Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nystrom7
#1337281
Nu satte jag på vinterhjulen bak och provkörde. Nu var vibrationerna borta.
Kanske att friktionsdäcken tar bort endel men det känns som det är däcken. Läste lite om Pirelli pncs 21" och det är många som klagar på att isoleringen släpper inuti dom med skak/vibrationer som följd.
Verkar vara ett par riktiga skitdäck!
av Nystrom7
#1338033
Freddy100 skrev: lör 14 sep 2019, 17:00 Känd fenomen hos Volvoägare. Jag begriper inte varför Volvo fortsätter utrusta bilar med sådant skit... :-(
Var och hämtade hjulen idag och det var en "svamp" som hade släppt helt och låg lös i däcket. Dock så ska Pirelli ha uppdaterat däcken enl serviceteknikern det såg inte likadant ut invändigt.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1352847
Ok, lite positiv feedback här. Jag hade vibbar på bilen V90 CC när den kom i mars 17. Det balanserades och grejades men det var ändå dags för sommardäck, så de slängdes på. Inga vibbar. Till vintern blev jag lovade nya däck men de gamla åkte ändå på då ”de inte trodde på däcken”. De bytte drivaxlar då de tyckte de glappade.

Där lackade jag ur och ”va fan är ni dumma i huvudet? Jag har inga vibbar med Michelin sommardäck men däremot med jävla continental vinterdäck. Ge mig Michelin vinterdäck!”

Fick Michelin vinterdäck och vibbarna försvann. Nu har bilen gått 6000 mil och blir bara bättre och bättre. Det är som att allt satt sig och alla som kör bilen tycker att den är grym skön på vägen. Har haft uppe den i 200 och lugn som en filbunke.
av Talludden
#1396366
Robbi skrev: mån 23 apr 2018, 19:14 Nu har en bil till blivit åtgärdad och är vibrationsfri. Denna gången var det en sprucken bult till dämpningen som gav vibrationer.
Vet du vilken bult och vart i dämpningen det rörde sig om?
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1396374
Edit ser att jag inte var tilltalad - hoppas det var informativt ändå :-)

Det verkstaden gjorde var att byta ut ett däck som hittades efter roadforce balansering. Sedan sänkte jag framvagnen med 25mm för att få kaross i linje med marken. Något som Volvo inte ville rätta upp. Hursomhelst gjorde eibach fjädrarna framvagnen mera stum, stabil o vibrationsfri.
Senast redigerad av 1 HitTheRoadJack, redigerad totalt 0 gånger.
av mortimer
#1396609
Läst många av inläggen här.. vad är den sammantagna slutsatsen kring däck här om man ska köpa nytt, ska man köpa VOL märkta däck och några man ska hålla sig ifrån ? Vinterdäck som sommardäck i dimension 18" ?
  • 1
  • 106
  • 107
  • 108
  • 109
  • 110
  • 114
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]