Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
#1314482
Ok, jag hade dubbfria conti. Det gjordes massa tester och allt var okay enligt dem. Problemet är att så fort det kom på Michelin blev bilen hur lugn som helst. Min ÅF tog beslutet att bara sätta på Michelin på modellen. Anledning är att de flesta däck ”storknar” under bilens tyngd.

Be att få testa med dubbfria Michelin så kommer du att märka skillnad.
av least
#1314532
@CaptainOats, "Sen är min teori att v90 cc inte är bra med 18 tum o sen mjuka vinterdäck.
Ser inte lika många problem med 19 tu. Tror tyvärr den behöver den stadgan."

Underligt, jag har inte märkt av detta problem överhuvudtaget med 18 tum och Pirelli (odubbat).
Jag tror inte att felet finns i däcket, men det kan vara så att just din däck-batch är dålig på något vis.

Dock tycker jag att just detta däck är mycket sämre än Nokians odubbade däck, men det är förväntat.
av CaptainOats
#1314535
Min bil hade problem, bytte stötdämpare fram, bättre nu, med sommardäcken är det helt perfekt.

Vinterdäcken
least skrev:@CaptainOats, "Sen är min teori att v90 cc inte är bra med 18 tum o sen mjuka vinterdäck.
Ser inte lika många problem med 19 tu. Tror tyvärr den behöver den stadgan."

Underligt, jag har inte märkt av detta problem överhuvudtaget med 18 tum och Pirelli (odubbat).
Jag tror inte att felet finns i däcket, men det kan vara så att just din däck-batch är dålig på något vis.

Dock tycker jag att just detta däck är mycket sämre än Nokians odubbade däck, men det är förväntat.
Ok, kanske är mina däck som är kassa, har hört flera med dåliga Conti, verkar som Michelin är bättre.
av Bigx86
#1314565
Jag håller med Least, tror inte att felet ligger i däcken. Inte när det är så många som har problemen (finns samma stora trådar på brittiska och amerikanska Volvo forum).

Man kan alltid få ner, till en viss del, vibrationer i en bil mha. kraftbalanseringar, hjulinställningar, byte av nav och bromsskivor, bättre däcktyper osv. Det är något annat som spökar i drivlinan och jag sitter och funderar på varför Volvo fortfarande insisterar på att felsöka däck...
av pellemando
#1314593
tror jag har hittat 1 av felen för min del. Däcktrycket!
Fick varning häromdagen, kollade däcken och alla hade olika tryck, 2,9, 3,0 3,1 och trumvirvel 2,3!! Tryckte i 2,9 i alla. Nu varna den igen, och det var ojämnt.
Kan man reklamera detta eller är det försent nu 3 veckor (280mil) efteråt?
#1314595
pellemando skrev:tror jag har hittat 1 av felen för min del. Däcktrycket!
Fick varning häromdagen, kollade däcken och alla hade olika tryck, 2,9, 3,0 3,1 och trumvirvel 2,3!! Tryckte i 2,9 i alla. Nu varna den igen, och det var ojämnt.
Kan man reklamera detta eller är det försent nu 3 veckor (280mil) efteråt?
Nej det ska du kunna reklamera pyspunka, du få väl se hur länge det dröjer innan det är dags att pumpa igen. Då försöker du reklamerar.
av least
#1314599
Aha, men det behöver man inte reklamera.
Alla däckverkstäder med självaktning ordnar detta omgående.

Ventilskaften är slitvaror som ska bytas vid minsta misstanke om slitage.
  • 1
  • 94
  • 95
  • 96
  • 97
  • 98
  • 114

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]