Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av least
#1278997
Robbi skrev "Min ÅF kör endast Michelin nu. "
Och då tolkade jag det som att alla hjul som den ÅF levererar på nya bilar har just Michelin.

Och min fråga var då "vad händer med Pirelli-däcken som kommer från fabrik?".
av Xanthopteryx
#1279002
Lockis skrev: mån 05 nov 2018, 20:21
least skrev:Hur kan en ÅF bestämma vilka däck som bilen ska levereras med?
Vem tar kostnaden för byte av dessa däck?
Hur menar du? ÅF bestämmer inte sommardäcken (det är dessa som sätts på i fabriken). Däremot kan ÅF ändra däck på tillvalshjulen då dessa beställs och krängs på hos ÅF.
ÅF beställer de däck som skall sitta på. Finns några att välja på. Jag valde själv mellan några varianter och bilen levererades med valet.
av elpapo
#1279074
Pratade precis nyss med platschefen för min Volvoåterförsäljare. Han har inte hört att det skulle vara några problem med Pirelli däcken, varken vibrationer eller buller. Sommar som vinterdäck. Att deras demobil s90 som rullade fin fint på Michelindäck var en ren slump att den råkar ha Michelin och inte Pirelli som sitter på när vi hämtade ut nya bilen. Han kan inte påverka val av däck eller fabrikat, det utser Volvo själva och det kommer olika och slumpmässigt menar han.

Verkstaden hos samma företag säger annat ang däcken, de är väl medvetna om problem Pirelli sommardäcken har med vibrationer och vinterdäcken med buller, bekräftat av olika servicetekniker. Antingen pratar inte säljare och servicetekniker med varandra eller så finns andra orsaker till de svar jag får?
av elpapo
#1279075
least skrev:Robbi skrev "Min ÅF kör endast Michelin nu. "
Och då tolkade jag det som att alla hjul som den ÅF levererar på nya bilar har just Michelin.

Och min fråga var då "vad händer med Pirelli-däcken som kommer från fabrik?".
Vilken ÅF gäller detta?
av ansjo
#1279080
elpapo skrev: tis 06 nov 2018, 18:01 Pratade precis nyss med platschefen för min Volvoåterförsäljare. Han har inte hört att det skulle vara några problem med Pirelli däcken, varken vibrationer eller buller. Sommar som vinterdäck. Att deras demobil s90 som rullade fin fint på Michelindäck var en ren slump att den råkar ha Michelin och inte Pirelli som sitter på när vi hämtade ut nya bilen. Han kan inte påverka val av däck eller fabrikat, det utser Volvo själva och det kommer olika och slumpmässigt menar han.

Verkstaden hos samma företag säger annat ang däcken, de är väl medvetna om problem Pirelli sommardäcken har med vibrationer och vinterdäcken med buller, bekräftat av olika servicetekniker. Antingen pratar inte säljare och servicetekniker med varandra eller så finns andra orsaker till de svar jag får?
Struntsnack, den chefen borde hålla sig lite mer uppdaterad om han verkligen talade sanning....
av Cokeisit
#1281309
Jag har nyligen fått mina vinterdäck påsatta hos min ÅF. De är medvetna om att jag har vibrationer och skulle gå igenom vinterdäcken innan de sattes på. När jag kör bilen uppför den sig som en full elefant. Den gungar från sida till sida när man kör på motorväg och t.ex. påbörjar en omkörning.

Så här uppförde den sig inte förra året och ej heller med sommardäcken. Det förekommer fortfarande vibrationer (även med sommardäcken).

Nu har jag inte hunnit kontrollera däcktrycket men det känns som att de medvetet har sänkt lufttrycket för att dölja vibrationerna och därmed utsatt mig och mina medtrafikanter för livsfara i trafiken. Jag kommer troligen inte klara av att göra en undanmanöver på ett trafiksäkert sätt.

Volvo rekommenderar 240 kPa (2,4 bar) för en V90 CC 19 tum.

Vad kör ni andra omkring med för däcktryck?
Användarvisningsbild
av Frippefräs
#1281316
Cokeisit skrev: lör 17 nov 2018, 10:46 Jag har nyligen fått mina vinterdäck påsatta hos min ÅF. De är medvetna om att jag har vibrationer och skulle gå igenom vinterdäcken innan de sattes på. När jag kör bilen uppför den sig som en full elefant. Den gungar från sida till sida när man kör på motorväg och t.ex. påbörjar en omkörning.

Så här uppförde den sig inte förra året och ej heller med sommardäcken. Det förekommer fortfarande vibrationer (även med sommardäcken).

Nu har jag inte hunnit kontrollera däcktrycket men det känns som att de medvetet har sänkt lufttrycket för att dölja vibrationerna och därmed utsatt mig och mina medtrafikanter för livsfara i trafiken. Jag kommer troligen inte klara av att göra en undanmanöver på ett trafiksäkert sätt.

Volvo rekommenderar 240 kPa (2,4 bar) för en V90 CC 19 tum.

Vad kör ni andra omkring med för däcktryck?
2.4/2.5/2.6 beror lite på humör, 19, Nokian R2
av AndS
#1281330
2,4 bar räcker bra för vinterdäck blir inte säkrare för att du ökar och ökar du för mycket blir de sämre , de ska kännas lite svampigare då de har mjukare gummi och kommer inte uppträda lika stabilt som sommardäck på asfalt. Så med "bra" friktionsdäck får man anpassa körningen istället och se till spara på dem så de fungerar på snö/is. ;-)
Däremot ett par billigare och hårdare odubbade (skriver det då de knappast är friktionsdäck) kan kännas stabilare på asfalt men sedan odugliga på snö och is.
av Xanthopteryx
#1281333
Jag brukar köra på ekotrycket som i mitt fall är 2,6 för en V90. Lägger i 2,65 (då min pump tappar 0,05 då den slår ifrån så ställer jag den på 2,7).
Observera ni alla att det är påtagligt stor skillnad på däcktryck beroende på temperatur!
Räkna med runt 0,1 bar per 10 grader, så trycker du i 2,4 vid +10 grader och det blir -20 så har du bara 2,1, och trycker du i 2,4 då du har kört en stund och däcken kanske är 30 grader varma så har du bara 1,9 vid -20 grader. Omvänt gäller också, kör du i 2,4 vid -30 så har du 2,8 vid +10.
Rätt tryck innebär alltså att man faktiskt bör kontrollera och justera tämligen ofta enbart för att kompensera för temperaturen som ju såhär års gärna tenderar att sjunka och sedemera, om några månder, gärna tenderar att stiga.
av Cokeisit
#1281344
Jag är fullt medveten om att vinterdäcken ska vara lite svampigare men det här var helt sjukt mycket gungande i sidled, temp ca +5. Så betedde den sig inte förra året. Dubbade Hakka 8. Får svängda förbi macken och kolla trycket imorgon.
  • 1
  • 89
  • 90
  • 91
  • 92
  • 93
  • 114

Hej allesammans, har en Volvo V70 från 2016 […]

Jag ska byta kamrem på min v70 05. När […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Laser (i moderna fibernät.)

S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförst[…]