Ok så här ligger det till för mig,

18" 5-Double Spoke med Michelin latitude 3 (235/55)
Tydliga vibrationer över 110km/h

18" 5-Double Spoke med dubbade Pirelli ice zero (235/55)
Same same

20" 8-Spoke Silver Diamond Cut med Landsail LS588 (245/45)
Jag försöker typ intala mig själv att vibrationerna är kvar, men nu blir jag faktiskt osäker... är de borta? :-O)

Vi vet ju redan att det inte är gummit som det är fel på, Pirelli och Michelin vibrerar båda. Men hur är det med fälgarna, ni som också har tydliga vibrationer, rullar ni också med 18"? Sedan jag bytte till 20" V90 hjul så måste jag säga att det känns betydligt lugnare i ratten.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1242166
fosho skrev:Ok så här ligger det till för mig,

18" 5-Double Spoke med Michelin latitude 3 (235/55)
Tydliga vibrationer över 110km/h

18" 5-Double Spoke med dubbade Pirelli ice zero (235/55)
Same same

20" 8-Spoke Silver Diamond Cut med Landsail LS588 (245/45)
Jag försöker typ intala mig själv att vibrationerna är kvar, men nu blir jag faktiskt osäker... är de borta? :-O)

Vi vet ju redan att det inte är gummit som det är fel på, Pirelli och Michelin vibrerar båda. Men hur är det med fälgarna, ni som också har tydliga vibrationer, rullar ni också med 18"? Sedan jag bytte till 20" V90 hjul så måste jag säga att det känns betydligt lugnare i ratten.
Intressant. Jag har varit inne på teorier om gummi. Vi vet ju att plattformen är känslig för olika däck och det verkar ju mer mjukt gummi, mer vibbar. Borde ju vara tvärtom men jag tror att bilens vikt och fjädring är lite gjort för stumma däck, vilket det blir med större fälg. ( Dubbelstudsteorin är lanserad sådär 150 sidor bak i tråden.)
av ansjo
#1242238
Min bil är betydligt bättre numera, efter byte av något av däcken, balansering ett antal ggr samt sänkt däckstryck. Efter dessa åtgärder drar bilen någn dl mer/mil, förmodlingen efter det sänkta däckstrycket...
Snart ska sommarsulorna på, och formodlingen med nya vibrationer då de skakade en hel del i höstas när jag bytte till vinterdäck.
Användarvisningsbild
av fosho
#1242259
Robbi skrev: Intressant. Jag har varit inne på teorier om gummi. Vi vet ju att plattformen är känslig för olika däck och det verkar ju mer mjukt gummi, mer vibbar. Borde ju vara tvärtom men jag tror att bilens vikt och fjädring är lite gjort för stumma däck, vilket det blir med större fälg. ( Dubbelstudsteorin är lanserad sådär 150 sidor bak i tråden.)
Var ute lite mer idag och bilen går stabilt! Känner faktiskt inte av något längre, nu förstår jag vad de menar med att man "känner vägen". Tidigare kunde man ju inte det på grund av vibrationerna som tog över totalt. Styrningen är lite vassare, låg mycket rakare på vägen än med de gamla 18".

Kände ni andra också av att styrningen ibland "släpper" pytte lite så att man fick justera bilens riktning oftare när man åker rakt? Kunde känna av det så fort mina vibrationer började, men nu är det helt borta.

Autobahn 160, inga problem!
  • 1
  • 68
  • 69
  • 70
  • 71
  • 72
  • 114
Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]