Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
#1159442
Spid3r skrev:Det blev ca 60mil motorväg i helgen...jag hade tid att känna efter vibrationerna på mina 18" original friktionshjul. Bilen går fantastiskt bra i ca 100km/h, när jag passerar 110 och högre blir vibrationerna väldigt störande. De försvinner inte alls, inte ens i 180km/h (ju jag vet..men var tvungen att testa), vibrationerna blir tom något påtagligare med ökad hastighet. Vibrationerna är mest påtagliga i ratten och sätet, men känner de även i gaspedalen.
Förstår inte att det inte finns en lösning på detta!
Jag hoppas verkligen att en lösning finns inom kort, körning är alltså allt annat än behaglig.
Jäkligt retligt med ett sådant problem existerar överhuvudtaget på en bil som kostar 500'! Dåligt Volvo!
Gäller ovan inlägg endast XC90 eller är det fler bilmodeller? Jag har en V90 CC och den är ju som satt hårt i dämpningen, jag kan tänka mig att man kan luras lite av att man känner vägen, alltså den hårda dämpningen kan kännas "studsig" vid högre hastighet då den är såpass stum och man känner vägens ojämnheter. Det är skillnad på vibrationer pga av obalanserade däck, de kommer vid viss hastighet och känns i ratt eller stol, beroende på om det är fram eller bak. Sedan finns det ju också vibrationer pga hjulinställning.
Användarvisningsbild
av Spid3r
#1159769
Robbi skrev:
Spid3r skrev:Det blev ca 60mil motorväg i helgen...jag hade tid att känna efter vibrationerna på mina 18" original friktionshjul. Bilen går fantastiskt bra i ca 100km/h, när jag passerar 110 och högre blir vibrationerna väldigt störande. De försvinner inte alls, inte ens i 180km/h (ju jag vet..men var tvungen att testa), vibrationerna blir tom något påtagligare med ökad hastighet. Vibrationerna är mest påtagliga i ratten och sätet, men känner de även i gaspedalen.
Förstår inte att det inte finns en lösning på detta!
Jag hoppas verkligen att en lösning finns inom kort, körning är alltså allt annat än behaglig.
Jäkligt retligt med ett sådant problem existerar överhuvudtaget på en bil som kostar 500'! Dåligt Volvo!
Gäller ovan inlägg endast XC90 eller är det fler bilmodeller? Jag har en V90 CC och den är ju som satt hårt i dämpningen, jag kan tänka mig att man kan luras lite av att man känner vägen, alltså den hårda dämpningen kan kännas "studsig" vid högre hastighet då den är såpass stum och man känner vägens ojämnheter. Det är skillnad på vibrationer pga av obalanserade däck, de kommer vid viss hastighet och känns i ratt eller stol, beroende på om det är fram eller bak. Sedan finns det ju också vibrationer pga hjulinställning.

Det jag beskrev gäller alltså min S90, D4, 2WD.
Användarvisningsbild
av Spid3r
#1159770
EjS skrev:Försök lägre tryck i däcken. Runt 2.0 bar och se om det hjälper.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Visst kan man testa i 2 bar i felsökningssyfte, men det normala är väl att ha runt 2.7, 2.9 bar. Det har jag alltid haft tidigare utan att uppleva liknande problem.
av orte
#1159906
Har en V-90 D5 Inscription, kört 1700 mil med vibrationer, är inne på 3:e omgången vinterdäck (19" (även med sommardäcken som satt på samma fälga.) Upplever samtliga nämnda problem i denna tråd.

Börjar bli jävligt trött på bilen, kostar ändå 570´.

Påtalade i Oktober att jag själv trodde det kom från drivaxlar/knutkors, men detta avvisade verkstaden direkt.
Ska byta samtliga drivaxlar Torsdag 23/3 :)

Vibrationer som börjar vid 90, blir bara värre ju fortare man kör.. känns i ratt och stol, verkar alltså som om det kommer både fram och bakifrån..
mestadels kommer det från vänster sida.
Rycker även vid växlíngar och upplever att växellådan slirar till ibland..

Kan det vara Haldexen som hugger??
Får också för mig att fälgarna inte centrerar.
Användarvisningsbild
av Krollspell
#1160234
Jag följer er diskussion.. Jag har lite av era problem, från 100 km för att sen runt 130 km och uppåt kännas som mest. Jag har fått hjulen ombalanserade flera gånger men det blir inte riktigt bra..

Jag kör som sagt bensin och är lätt less nu på detta... Köper man en bil för ca 700 000 kr ska detta överhuvudtaget inte få vara ett återkommande problem..
Användarvisningsbild
av Robbi
#1160318
orte skrev:Har en V-90 D5 Inscription, kört 1700 mil med vibrationer, är inne på 3:e omgången vinterdäck (19" (även med sommardäcken som satt på samma fälga.) Upplever samtliga nämnda problem i denna tråd.

Börjar bli jävligt trött på bilen, kostar ändå 570´.

Påtalade i Oktober att jag själv trodde det kom från drivaxlar/knutkors, men detta avvisade verkstaden direkt.
Ska byta samtliga drivaxlar Torsdag 23/3 :)

Vibrationer som börjar vid 90, blir bara värre ju fortare man kör.. känns i ratt och stol, verkar alltså som om det kommer både fram och bakifrån..
mestadels kommer det från vänster sida.
Rycker även vid växlíngar och upplever att växellådan slirar till ibland..

Kan det vara Haldexen som hugger??
Får också för mig att fälgarna inte centrerar.
Det är ju idag. Berätta hur det blev.
Användarvisningsbild
av Spid3r
#1160353
Robbi skrev:
orte skrev:Har en V-90 D5 Inscription, kört 1700 mil med vibrationer, är inne på 3:e omgången vinterdäck (19" (även med sommardäcken som satt på samma fälga.) Upplever samtliga nämnda problem i denna tråd.

Börjar bli jävligt trött på bilen, kostar ändå 570´.

Påtalade i Oktober att jag själv trodde det kom från drivaxlar/knutkors, men detta avvisade verkstaden direkt.
Ska byta samtliga drivaxlar Torsdag 23/3 :)

Vibrationer som börjar vid 90, blir bara värre ju fortare man kör.. känns i ratt och stol, verkar alltså som om det kommer både fram och bakifrån..
mestadels kommer det från vänster sida.
Rycker även vid växlíngar och upplever att växellådan slirar till ibland..

Kan det vara Haldexen som hugger??
Får också för mig att fälgarna inte centrerar.
Det är ju idag. Berätta hur det blev.

Också jäkligt nyfiken på vad det blev för åtgärder och om det blev någon förbättring ...berätta! :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 114
Minirecension av kina DICE

Jag kör med VIDA med denna kabeln - 256kr ink[…]

Xc70 koppling brand

Låt någon från en oberoende firm[…]

Er feedback är nyttig och det märks hur […]

Bältesvarnare

Är rätt säker på att dessa g[…]