Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
#1248070
HitTheRoadJack skrev:H-e du har rätt. Vibbarna är kvar, om än annorlunda. Däckobalansvibb toppade i ratten vid 124, den är borta. Nu kommer, toppar x-vibbarna i stolen vid 129 Bild
Nu har jag en tid 9/5 med verkstan om framvagnsinställning, dess höjd till hjulaxeln o kaross så jag få bunta in denna vibb anmärkning i det besöket. Ska bara hitta ett annat underlag för att verifiera och dokumentera på nåt sätt. Finns det en iOS app för det eller ska man helt enkelt placera ett glas med vatten o filma skvalpet?
Beklagar. De bilar som har lyckats få ordning på har haft följande åtgärder: Glapp i drivaxel, trasig bult i dämpningen, dålig inpassning i navet, felaktiga däck av märket Continental, vanlig obalans.

Jag tror inte jag har glömt något men gå gärna ett par mil tillbaks i denna tråd.

Det riktigt dåliga är att ÅF kommer köra efter ett program från Volvo för felsökning. Först balansera däck med tryck. Sedan hissa upp bilen under natten för att få bort att däcken inte plattar till sig. Sedan plocka ner kardan för att utesluta detta. Sedan ger de mer eller mindre upp. Så jäkla statiska är de. Min ÅF hittade glappet i drivaxlar av en slump och fick ordning på min bil. Han fick egentligen inte kolla efter det men som tur, började han tänka själv.

Du kan nämna dessa ovan åtgärder som fungerar men de kommer troligtvis inte lyssna och tro på dig. Stå på dig ändå och försök få dem att kolla drivaxlar efter glapp eller att dämpningen är ordentligt fast utan korroderade bultar. Det är det bästa tipset jag kan ge.

Återkom gärna så vi kan få mer info.
#1248304
Jo jag jagar vidare o återkommer. Jag har följt denna tråd sedan november förra året och det kan sägas är det finns olika lösningar men det värsta är man är i händerna på sin ÅF. Det helt godtyckligt vilken förståelse problemet får. Så det behöver komma bud top-down, från Volvo om att lösa dessa vibbproblem.
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1248439
Inför mitt verkstadsbesök har jag försökt dokumentera vibbarna med en seismometer app.
Jag upptäckte de hemska vibrationer i ratt vid 125 när jag testkörde utanför Arlandastad mot Uppsala E4. Visade sig kunna vara 25gr obalans i ett av framhjulen. I en ny testkörning kom andra vibrationer nu vid 130. Väglaget var våt asfalt.
Idag med min iPhone som seismometer mätte jag samma sträcka och få säga att vägbanan stundtals har fått en lågfrekvent korrugering som först märks vid högre hastigheter som 130, antar det kan bero på bilmodell.
Det var attans vad känsligt V90 är. Det mesta av vibrationerna kommer till mig genom gaspedal o stolsdynan.

Nedan är ett klipp på inspelning i 130, inte som jag hör mig säga 230 Bild. Jag vet inte om ni kan se skillnad på vibrationerna som registrerats. I början är det ovanligt jämnt för att senare vara lågfrekvent tvättbräda för att senare bli jämn igen osv, omväxlande.



Ska göra en nya mättningar men nu på betongstäckan som Arlanda utfarten har.
Användarvisningsbild
av Paglar
#1248818
Jag hade bilen inne på felsökning för vibrationer idag, alla hjul var utanför tolerans vid balanskoll.
Två däck gick att rotera på fälg för att få acceptabel balans och två däck byttes mot nya, däcken är Pirelli P-Zero 245/45-18.
Redan vid lägre hastigheter gick bilen mjukare och vid motorvägshastigheter där jag haft vibrationsproblem vid så kände jag möjligtvis bara små (normala) vibrationer.
I stort sett är jag nöjd med åtgärden, de mesta karrossvibrationerna är borta men vid 125km/timme fanns det vissa rattvibrationer.
Jag kör så här ett tag och blir det inte värre igen så får det vara, bilen blev ju så mycket trevligare nu.
av filippb
#1248932
Paglar skrev:Jag hade bilen inne på felsökning för vibrationer idag, alla hjul var utanför tolerans vid balanskoll.
Två däck gick att rotera på fälg för att få acceptabel balans och två däck byttes mot nya, däcken är Pirelli P-Zero 245/45-18.
Redan vid lägre hastigheter gick bilen mjukare och vid motorvägshastigheter där jag haft vibrationsproblem vid så kände jag möjligtvis bara små (normala) vibrationer.
I stort sett är jag nöjd med åtgärden, de mesta karrossvibrationerna är borta men vid 125km/timme fanns det vissa rattvibrationer.
Jag kör så här ett tag och blir det inte värre igen så får det vara, bilen blev ju så mycket trevligare nu.
Har min inne på verkstad nu, fick besked idag att de beställer 2 ST nya Pirelli däck. Detta efter att samtliga 4 däck byttes i höstas på garanti med diagnosen "ordentliga ståplattor" när jag lämnade in bilen efter min resa till Danmark där bilen vibrerade friskt vid 125-130km/h.

Intressant detta, dels att Pirelli däcken verkar på något sätt bli dåliga över vintern på väggen i förrådet, dels att problemet verkar tillsynes obekant för verkstaden.

Jag börjar misstänka att den där dämpade massa i däcken kanske stelnar/deformeras på ett sådant sätt att det skapar obalans i däcket

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk


Edit: däcken är Pirelli p-zero Vol 245/45/18
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1249023
Verkstan, iallafall den teknikern jag hade, uppgiven o säger det finns ingen känd lösning på problemet. Då jag var inne för nåt annat skulle jag återkomma i frågan till utsedd vibbteknikern efter jag Volvo balanserat om hjulen. Dock kunde vi konstatera att VF låsbult ramlat bort sedan förra Däckia balansering förra veckan. Mao fortsättning följer.

Hur som haver, i rådande stund känner jag igen, till 100% dessa vibbsymtom som savagegesse beskriver i sin V90 CC review. Bil är felaktig överkänslig för små variationer i vägunderlaget.

Jag känner hur bilen skramlar till vid byte av underlag i gånghastighet. Som Savagegesse förklarar det en återstuds ”re-bound” som han förklarar och i högre hastigheter uppstår microvibrationer ”micro shudder/judder”. Jag gjorde ett klipp på det avsnitt.



Användarvisningsbild
av Robbi
#1249770
HitTheRoadJack skrev:Verkstan, iallafall den teknikern jag hade, uppgiven o säger det finns ingen känd lösning på problemet. Då jag var inne för nåt annat skulle jag återkomma i frågan till utsedd vibbteknikern efter jag Volvo balanserat om hjulen. Dock kunde vi konstatera att VF låsbult ramlat bort sedan förra Däckia balansering förra veckan. Mao fortsättning följer.

Hur som haver, i rådande stund känner jag igen, till 100% dessa vibbsymtom som savagegesse beskriver i sin V90 CC review. Bil är felaktig överkänslig för små variationer i vägunderlaget.

Jag känner hur bilen skramlar till vid byte av underlag i gånghastighet. Som Savagegesse förklarar det en återstuds ”re-bound” som han förklarar och i högre hastigheter uppstår microvibrationer ”micro shudder/judder”. Jag gjorde ett klipp på det avsnitt.

Som vanligt, det tog Volvo flera år att komma tillrätta med V70N, som hade liknande problem. Vill minnas att det var en liten skitgrej men minns inte exakt. Något med vx-lådan?

Problemet är garanterat ohärdat stål vid någon komponent så bilen blir lealös. Drivaxlar eller någon del i dämpningen. Du får svar 2021, för inte fan tar de lärdom av de bilar de faktiskt lyckas fixa felen på. I mitt fall var det glappande drivaxlar, alltså icke härdade drivknutar. Hur svårt kan det vara Volvo? Betyg -5 för detta.
#1249973
Idag var det dags för Volvo balansering av däcken. Jag berättade historien om 25gr saknades och sedan förlorades en bult. Nu skulle de göra en roadtest/balansering, nåt ditåt och de hittade vänster fram var ovalt. Det däcket bytes ut. Kostnad 3500:- men de skulle reklamera däcket hos Michelin, det visar sig om det faktureras sa de till mig. Något flummigt överlämning till kund.

Hur som haver var jag ute igen o testkörde bilen och jag kan säga, däck bytet löste vibbproblemet i denna stund :-)

Nu känner man variationer i vägbanan med ojämnheter men också, bitvis helt slät asfalt, då är det helt vibbfritt i hastigheter kring 130.
av Xanthopteryx
#1250020
Nu har det ordnats lite mer för oss och bilen blev märkbart bättre, baserat på en korta sträckan hem. Känns lite lugnare, men vi får se efter mer körning.
Det som är gjort är byte av kardanaxel (två knutar är det på den - var nyfiken så fick kika på den gamla).

Men, jag märkte att något händer kring 120 (som för många här) och tilltog upp mot 130. Det var en påtaglig vibration (inte durrande utan mera som obalans i hjulen). Kan ha maskerats av de andra konstigheterna som kardanaxeln uppenbarligen tillfogat.

Bit för bit blir det nog en bil av den här också =)
Vinterhjulen har gjort saker värre så de skall nu skickas på kontroll.

Nästa tag blir nog först efter sommaren då vi inte hinner få till något mer nu.
av filippb
#1250106
Har också fått min V90 åtgärdad idag, två Pirelli däck utbytta på garanti och nu rullar bilen åter igen bra. I somras byttes samtliga 4 däck och allt såg bra ut initialt men efter vinteruppehållet så hade alltså 2 av dem hunnit bli dåliga... Återstår att se om det var sista gången, lite orolig för nybilsgarantin går ut i höst.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

  • 1
  • 74
  • 75
  • 76
  • 77
  • 78
  • 114

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]