Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Spid3r
#1251337
ansjo skrev: fre 25 maj 2018, 06:53 Efter en lite längre körning av bilen sedan jag fick ut den senast och trodde i min enfald att problemet var åtgärdat blev jag grymt besviken i går. Bilen är bättre än tidigare, men en annan sorts vibrationer känns mer nu, än ren obalans som tidigare. Jag tror fortfarande det är ett däckproblem, nu känns det som jag kör med grovmönstrade trakttordäck som känns i hela registret från 70 och uppåt och mest runt 120. Detta har jag inte känt tidigare.
En viss obalanskänsla upplever jag det som också, och känner mig just nu ganska maktlös och helt i händerna på vad min ÅF och däckverkstad anser om min bil. Tycker de att det är en produktegenskap vete fasen vad man ska göra, eller om det är jag som har en superkänslig röv....
Åkte i jobbarkompisens V70 från 09 till jobbet idag, den går som en dröm om man jämför :-(
På min bil (S90) byttes tillslut däcken till Michelin, mycket mindre vibbar numera, men har fortfarande små vibbar kvar, mestadels i samma hastigheter som tidigare, 120+. Bevakar denna tråd och hoppas på någon som har åtgärdat det med byte av annat än däck.
av Elektrikern84
#1253187
Jag har ju tidigare haft problem med min V90 D4 AWD men jag tycker de i princip är åtgärdade nu. Det märkliga är att jag i veckan lämnade in bilen på service och fick Polestar installerat. Efter det går bilen ännu bättre rent vibrationsmässigt. Polestar gör skillnad kan jag säga.. ja den blir inte en M5:a men man märker att bilen blir mer Potent....
av phantomblot
#1253257
Litt merkelig oppførsel av min bil. Den hadde vibrasjonsproblemer med sommerhjulene i fjor høst. Det siste jeg gjorde var å ha bilen inne for kontroll av vibrasjonene. ÅF sa de ikke fant noe.

Nå har jeg på sommerhjulene igjen, og vibrasjonene er borte/ikke merkbare. Litt merkelig eller? Jeg ser allikvel at det er noen hvite lodd på det ene hjulet. Kan ÅF ha balansert hjulene allikevel? Kan foringer har blitt litt slappere slik at vibrasjonene ikke forplanter seg like godt?

Fint, men irriterende at vibrasjonene er borte :-/
av Cokeisit
#1253297
Robbi skrev:Jag har märkt en sak, bilen blir mindre vägkänslig efter sådär 2000 mil, det är som att det sätter sig i dämpning etc.
Bilen börjar bli sliten, du får lämna in den så de kan byta ut dämparna så produktegenskapen vibrationer kommer tillbaka Bild

Skönt å sido, jag har fått mina däck balanserade och för tillfället känns det bättre men det kan vara temporärt för jag upplever att det varierar mycket från dag till dag hur mycket vibrationerna känns.
av Cokeisit
#1253323
Xanthopteryx skrev:Cokeisit: Har du AWD? I så fall, se till att de testkör utan kardanaxel. Byte av den gjorde att jag blev av med just de där nyckfulla vibrationerna.
Japp, jag har AWD. Får utvärdera ett par dagar till och se hur bilen uppför sig.
av ansjo
#1253345
Då ska min bil in till verkstad i veckan, jag åker på semester så de har 10 dagar på sig att gå igenom den. Min däcktekniker körde den igår efter vibrationerna inte var borta efter tredje gången balansering, och sa direkt att det inte är obalans som gör detta utan transmissionen. Man börjarkänna det runt 70, sedan känns det mer vid högre hastighet och värst runt 120-130. Skönt att få det bekräftat av någon annan, då man stundtals tror man har världens känsligaste röv....
Såg de tittade igenom ett hyffsat tjockt A4-häfte med schema de ska följa vid vibrationer, så ett okänt problem är det inte.
Bara att hålla tummarna och hoppas de hittar något, och att man inte får höra det är en produktegenskap. :-(
Användarvisningsbild
av Robbi
#1253565
Upprepar de problem som har åtgärdats och fått ordning på bilar:

1. Hjulinpassningen var dålig och bilen bra efter nya fälgar.
2. Glapp i drivaxel.
3. Trasig bult i anslutning till dämpare
4. Däck, balansering och byte till annat märke. Ofta Pirelli eller Conti som inte fungerar och Muchelinsom löser problemet.

Kardan har de plockat ner till förbannelse och det är väl endast Xants bil som har blivit bättre men inte helt?

Jag hoppas att dessa finns med på Volvos felsökningsschema, annars är de ju fullständigt inkompetenta?
#1254080
Nu har jag skummat genom tråden och tänkte delge lite hur det går för mig. Har en v90 d5 awd polestar inscription med luftfjädring. Vinterdäck på 19 tum odubbad (osäker på märke) inga vibrationer. Byte till 20" p Zero Perrelli däck och har vibration från 120km/h (oavsett växel/fart/varv). Bilen står hos ÅF-däck och han har bytt 4st däck, 1 st fälg och säger att allt är inom toleransen enligt hans maskin. Han provkörde innan och efter det. Och det gjorde skillnad när han bytte enligt ovan, men kände ändå en vibration höger bak efter allt byte. Han visste inte riktigt vad han skulle göra än att skicka ner den till verkstaden. TROLIGEN efter har läst här är det något en verkstad måste fixa. Jag kommer inte ta emot bilen med vibration. Jag ställer ganska höga krav hos ÅF och Volvo och det bara stå på sig med en så pass ny bil.

Nästa vecka får jag mer info och uppdaterar er.....
  • 1
  • 78
  • 79
  • 80
  • 81
  • 82
  • 114

Man kan ju prova att kontakta nån motor tidn[…]

Volvo on call och GSM

Hej! Istället för en ny 4-5g modul f&ou[…]

Bruten fjäder framvagn

Ladda på utav helvete på nån far[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag ä[…]