Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
#1250627
Vad jag vet provkörs inte på bana. De som haft problem med exempelvis trasig skruv eller motsvarande i någon dämpning, där kan det ju ha gått sönder under transport.
Våra vibrationsproblem var värre ju snabbare man körde. Nu har mycket förbättrats avsevärt! Det är lite kvar som vi tar efter sommaren, men detta skulle mycket väl kunna vara obalans i däck eller så. Vi får se vad de kommer fram till då. Men de nyckfulla lite oberäkneliga vibrationerna försvann i och med kardanaxelbyte. De mycket hoppiga vibrationerna minskade i och med balansering av vinterhjul och blev märkbart mindre med sommarhjul (så vinterhjulen skall på kontroll nu). Det kan alltså vara väldigt många faktorer som samverkar så, ett råd om ni får igenom det:
Sänk lufttrycket (tillfälligt!) till 1,5 bar - skillnad?
Testa med hjul från en bil som inte beter sig lika illa. Blir det skillnad?
Skifta hul fram och bak - skillnad?
Självklart balansera hjulen - skillnad?
Fyrhjulsdrift - testa utan AWD (ryck säkringen) - skillnad?
Fyrhjulsdrift - testa UTAN kardanaxel - skillnad?
Drivaxlar är ju bökigare, men det blir ju nästa steg att byta dessa (testa utan kardanaxel är ju inte så stor kostnad på då den bara behöver tas bort).
Ta Ett problem i sänder på ett logiskt och analytiskt sätt så man utesluter bit för bit. Hos oss verkar det ju hittills ha varit problem både med hjul och kardanaxel, och vad som givit vilka vibrationer är ju inte lätt att veta. Och så kan det samverka också.
av Cokeisit
#1250679
En väldigt bra lista att följa men detta förutsätter jag att verkstaden gör automatiskt.

Tyvärr är så inte fallet.

Jag har hemska vibrationer på dubbdäcken och lite mindre på sommardäcken efter ombalansering. Sommardäcken var mycket sämre förra sommaren.

Tyvärr upplever jag verkstaden som något ointresserade.

De har nu förlorat en försäljning av en XC40 som familjens andrabil... och då kan jag nämna att den påtänkta föraren jobbar som konsult åt Volvo cars men hon gillar inte vibrationerna i vår V90CC.

Bra jobbat Volvo!



Skickat från min H8266 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Robbi
#1250761
Cokeisit skrev:En väldigt bra lista att följa men detta förutsätter jag att verkstaden gör automatiskt.

Tyvärr är så inte fallet.

Jag har hemska vibrationer på dubbdäcken och lite mindre på sommardäcken efter ombalansering. Sommardäcken var mycket sämre förra sommaren.

Tyvärr upplever jag verkstaden som något ointresserade.

De har nu förlorat en försäljning av en XC40 som familjens andrabil... och då kan jag nämna att den påtänkta föraren jobbar som konsult åt Volvo cars men hon gillar inte vibrationerna i vår V90CC.

Bra jobbat Volvo!



Skickat från min H8266 via Tapatalk
Helt otroligt. Jag körde ju din bil och kände vibrationerna med en gång. Hur någon kan provköra den och säga något annat är ett mysterium. Det som förvånar mig är alla som jobbar med Volvo och har totalt avdomnade händer och arsle. Börjar bli smått komiskt.
av ansjo
#1250788
Jag hade inne min bil för tredje gången nu, och i mitt fall är det till 100% ett däckproblem. Andra gången de mixtrar med sommarfälgarna, de hade inne bilen strax efter jag fick den i augusti förra året och åtgärden höll ett par veckor men utan mer åtgärder då jag månaden efter satte på vinterdäcken.
Sedan var det då vinterdäckens (19") tur som de fick till helt acceptabelt, men nu när sommarsulorna (21") åkte på igen kändes vibbarna direkt. Killen som provade bilen hade bilen en förmiddag och nu är den suverän att köra, märker inga skakningar öht upp till olaglig fart och lite till...hoppas det håller och inte börjar efter några veckor igen, som sist.

Lite reflektioner jag funderat på:
Om de hade bytt till tex Michelin när jag kom in med problemet första gången, hade inte det blivit billigare i längden för dem tro? Arbetstid och lånebil för dem, samt en jäkla massa flängande fram och tillbaka för mig kostar i längden. Och irritation.
Hur blir det när nybilsgarantin gått ut och man ska byta sulor om ett par år, blir det lika mycket meck då tro...?
Aldrig mer Pirelli, byter jag kommer det lätt bli Michelin för utvärdering.
av filippb
#1250796
ansjo skrev:Jag hade inne min bil för tredje gången nu, och i mitt fall är det till 100% ett däckproblem. Andra gången de mixtrar med sommarfälgarna, de hade inne bilen strax efter jag fick den i augusti förra året och åtgärden höll ett par veckor men utan mer åtgärder då jag månaden efter satte på vinterdäcken.
Sedan var det då vinterdäckens (19") tur som de fick till helt acceptabelt, men nu när sommarsulorna (21") åkte på igen kändes vibbarna direkt. Killen som provade bilen hade bilen en förmiddag och nu är den suverän att köra, märker inga skakningar öht upp till olaglig fart och lite till...hoppas det håller och inte börjar efter några veckor igen, som sist.

Lite reflektioner jag funderat på:
Om de hade bytt till tex Michelin när jag kom in med problemet första gången, hade inte det blivit billigare i längden för dem tro? Arbetstid och lånebil för dem, samt en jäkla massa flängande fram och tillbaka för mig kostar i längden. Och irritation.
Hur blir det när nybilsgarantin gått ut och man ska byta sulor om ett par år, blir det lika mycket meck då tro...?
Aldrig mer Pirelli, byter jag kommer det lätt bli Michelin för utvärdering.
Samma problem för mig, inne på 3:e omgång Pirelli däck nu. Det som ställer till det är att det går på garanti mot däck tillverkaren och då kan ju inte Pirelli erbjuda att byta till ett annat märke. Jag ser också fram emot att slita ut och slippa Pirelli, vilka skitdäck.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av frasse4
#1250800
Är det säljaren som säger det? Du har väl inget avtal med Pirelli. Nybilsgarantin/konsumentköplagen (vilket som ger bäst villkor) gäller mellan dig och säljfirman på hela bilen. Vad volvo har för avtal med underleverantörer för delar som bilen levereras med behöver inte du som slutkund bry dig om.
#1250801
Det du säger låter klokt och få bli slutargumentationen om den första Volvo policyn inte löser problemet. Jag också blev hänvisad till däck tillverkarens goda vilja, 3500:-, för ett däckbyte huruvida jag blir fakturerad.
av AndS
#1250806
Om ett däckfabrikat har toleranser och funktionalitet som inte fungerar på en ny bil är det uteslutande biltillverkaren som har ansvaret. Och detta är inget nytt, har tidigare haft samma problem med ett annat bilfabrikat där man kom till rätta med obalans först efter byta av däcksfabrikat. Kanske en tillfällighet men även då var det Pirelli som byttes till Michelin.
Tyvärr kan det ge andra effekter som förhöjt vägljud, etc. Men vägljudet förändras ju ändå i takt med slitage.
av Cokeisit
#1250810
Robbi skrev: Helt otroligt. Jag körde ju din bil och kände vibrationerna med en gång. Hur någon kan provköra den och säga något annat är ett mysterium. Det som förvånar mig är alla som jobbar med Volvo och har totalt avdomnade händer och arsle. Börjar bli smått komiskt.
Ja, och det var när bilen hade en bra dag med lite vibrationer :)

Jag börjar tro att de anställda på Volvo och verkstäderna är vana vid hur skakiga gamla Volvobilar är och tror att det ska vara så även i 90-serien men detta är inte vanliga skakningar utan VIBRATIONER i rytmisk takt. Förstår de inte skillnaden?

I går och imorse kände jag inte lika kraftiga vibrationer. I helgen däremot vibrerade den rejält. Det skiljer sig ganska mycket åt från dag till dag men man känner alltid vibrationer även på perfekt underlag.

Det tragiska är att jag gillar bilen i övrigt, jag har svårt att se vad jag skulle ha köpt istället men jag får helt enkelt börja provköra lite riktiga premiumbilar inför det stundande bilbytet.
  • 1
  • 76
  • 77
  • 78
  • 79
  • 80
  • 114
Volvo v60 2022 plåtskada

Jag hämtade hem bilen idag

Det var i något högre hastigheter ljude[…]

Ok, tack så mycket, det ska vi se om vi hitt[…]