Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LJN
#1270015
Vad jag förstår på denna tråd så är problemen med vibrationer fortfarande kvar på nybyggda V90 idag? Har inte Volvo löst dessa problem och vilka fälg storlekar samt däcksfabrikat har störst felfrekvens? Blir lite bekymrad då jag beställt en ny V90CC AWD....
av AndS
#1270028
Merparten är säkert problemfria. Men bilen är lite känslig för dålig asfalt, men trenden med breda lågprofildäck och fast fjädring ger det resultatet.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1270210
Alltså, bilen är vägkänslig i sig, man känner vägen. Det är normalt och bara vänja sig. Jag hade en XC70 innan fast med sportchassi, lite hårdare satt. Dessa är så i original. De med vibbar har det vid högre hastigheter 120 och det beror inte på vägen. Det är som att ratten börjar vibrera av obalans, vilket det säkerligen är. Jag hade glapp i drivaxlar och när de byttes så försvann vibbarna som kändes som obalans. Känns det fortfarande som att köra en sport edition, jajemän och det är härligt för vem vill köra en gunghäst?
#1270827
Jag kan berätta, inför sommarsemester med bil, körde jag upp den i 140 för att få fram ev. vibbar. Skulle ned till Spanien.

Mycket riktigt fanns det massor av vibrationer i ratt efter ca 110.

V90 D3 FWD

Efter två besök hos däckverkstad var det mesta av vibbarna borta. Hjul balansvikt saknades från fabrik. Hjullåsmutter hade låstnat efter vinter/sommardäck skiftet, och till sist bytes ett av däcken.

När man provkör så gäller det att hitta ett stycke (referenssträcka), nylagd asfalt eller som jag, körde upp o ner Arlanda betong sträckan, fram o tillbaka som en galning.

Graden av problem skiljer mao. Minns vid fråga till teknikern hos åf om de hört talas om vibbilar, initialt avvikande svar men efter man dubbelfrågar börjar de minnas om andras rapporter.

Nu är jag är nöjd med resultatet och konstatera nya Volvo är känslig för hjul/däck -inställning och väglag.
av ansjo
#1270831
Dessa vibrationer är mig veterligt awd-bilar uteslutande, vid andra sorters vibrationer ligger nog problemet på däck/fälg.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1270843
ansjo skrev:Dessa vibrationer är mig veterligt awd-bilar uteslutande, vid andra sorters vibrationer ligger nog problemet på däck/fälg.
Nej, vibbarna finns vid alla typer av motorer och även fwd. Går du till början av denna långa tråd så står det om flera fwd.
  • 1
  • 85
  • 86
  • 87
  • 88
  • 89
  • 114

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]