Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
#1475819
bem skrev:Jag har en V90 T6 Recharge Inscription 2022 (inte luftfjädring, inte aktivt chassi).
Har kört allt mellan 0-maxfart. Inga vibrationer än så länge. 19 tum sommarhjul körde jag med i 2 mån innan jag bytte till 18 tum vinterhjul (dubbat) och har kört med i 1 mån. Inga vibrationer. Kör mycket på el och då är det tyst i bilen och lätt upptäcka minsta ”störning”. Kan förstås inta tala för alla V90 2022 ägare. Hade sjungande ljud från framhjulen i början med sommarhjulen men minska trycket till 2,4 bar fram så blev det tyst. Har inte släppt ur nåt ur vinterdäcken.
/Bo
Verkar ju som att de har fått ordning på bilarna. Undrar vad åtgärden blev?
av Makkish
#1475862
Har precis bytt från 20” sommar däck till 17” vinter däck, efter däckbytet började bilen och med ett klunkande ljud vid höger framsida på bilen. Samt att det känns som att däcket åker upp och ner, det känns redan vid 30kmh😩 nån som har nån aning vad det kan vara för fel mvh Makkish.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1475892
Makkish skrev:Har precis bytt från 20” sommar däck till 17” vinter däck, efter däckbytet började bilen och med ett klunkande ljud vid höger framsida på bilen. Samt att det känns som att däcket åker upp och ner, det känns redan vid 30kmhBild nån som har nån aning vad det kan vara för fel mvh Makkish.
Hej,

I denna kilometerlånga tråd har det nämnts om dålig passning i navet, att hjulet helt enkelt glappar. Åk till ÅF och beskriv felet.
av Makkish
#1475899
Robbi skrev:
Makkish skrev:Har precis bytt från 20” sommar däck till 17” vinter däck, efter däckbytet började bilen och med ett klunkande ljud vid höger framsida på bilen. Samt att det känns som att däcket åker upp och ner, det känns redan vid 30kmh nån som har nån aning vad det kan vara för fel mvh Makkish.
Hej,

I denna kilometerlånga tråd har det nämnts om dålig passning i navet, att hjulet helt enkelt glappar. Åk till ÅF och beskriv felet.


Tack för svar, jag ska höra av mig till bilhandlarn och meddela det😊
av Makkish
#1476699
Makkish skrev: tis 30 nov 2021, 09:57 Ja då är bilen inne hos återförsäljaren för byte av båda drivaxlarna i fram, får hålla tummarna att det löser problemet med vibrationerna i bilen😊
Dom bytte vänster drivaxel fram men struntade att byta höger då den var i så pass bra skick, däremot var den vänstra drivaxeln helt slut.
Användarvisningsbild
av bem
#1476706
Makkish skrev: ons 01 dec 2021, 16:38
Makkish skrev: tis 30 nov 2021, 09:57 Ja då är bilen inne hos återförsäljaren för byte av båda drivaxlarna i fram, får hålla tummarna att det löser problemet med vibrationerna i bilen😊
Dom bytte vänster drivaxel fram men struntade att byta höger då den var i så pass bra skick, däremot var den vänstra drivaxeln helt slut.
Slut redan? På en V90 MY18. Jösses, det var konstigt redan utsliten drivaxel.
Gick det på Maskinskadeförsäkringen?
/Bo
av Makkish
#1476744
bem skrev: ons 01 dec 2021, 17:51
Makkish skrev: ons 01 dec 2021, 16:38
Makkish skrev: tis 30 nov 2021, 09:57 Ja då är bilen inne hos återförsäljaren för byte av båda drivaxlarna i fram, får hålla tummarna att det löser problemet med vibrationerna i bilen😊
Dom bytte vänster drivaxel fram men struntade att byta höger då den var i så pass bra skick, däremot var den vänstra drivaxeln helt slut.
Slut redan? På en V90 MY18. Jösses, det var konstigt redan utsliten drivaxel.
Gick det på Maskinskadeförsäkringen?
/Bo
Det var bilfirman där jag köpte bilen som bytte drivaxeln, då dom har 1 månads garanti.
av Erik Å
#1476759
bem skrev: ons 01 dec 2021, 17:51 Slut redan? På en V90 MY18. Jösses, det var konstigt redan utsliten drivaxel.
Håller med om att det verkar chockerande tidigt men går det hål på en damask så är knutens dagar räknade ;-) Har vart där men då var V70:n 18 år och hade gått 45k eller nåt sånt. :-D
Ytterknutar brukar vara lätta att byta men Volvo säljer uppenbarligen bara hela drivaxlar som reservdel för att tjäna mer $$$
  • 1
  • 108
  • 109
  • 110
  • 111
  • 112
  • 114

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]