Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
#1304071
Cokeisit skrev:Jag har haft vibrationer som min verkstad endast försökte fixa genom att balansera däcken och sänka lufttrycket. Varje gång sa de att "nu har vi fixat det".

Jag kunde konstatera att de inte visste vad de gjorde.

Nu har jag anlitat en annan verkstad som har bytt alla bromsskivor (vibrationerna kändes kraftigare vid inbromsning). Man upptäckte även att den ena bakbromsen inte släppte helt.

Bilen är inte helt vibrationsfri men jag hade troligtvis aldrig noterat vibrationerna om bilen hade levererats i det här skicket från fabrik.

Äntligen kan jag köra utan att bli sönderskakad!

P.s. vilken bilhandlare tror ni ligger bäst till när det blir dags att beställa nästa bil? Bild
Så det var ett problem? Vad har du för däck?
av Cokeisit
#1304075

Robbi skrev: Så det var ett problem? Vad har du för däck?
Vinterdäcken är dubbade Nokian Hakkapeliitta 8.
av Bigx86
#1313082
Några fler som har fått sin bil vibrationsfri? Detta är för jävligt, körde cirka 600km på E4:an under påskhelgen och blev sönderskakad. Har Pirelli Zero 18 tums.
av pellemando
#1313099
fan trodde det bara var jag som upplevde detta, får bli en vända till ÅF. kört ca 100mil, vibrerar som fan över 120, solskyddet skakar som ett asplöv och man känner klart och tydligt i ratten. När sambon testkörde påpekade även hon detta.
v90 D4 awd 19" - om det är någon som för statiskt.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1313215
Är det nya bilar? Min är hur lugn som helst ett och halvt år tillbaks. Felet var drivaxlar och däck. Byte av drivaxlarna fick bort skakningarna vid 120 km/h men däcken fick bort tvättbrädekänslan. Michelin både vinter och sommar.
av Leopold
#1313224
Bara en liten snabbkoll - är fälgarna verkligen rena? Särskilt nu efter vintern med allt sandande och slask så kan det bygga på riktigt snabbt med tungt skit som bara det kan ge obalans, sällan jämnt fördelat och i synnerhet inte på insidorna.
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1313225
Mina vibbar löste sig efter Volvo gjorde en sk Road Forced Balancing. Då bytes den ena däcket ut. Innan var det en vanlig balansering hos däckverkstan som inte hjälpte. V90 FWD my18
Bigx86 skrev:Några fler som har fått sin bil vibrationsfri? Detta är för jävligt, körde cirka 600km på E4:an under påskhelgen och blev sönderskakad. Har Pirelli Zero 18 tums.
av elpapo
#1313285
Min s90 som jag kört ca 200 mil med sommardäck fick även den ett nytt däck pga jag klagade på vibrationer/tvättbräda. Även här dessa Pirelli Zero däck...

Gränsvärde 9, detta däck hade 17. Vad det är för gränsvärde förstod jag inte då jag hade viss svårighet att förstå teknikern.

Att bilfirman har Michelin på sina demobilar men nya bilar som säljs har Pirelli är tydligen en ren tillfällighet fick jag höra från säljaren.
av Bigx86
#1313313
HitTheRoadJack skrev: ons 24 apr 2019, 18:31 Mina vibbar löste sig efter Volvo gjorde en sk Road Forced Balancing. Då bytes den ena däcket ut. Innan var det en vanlig balansering hos däckverkstan som inte hjälpte. V90 FWD my18
Bigx86 skrev:Några fler som har fått sin bil vibrationsfri? Detta är för jävligt, körde cirka 600km på E4:an under påskhelgen och blev sönderskakad. Har Pirelli Zero 18 tums.
Är Road Forced Balancing samma sak om kraftbalansering av däck?

Fälgarna är rena, japp! Sen tycker jag inte att en bil ska vara så känslig av lite skit på fälg. Vibrationerna är rätt så grova!
  • 1
  • 92
  • 93
  • 94
  • 95
  • 96
  • 114
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]