Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
#1281357
Nja, så ofta behöver man inte kolla och så känsligt är det inte utan mera av att kör man i södra Sverige och kanske mycket stadskörning så kan utgå från vad Volvo specar.
Kör man där det ofta håller sig kring -10 till -20 är det ingen nackdel att hålla lite lägre tryck för då greppar vinterdäcken bättre.
När man tävlar så försöker man hålla så lågt däckstryck som möjligt utan att däcken flexar för mycket i sidled för maximalt fäste och att det inte går för varma, principen fungera även i vanlig trafik men där får man också hålla koll på snedslitning, men ofta orsakat av felinställda hjul och glappa leder/bussningar.
Men 2,4-2,6 har inte så stor betydelse, men se då till att ni pumpar med bra utrustning som ger rätt värde. Jag kastade nyss den gamla som började hoppa runt och skaffade en som ger +/- 0,1 bar, de billiga och även på mackar kan variera med större värden. ;-)
av Cokeisit
#1281532
Nu har jag fyllt på upp till 2,6 bar. Nu uppför sig bilen som jag är van att den ska göra. Givetvis inte lika stabil som på sommaren men den gungar inte från sida till sida.

Jag vet dock inte hur lite det var i från början eftersom jag använde en automatisk pump och jag kunde inte se displayen men det trycktes i en del luft iaf. Kan ha varit 2,4 bar men jag har svårt att tro det.

Eftersom jag inte vilket tryck det var innan får jag snällt säga att verkstaden gjorde sitt jobb på ett korrekt sätt. På väg hem från macken testade jag stabiliteten vilket nu kändes bra. Imorgon kommer jag att koncentrera mig på vibrationerna igen och se ifall de finns eller inte med vinterdäcken :)
av AndS
#1281597
Cokeisit skrev: sön 18 nov 2018, 17:33 Nu har jag fyllt på upp till 2,6 bar. Nu uppför sig bilen som jag är van att den ska göra. Givetvis inte lika stabil som på sommaren men den gungar inte från sida till sida.
Jag vet dock inte hur lite det var i från början eftersom jag använde en automatisk pump och jag kunde inte se displayen men det trycktes i en del luft iaf. Kan ha varit 2,4 bar men jag har svårt att tro det.
Om du inte är "ganska erfaren" så känner du knappast skillnad på 2,4 till 2,6 bar, utan i ditt fall var det betydligt mindre i däcken. Tiden för att fylla beror på utrustning och tryck i tanken (påfyllare/kompressor) men tar bara några sekunder med 0,2 bar, exkluderar billiga 12v drivna nödlösningar som kan nöta så det luktar bränt.
Får jag gissa så var nog trycket under 2 bar i däcken om skillnaden var så stor och förutsätter att du fyllde med kalla däck, dvs endast kortare körning för påfyllning.
av Cokeisit
#1281626
AndS skrev:
Cokeisit skrev: sön 18 nov 2018, 17:33 Nu har jag fyllt på upp till 2,6 bar. Nu uppför sig bilen som jag är van att den ska göra. Givetvis inte lika stabil som på sommaren men den gungar inte från sida till sida.
Jag vet dock inte hur lite det var i från början eftersom jag använde en automatisk pump och jag kunde inte se displayen men det trycktes i en del luft iaf. Kan ha varit 2,4 bar men jag har svårt att tro det.
Om du inte är "ganska erfaren" så känner du knappast skillnad på 2,4 till 2,6 bar, utan i ditt fall var det betydligt mindre i däcken. Tiden för att fylla beror på utrustning och tryck i tanken (påfyllare/kompressor) men tar bara några sekunder med 0,2 bar, exkluderar billiga 12v drivna nödlösningar som kan nöta så det luktar bränt.
Får jag gissa så var nog trycket under 2 bar i däcken om skillnaden var så stor och förutsätter att du fyllde med kalla däck, dvs endast kortare körning för påfyllning.
Jag är nog känsligare än den vanliga söndagsbilisten och vet exakt hur mina bilar ska uppföra sig så visst märker jag skillnad. Du har troligtvis rätt att det var bra mycket mindre än rekommenderat i däcken.

Däcken var nog lite varma dessutom så när jag har möjlighet kommer jag glida in till en mack med kallare däck. Känner fortfarande ett visst gung i sidled i bakvagnen som inte ska vara där men det är en markant skillnad, nu har jag iaf kontroll över bilen.
av AndS
#1281684
Det är flera faktorer som påverkar, inte bara bilens tyngd. Det som har stor påverkar är däckfabrikat/modell, gummi hårdhet, bredd/profil, mönster, etc.
Med för högt däckstryck kan bilen kännas stabilare och lite lättare/exakt i styrning, men den kan ha sämre väggrepp/väghållning så det upplevda är inte säkert bättre men vi luras att tro det.
Speciellt dubbade däck kan bli luriga med för mycket luft och ren asfalt, odubbad är mindre känsligt.
av CaptainOats
#1292676
Jag hade problemen med Pirelli däcken, fick dom bytta till Continental dubbfria, jag har 18" orginalfälgar.

Innan var det bara oljudet, nu har jag istället åkt på vibrationerna.
Jag har testat på samma sträcka att ändra däcktrycket, 2.4 så funkar det bra, då känner jag inte av det så mycket, men 2.6 tex då är det katastrof. allt detta börjar någonstans runt 110-120 kn/h.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1292970
CaptainOats skrev:Jag hade problemen med Pirelli däcken, fick dom bytta till Continental dubbfria, jag har 18" orginalfälgar.

Innan var det bara oljudet, nu har jag istället åkt på vibrationerna.
Jag har testat på samma sträcka att ändra däcktrycket, 2.4 så funkar det bra, då känner jag inte av det så mycket, men 2.6 tex då är det katastrof. allt detta börjar någonstans runt 110-120 kn/h.
Ja, dessa Contidäck. Begär Michelin så är problemet borta. Conti är för mjuka och ger någon form av dubbelstuds.
av Mulefunken
#1292972
Pass på hvis dere kjører med ikke orginale felger volvo spesifiserer 63,32 og 63,38 sirkel diameter felg.
Mine vinterfelger er 40. I følge min forhandler er dette årsaken til vibrasjonene jeg opplever så jeg skal bytte.
Men jeg tviler dette løser problemet med "stutsning".. Vil tro man bør ha lastindex godt over "minimal".
av CaptainOats
#1292982
Robbi skrev: tor 17 jan 2019, 20:49
CaptainOats skrev:Jag hade problemen med Pirelli däcken, fick dom bytta till Continental dubbfria, jag har 18" orginalfälgar.

Innan var det bara oljudet, nu har jag istället åkt på vibrationerna.
Jag har testat på samma sträcka att ändra däcktrycket, 2.4 så funkar det bra, då känner jag inte av det så mycket, men 2.6 tex då är det katastrof. allt detta börjar någonstans runt 110-120 kn/h.
Ja, dessa Contidäck. Begär Michelin så är problemet borta. Conti är för mjuka och ger någon form av dubbelstuds.
Brorsan har inga problem med sina conti på samma modell. Dock dubb o 19 tum


Min ska in på koll om ett par veckor.
Jäkla däck
  • 1
  • 90
  • 91
  • 92
  • 93
  • 94
  • 114

@lennarte , Nu har jag monterat nya givaren och[…]

Bakaxel Duett (Äkta EPA) utväxling

Nu får man leta i det bakre arkivet är […]

Däck tryck

Detta gäller V60 från årsmodell 2[…]

S80 T6 AWD -08

Hej igen Artnummer: SA23030911. Menar jag fick 20%[…]