Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AnteHag
#1151884
Även jag har problem med vibrationer över 110km/h och har samma 18" som dig. (turbinfälgar)
Även gnissel och skrik om bromsar.
Har bokad tid på verkstad om 3 veckor men vill gärna ha mer kött på benen och höra om andra löst det innan dess.
av jg1976
#1151894
De skyllde på däcken in i det sista. 3 nya omgångar vinterdäck på 18" original. Trotsade att de skulle behålla bilen och testa längre sträckor. Efter denna helg hade någon annan på verkstaden kört, och konstaterat bilen "studsar". Vilket jag kan känna igen. Bil fortfarande på verkstad och jag kör Hertz hyrbil... låt mig veta hur det förlöper med din..
av JimmyK
#1151915
jg1976 skrev:De skyllde på däcken in i det sista. 3 nya omgångar vinterdäck på 18" original. Trotsade att de skulle behålla bilen och testa längre sträckor. Efter denna helg hade någon annan på verkstaden kört, och konstaterat bilen "studsar". Vilket jag kan känna igen. Bil fortfarande på verkstad och jag kör Hertz hyrbil... låt mig veta hur det förlöper med din..
Har samma problem med min Xc90 d5 awd. Den första uttagen maj 2015. Gjordes 10-tal försök på denna. Ny däck, ny Haldexen nya kardanaxel m.m inget hjälpte. Krävde omleverans fick en ny i april 2016, denna vibrerar också precis som att köra på ojämn väg, som att den stutsar. På denna har de uppdaterat programvara till Haldexen, bytt bromsskivor, bytt drivaxlar men den vibrerar fortfarande. Lite lätt uppgiven just nu.
av jg1976
#1152327
Låter som ett skräckexempel.. :( Min är fortfarande på verkstad, återkommer då jag hör någonting..
Användarvisningsbild
av Spid3r
#1158255
AnteHag skrev:Även jag har problem med vibrationer över 110km/h och har samma 18" som dig. (turbinfälgar)
Även gnissel och skrik om bromsar.
Har bokad tid på verkstad om 3 veckor men vill gärna ha mer kött på benen och höra om andra löst det innan dess.
Jag har samma paket som dig (exakt samma bekymmer).
Användarvisningsbild
av Spid3r
#1158258
jg1976 skrev:Har nu bytt till helt nya däck och åkte E4 ca 70mil förra veckan. Ingen rolig upplevelse. Mina händer vibrerar hela tiden, det blir på något sätt mer märkbart när bilen "driver" i uppförsbacke och vägen svänger något.. Ringde direkt verkstaden, då det vibrerade såpass att min klocka lät.. Nu är bilen på verkstaden igen, ingen aning om vad de skall göra men kan hålla er uppdaterade.

Sänd mig gärna mer info om ni haft liknande erfarenheter.. Jag vill bara min bil ska vara ok.. Haft många olika bilar innan o även Volvo, de har aldrig vibrerat som denna..
Har samma problem...just nu 18" vinter (dubbfritt), bokade en tid i slutet av månaden för byte av bromsar/skivor (då det gnisslar) samt byte till mina 20" sommar. Hoppas att det här löser sig med detta. Inte hoppfullt när man läser kommentarerna i tråden... ??:-/
Användarvisningsbild
av Spid3r
#1158259
Spid3r skrev:
jg1976 skrev:Har nu bytt till helt nya däck och åkte E4 ca 70mil förra veckan. Ingen rolig upplevelse. Mina händer vibrerar hela tiden, det blir på något sätt mer märkbart när bilen "driver" i uppförsbacke och vägen svänger något.. Ringde direkt verkstaden, då det vibrerade såpass att min klocka lät.. Nu är bilen på verkstaden igen, ingen aning om vad de skall göra men kan hålla er uppdaterade.

Sänd mig gärna mer info om ni haft liknande erfarenheter.. Jag vill bara min bil ska vara ok.. Haft många olika bilar innan o även Volvo, de har aldrig vibrerat som denna..
Har samma problem...just nu 18" vinter (dubbfritt), bokade en tid i slutet av månaden för byte av bromsar/skivor (då det gnisslar) samt byte till 20" sommar. Hoppas att det här löser sig med detta. Inte hoppfullt ned tanke på kommentarerna i tråden... ??:-/
av JimmyK
#1158372
JimmyK skrev:
jg1976 skrev:De skyllde på däcken in i det sista. 3 nya omgångar vinterdäck på 18" original. Trotsade att de skulle behålla bilen och testa längre sträckor. Efter denna helg hade någon annan på verkstaden kört, och konstaterat bilen "studsar". Vilket jag kan känna igen. Bil fortfarande på verkstad och jag kör Hertz hyrbil... låt mig veta hur det förlöper med din..
Har samma problem med min Xc90 d5 awd. Den första uttagen maj 2015. Gjordes 10-tal försök på denna. Ny däck, ny Haldexen nya kardanaxel m.m inget hjälpte. Krävde omleverans fick en ny i april 2016, denna vibrerar också precis som att köra på ojämn väg, som att den stutsar. På denna har de uppdaterat programvara till Haldexen, bytt bromsskivor, bytt drivaxlar men den vibrerar fortfarande. Lite lätt uppgiven just nu.
Nu har bilen varit inne igen och det som är testat denna gången är att köra bilen utan kardan, gav ingen skillnad. Bytt kopplingen till Haldexen ingen större skillnad och så bytte de hela bakaxeln på bilen. Detta gav en avsevärd förbättring av hur bilen uppträder. Har bara haft bilen i ett dygn nu men upplevelsen så här långt är att det gjorde stor skillnad. Ska köra ytterligare några dagar och utvärdera så återkommer jag med rapport.
Användarvisningsbild
av Spid3r
#1159185
Det blev ca 60mil motorväg i helgen...jag hade tid att känna efter vibrationerna på mina 18" original friktionshjul. Bilen går fantastiskt bra i ca 100km/h, när jag passerar 110 och högre blir vibrationerna väldigt störande. De försvinner inte alls, inte ens i 180km/h (ju jag vet..men var tvungen att testa), vibrationerna blir tom något påtagligare med ökad hastighet. Vibrationerna är mest påtagliga i ratten och sätet, men känner de även i gaspedalen.
Förstår inte att det inte finns en lösning på detta!
Jag hoppas verkligen att en lösning finns inom kort, körning är alltså allt annat än behaglig.
Jäkligt retligt med ett sådant problem existerar överhuvudtaget på en bil som kostar 500'! Dåligt Volvo!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 114
Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]