- lör 17 nov 2018, 14:46
#1281357
Nja, så ofta behöver man inte kolla och så känsligt är det inte utan mera av att kör man i södra Sverige och kanske mycket stadskörning så kan utgå från vad Volvo specar.
Kör man där det ofta håller sig kring -10 till -20 är det ingen nackdel att hålla lite lägre tryck för då greppar vinterdäcken bättre.
När man tävlar så försöker man hålla så lågt däckstryck som möjligt utan att däcken flexar för mycket i sidled för maximalt fäste och att det inte går för varma, principen fungera även i vanlig trafik men där får man också hålla koll på snedslitning, men ofta orsakat av felinställda hjul och glappa leder/bussningar.
Men 2,4-2,6 har inte så stor betydelse, men se då till att ni pumpar med bra utrustning som ger rätt värde. Jag kastade nyss den gamla som började hoppa runt och skaffade en som ger +/- 0,1 bar, de billiga och även på mackar kan variera med större värden.
Kör man där det ofta håller sig kring -10 till -20 är det ingen nackdel att hålla lite lägre tryck för då greppar vinterdäcken bättre.
När man tävlar så försöker man hålla så lågt däckstryck som möjligt utan att däcken flexar för mycket i sidled för maximalt fäste och att det inte går för varma, principen fungera även i vanlig trafik men där får man också hålla koll på snedslitning, men ofta orsakat av felinställda hjul och glappa leder/bussningar.
Men 2,4-2,6 har inte så stor betydelse, men se då till att ni pumpar med bra utrustning som ger rätt värde. Jag kastade nyss den gamla som började hoppa runt och skaffade en som ger +/- 0,1 bar, de billiga och även på mackar kan variera med större värden.
V90 CC D4 AWD - 17