Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snufk1ns
#1266316
Var en stor metallkoppling som kopplar ihop med drivaxeln (tror jag). Någon annan här kanske kan förklara bättre. Han kände också till dokumentet (TJ20803) som nämnts här tidigare.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1266320
snufk1ns skrev:Var en stor metallkoppling som kopplar ihop med drivaxeln (tror jag). Någon annan här kanske kan förklara bättre. Han kände också till dokumentet (TJ20803) som nämnts här tidigare.
Ok, jag hade också något med drivaxlar så det verkar ju vara där det brister.
av Erac
#1269715
Någon i området kring Malmö-Lund med dessa problem? Har haft min v90 CC i några veckor nu och känner av vibrationer vid motorvägskörning. Hade varit bra att kunna jämföra bilarna. Blir att besöka ÅF imorgon.
av elpapo
#1269741
När jag hämtade ut min s90 ny så var ratten ganska många grader sned och bilen "småstudsade" lite illa över 70 kmh. Verskstaden hissade upp bilen och jag vet inte vad det gjorde men ratten blev rak. Att köra 120km/h på e4 i Linköpingstrakten gick inte då det fortfarande småstudsade och vibrerade, det var bättre vid 90. Jag trodde det var obalans i däcken. Det gick bättre på vägen hem men inte helt bra. Jag antog att bilen stått en liten stund som ny, att däcken behövde sträcka på sig lite under några mil. Till slut sänkte jag lufttrycket och det gjorde viss skillnad.

Men nu...när jag läser denna tråd... så kanske jag måste ut och prova igen. Jag kör en s90 t4 -18 med 18" turbin, pirelli zero.
av orte
#1269872
Hej! Sent omsider en uppdatering... Hade under 2016-17 problem med min V90 D5 Inscription, ett otal balanseringen och verkstadsbesök senare slutade med ett återköp från Åf. Specade, glad i hågen, en ny V90cc D5 som levererades 22/12-2017. Har i dagsläget kört nästan 4000 mil med vibrationer och skakningar även i denna...ska in på service för första gången 20/9... Även denna bil vibrerar alltså, trots ett antal däckbyten, balanseringar och till slut ett nyköp av fälgar och däck (på egen bekostnad) Snart dags att byta märke.... Har ett annat fenomen... vid jämn fart, typ 100 km, och när gas ges, då drar bilen kraftigt till vänster trots att ratten inte rörs. När gasen släpps, så styr bilen mot höger...upplevs som jäkligt vingligt... Är väl dags att dra igång processen igen....Suck
av AndS
#1269890
Robbi skrev: mån 17 sep 2018, 22:12 Om du måste sänka lufttrycket så blir bilen knas och farlig på vägen. 260 ska du ha och inget mindre. Är det vibbar så reklamera.
Och så är det inte alls, du ska använda däcktryck utifrån hur du kör bilen och använder den.
Åker du oftast ensam och lite last på svenska vägar så är det bättre att gå ned i däckstryck, för vår V90CC rekommenderas 240. Högre rekommenderat tryck är med fullast eller högre hastigheter och då 260.
Det finns så mycket skrönor kring däckstryck och speciellt att trycka i mycket luft, så använd de värden som biltillverkaren anger. Med dagens däck , breda och lågprofil, skulle man kunna sänka däckstrycket ännu lägre men med risk för snedslitna däck. Ingen risk för att det blir "farligt" med vår normala körning och med etablerade däcksmärken.
av AndS
#1269952
Det finns ett så kallat "Eco" rekommenderat för t.ex. V90CC till 260, brukar för Volvo bilar bli samma som maxlast/höghastighet, men enbart för att minimera bränsle inte att ge bättre åkkomfort.
Högre däckstryck än rekommenderat ger nästan alltid försämrad åkkomfort, sedan finns det också en del som gillar att ha "hårda" och lite mera vägkänsliga bilar så de brukar pumpa upp däcken extra.
  • 1
  • 84
  • 85
  • 86
  • 87
  • 88
  • 114

Hej allesammans, har en Volvo V70 från 2016 […]

Jag ska byta kamrem på min v70 05. När […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Laser (i moderna fibernät.)

S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförst[…]