Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1553747
js1 skrev: mån 04 sep 2023, 17:53
Erik Å skrev: fre 01 sep 2023, 19:58Själv har jag "lackat" insidan på fälgarnas centrumhål med epoxy och slipat in så att de passar perfekt på naven.
Äntligen perfekt balans (förutsatt förstås att man köper däck som inte är orunda). Men det tog mig bra många år att komma fram till detta :-D
Sånt där gillar jag. Kan du beskriva mer i detalj hur du gick tillväga? Hur vet du att slipade så epoxilagret blev jämntjockt varvet runt?

Är naven så exakta så du ändå kan skifta fram/bak eller blir varje fälg unik till respektive nav?
Jag svarvade en träplugg med exakt samma diameter som navet, vaxade ytan och la på några små tejpbitar så att den centrerade i "glappet". Sen fyllde jag mellanrummet med epoxy, tryckte i pluggen och lät det härda. Får medge att det var lite trögt att trycka ur pluggen sen, noll släppvinkel.. :-)
Trä, även om det är rödbok, ändrar storlek med luftfuktigheten och sväller dessutom olika tvärs- respektive längs fibrerna. Skulle nog varit metall.. :oops: Men hade man fått ur den då? Vet inte.

Fick lite bubblor och släppningar så jag fick lägga i lite mer epoxy därav handslipningen.
Det är nog fyllningarna i de "U"-formade urtagen som står för huvuddelen av styrningen.
Och jodå, naven bak och fram är såpass lika i diameter så att fälgarna passar på båda.
Hur det funkar på balanseringsmaskinernas kona har jag ingen aning om; jag balanserar hemma på en aluminiumpuck snarlik den av trä på bilden..

_plugg.jpg
_plugg.jpg (175.89 KiB) Visad 1008 gånger
_fälg.jpg
_fälg.jpg (407.8 KiB) Visad 1008 gånger
Användarvisningsbild
av js1
#1553783
Tack för infon, älskar såna fifigga lösningar. Synd att man inte har nån svarv.
Har du egen balanseringsmaskin? Jag har funderat på att köpa en mindre handvevad maskin men är osäker på vilken precision dom ger.
av kicken
#1553815
Nu har jag monterat och provkör fälgar på min V60 2012a och med den kan jag köra i 110-140km/h med lätt vibrationer, med v90 vibrerar det mer i 100km/h som V60 i 140km/h... ( V60 är en d-design så kanske hårdare chassi därför det går bättre?)

Testade idag v90 på motorvägen, 140km/h inte en vibration... Vafan.. antingen är det ändå fälgarna/ däcken som är kollade flera gånger, och är monterade rätt , med tajta navringar...

Eller kan det ha med att det v90 vibrerar pga större/tyngre fälgar? Ska ringa volvo och kolla om det finns nån programvara eller nåt..

Kan väl inte vara så att det är nån drivaxel, skeva bromskivor eller nåt mekaniskt eftersom det går fint med 18" fälgar?
av S65D
#1553861
kicken skrev: tis 05 sep 2023, 13:15 Nu har jag monterat och provkör fälgar på min V60 2012a och med den kan jag köra i 110-140km/h med lätt vibrationer, med v90 vibrerar det mer i 100km/h som V60 i 140km/h... ( V60 är en d-design så kanske hårdare chassi därför det går bättre?)

Testade idag v90 på motorvägen, 140km/h inte en vibration... Vafan.. antingen är det ändå fälgarna/ däcken som är kollade flera gånger, och är monterade rätt , med tajta navringar...

Eller kan det ha med att det v90 vibrerar pga större/tyngre fälgar? Ska ringa volvo och kolla om det finns nån programvara eller nåt..

Kan väl inte vara så att det är nån drivaxel, skeva bromskivor eller nåt mekaniskt eftersom det går fint med 18" fälgar?
Volvo originalfälgar? Vilka 20”-fälgar är det? Och vilken däckstorlek?
av Erik Å
#1553862
js1 skrev: tis 05 sep 2023, 08:03 ..Har du egen balanseringsmaskin? ..
Jepp, här är den :-D :-D :-D
Statisk balansering är inga problem, dynamisk går men kräver lite pyssel. Road force fixar den inte!
.
_balanserare.jpg
_balanserare.jpg (233.17 KiB) Visad 907 gånger
Användarvisningsbild
av js1
#1553863
Whaoo, spännande. Man önskar ju en instruktionsvideo på Youtube, speciellt dynamisk.
Senast redigerad av 1 js1, redigerad totalt 0 gånger.
av Erik Å
#1553864
js1 skrev: tis 05 sep 2023, 19:49 ..Man önskar ju en instruktionsvideo på Youtube, speciellt dynamisk.
Jag ska klura på det.. :-D
Statisk balansering: pluggen i fälgen, plan stålbricka under dubben. Väg av tills libellen är i mitten. Rotera pluggen 180 grader för att elimininera ev skevhet i pluggen och sätt fast vikterna (tunna tejpvikter på halva fälgens djup) på "medelvärdet" före och efter pluggrotationen
Dynamisk balansering kort och gott: pluggen i fälgen, kopparbricka under dubben.
Sätt snurr på hjulet med borrmaskinen, drivhjulet mot slitbanan... Behövs ingen högt varvtal faktiskt
Om det finns dynamisk obalans så kommer fälgen att "wobbla" efter att man tagit bort drivhjulet och den har funnit sitt jämviktsläge. Om man låter en liten mejsel släpa mot ytterkanten av fälgens monteringsyta mot navet (man måste in under det roterande hjulet) så hör man om den ligger an jämnt hela varvet eller låter "tjipp tjipp tjipp" dvs wobbel. Det funkar inte att använda fälgkanten, den är inte svarvad på mina fälgar åtminstone så den kan kasta någon millimeter utan att det är något fel..
Med ett papper under monteringsytan och en blyertspenna som får släpa får man en markering var man har lägsta punkten på "wobblet". Sen tejpar man ett par 10g-vikter på fälgens insida, den ena vid blyertsmarkeringen och den andra precis mittemot. Sen skjuter man den ena mot fälgens framsida och den andra mot baksidan och provar igen och justerar tills man får "jämnt släpande" med pennan runt hela varvet.. A piece of cake, tar en stund dock :-D
Den statiska balanseringen har faktiskt ändrat sig lite (typ 5-10g) när jag kollar upp balansen mellan S/V-skiftena. Måste bero på slitage? Sen kan ju vikter trilla bort också, tejp/zinkvikterna sitter sådär..
Dynamisk behöver man inte göra om, den är inte alls lika kritisk.
Användarvisningsbild
av js1
#1553880
Tack för bra beskrivning, tror jag hänger med på allt utom hur du menar med blyertspenna som får släpa.
Jag förstår principen men ser inte riktigt framför mig hur man löser det praktiskt.
Förmodar att du svarvat pluggen själv?
Jag blir riktigt sugen på att själv experimentera 😀
  • 1
  • 110
  • 111
  • 112
  • 113
  • 114
EGR kylare 2,0 D

Har rengjort egr kylaren och ventilen på min[…]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]

Däckslitage insidan.

Det var fel hjulinställning, fick justera in […]

Han nekar allt, att det inte vart så nä[…]