- sön 20 maj 2018, 21:17
#1250627
Vad jag vet provkörs inte på bana. De som haft problem med exempelvis trasig skruv eller motsvarande i någon dämpning, där kan det ju ha gått sönder under transport.
Våra vibrationsproblem var värre ju snabbare man körde. Nu har mycket förbättrats avsevärt! Det är lite kvar som vi tar efter sommaren, men detta skulle mycket väl kunna vara obalans i däck eller så. Vi får se vad de kommer fram till då. Men de nyckfulla lite oberäkneliga vibrationerna försvann i och med kardanaxelbyte. De mycket hoppiga vibrationerna minskade i och med balansering av vinterhjul och blev märkbart mindre med sommarhjul (så vinterhjulen skall på kontroll nu). Det kan alltså vara väldigt många faktorer som samverkar så, ett råd om ni får igenom det:
Sänk lufttrycket (tillfälligt!) till 1,5 bar - skillnad?
Testa med hjul från en bil som inte beter sig lika illa. Blir det skillnad?
Skifta hul fram och bak - skillnad?
Självklart balansera hjulen - skillnad?
Fyrhjulsdrift - testa utan AWD (ryck säkringen) - skillnad?
Fyrhjulsdrift - testa UTAN kardanaxel - skillnad?
Drivaxlar är ju bökigare, men det blir ju nästa steg att byta dessa (testa utan kardanaxel är ju inte så stor kostnad på då den bara behöver tas bort).
Ta Ett problem i sänder på ett logiskt och analytiskt sätt så man utesluter bit för bit. Hos oss verkar det ju hittills ha varit problem både med hjul och kardanaxel, och vad som givit vilka vibrationer är ju inte lätt att veta. Och så kan det samverka också.
Våra vibrationsproblem var värre ju snabbare man körde. Nu har mycket förbättrats avsevärt! Det är lite kvar som vi tar efter sommaren, men detta skulle mycket väl kunna vara obalans i däck eller så. Vi får se vad de kommer fram till då. Men de nyckfulla lite oberäkneliga vibrationerna försvann i och med kardanaxelbyte. De mycket hoppiga vibrationerna minskade i och med balansering av vinterhjul och blev märkbart mindre med sommarhjul (så vinterhjulen skall på kontroll nu). Det kan alltså vara väldigt många faktorer som samverkar så, ett råd om ni får igenom det:
Sänk lufttrycket (tillfälligt!) till 1,5 bar - skillnad?
Testa med hjul från en bil som inte beter sig lika illa. Blir det skillnad?
Skifta hul fram och bak - skillnad?
Självklart balansera hjulen - skillnad?
Fyrhjulsdrift - testa utan AWD (ryck säkringen) - skillnad?
Fyrhjulsdrift - testa UTAN kardanaxel - skillnad?
Drivaxlar är ju bökigare, men det blir ju nästa steg att byta dessa (testa utan kardanaxel är ju inte så stor kostnad på då den bara behöver tas bort).
Ta Ett problem i sänder på ett logiskt och analytiskt sätt så man utesluter bit för bit. Hos oss verkar det ju hittills ha varit problem både med hjul och kardanaxel, och vad som givit vilka vibrationer är ju inte lätt att veta. Och så kan det samverka också.