Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1277977
Mina vibbar löstes med ett nytt däck o ombalanseringar. Visst känns vägbanan oftast men det är varierande med sommardäcken 18tum. Nu med vinterdäck, 17 tum friktionsdäck, gungar bilen fram, mao noll vibbar.
Användarvisningsbild
av V9097
#1277982
Ni som har vibrationer i era bilar, finns det någon minsta gemensam nämnare? Tex gäller det bara vissa årsmodell, enbart diesel, enbart vissa däckdomensioner, enbart AWD etc. Har Volvo kommit till rätta med detta ännu?

Jag har just lagt in beställning på en V90CC D4 AWD. Visserligen tjänstebil så jag srabbas inte av lägre andrahandsvärde eller eventuella andra kostnader, men däremot drabbas jag av strul med verkstadsbesök samt att under 3 år leva med en bil som har vibrationer.
Användarvisningsbild
av grillchips
#1277986
@V9097, jag hade gjort det klart och tydligt för säljaren om fenomenet (ev skickat länk till denna tråd) och att man inte tänker röra bilen förrän ev problem är avhjälpt. Initialt tycker jag att det verkade vara dieslar och gärna AWD som var en gemensam nämnare, dock tycker jag nog se mig ett större område det senaste halvåret om man backar några sidor i tråden.
Användarvisningsbild
av V9097
#1277988
grillchips skrev: tor 01 nov 2018, 10:14 @V9097, jag hade gjort det klart och tydligt för säljaren om fenomenet (ev skickat länk till denna tråd) och att man inte tänker röra bilen förrän ev problem är avhjälpt. Initialt tycker jag att det verkade vara dieslar och gärna AWD som var en gemensam nämnare, dock tycker jag nog se mig ett större område det senaste halvåret om man backar några sidor i tråden.

Bra idé, ska vara stenhård på detta. Jag har specat min nya tjänstekärra så högt jag kan inom ramen för vårt avtal, och jag får månadskostnad som därmed är ganska hög. Tänker inte acceptera ett måndagsexemplar.
Ser fram emot en härlig nybil till våren som fungerar perfekt :-)
av ansjo
#1278258
Det har varit tyst från XC90-ägare sista tiden, var det bara barnsjukdomar kanske?
Användarvisningsbild
av Robbi
#1278457
Minsta gemensamma nämnare är att V90 har ett ”sportchassi”, alltså det är hård dämpning, och det gör två saker:

1. Har man kört gunghäst innan så chockas man av att allt känns, minsta avvikelse i vägen. Tvättbrädekänsla kan man kalla det och är alltså normalt. Många klagar på småvibrationer som kommer av vägen och förstärks av felaktiga däck. Då bilen är tung ”storknar” många däck och en ”dubbelstuds” uppstår. De däck som klara bilen är Michelin, som är lite styvare uppbyggt. Min ÅF kör endast Michelin nu.

2. Ovan faktum gör att fel känns med en gång. Är det obalans i däck, drivknutar, kardan, skapar detta vibrationer.

Så om det är snabba mikrovibbar som känns hela tiden (tvättbrädeskänsla) kan Michelindäck vara lösningen. Det behöver inte vara verklig obalans.

Om vibbarna kommer och är lite djupare efter 100 km/h, då är det klassiskt balansproblem i hjul, kardan eller drivaxlar.
av Lockis
#1278932
least skrev:Hur kan en ÅF bestämma vilka däck som bilen ska levereras med?
Vem tar kostnaden för byte av dessa däck?
Hur menar du? ÅF bestämmer inte sommardäcken (det är dessa som sätts på i fabriken). Däremot kan ÅF ändra däck på tillvalshjulen då dessa beställs och krängs på hos ÅF.
  • 1
  • 88
  • 89
  • 90
  • 91
  • 92
  • 114
Bältesvarnare

Är väl bara att jorda kabeln som gå[…]

Vadå nyare? Ersättningsmodell eller m[…]

"Bara" bytt batteri 4 gånger... O[…]

Stigande tomgång.

Vilken motor? Årsmodell? Felkoder? Lysande m[…]