Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ansjo
#1260136
Tror inte det, utan de har som det verkar strikt gått enligt anvisningarna från Volvo...
Användarvisningsbild
av Robbi
#1260183
ansjo skrev:Tror inte det, utan de har som det verkar strikt gått enligt anvisningarna från Volvo...
Du kanske ska föreslå det, är de inte totala puckon så borde de rimligtvis testa det ifall de får informationen att det har löst problem med vibrationer på andra bilar.
av Thorsan
#1261930
Robbi skrev: tor 12 jul 2018, 13:58
Thorsan skrev:Jeg har nå hatt min bil inne hos Bilia som også er forhandler for BMW. Både BMW og Volvo 90-serien, har problemer med vibrasjoner når dekk/felger ikke er 100% i balanse. De har derfor kjøpt inn en avansert avbalansering maskin som også sjekker for høydekast i dekkene (ROAD FORCE mättning gör det möjligt att mäta däckens och fälgens ovalitet, samt att därmed kunna matcha ihop däckens högsta punkt med fälgens lägsta punkt för att elimenera statiska vibrationer). De fant da ut et det ene dekket bak måtte byttes og avbalanserte de andre på nytt. Det ga positive resultater. Det merkes fortsatt en liten vibrasjon som andre biler ikke har, men den har blitt sterkt redusert. Fikk også beskjed at Nokian piggfrie vinterdekk har hatt en serie med dårlige dekk. Skal derfor få disse sjekket før vinteren.
Ja, du bekräftar att chassit för dessa bilar är oerhört känslig för vibrationer och minsta lilla obalans kan skapa detta. Låg dina vibrationer vid 120 km/h?
Vibrasjonene merkes best fra 110 km/h og oppover.
av DejanXC60
#1262093
Har kört 600 mil genom Europa och konstaterat att underlaget är boven i dramat. Kör en S90 själv med 19” Michelin däck. Svensk asfalt är grov och ojämn därför förekommer vibrationerna och oljudet, och det är jättestörande, medan det finns vägar genom Europa där bilen är helt tyst och vibrations fritt (hade varit en dröm att ha sådana vägar här nere i Skåne). Men frågan kvarstå, kan inte volvo och däck tillverkarna bygga sina bilar att även på de dåliga vägarna slippa vibrationer och oljud??? Haft många Volvo bilar senaste åren och varje sommar samma sak.
av ansjo
#1262098
Nja, tror man att det är underlaget som är problemet har man nog inte kört en bil med dessa vibrationer... ;-)
Användarvisningsbild
av Robbi
#1262184
ansjo skrev:Nja, tror man att det är underlaget som är problemet har man nog inte kört en bil med dessa vibrationer... ;-)
Nej, det står helt klart. Jag har nu kört genom hela Finland, varit uppe i finska lappland och kört på riktigt dåliga vägar och är nu på Pite havsbad med en kall öl i nävarna. Nu när min bil är vibrationsfri har den varit en fröjd att köra. Jag har känt vägunderlaget men hela tiden känt att det det är motiverade stötar och bilen gensvarar som den ska. Det gjorde den inte innan och denna resan hade varit en plåga med hur den var förr.
av Thorsan
#1262203
På mine to XC90 MY16 og MY17 merkes / merktes vibrasjonene best på gode nyasfalterte veier. Dårlige veier har en tendens til å kamuflere denne type vibrasjonene.
av Cokeisit
#1262230
Thorsan skrev:På mine to XC90 MY16 og MY17 merkes / merktes vibrasjonene best på gode nyasfalterte veier. Dårlige veier har en tendens til å kamuflere denne type vibrasjonene.
Precis så är det med min V90CC. De dåliga väggarna maskerar vibrationerna medan de nyasfalterade har störst vibrationer.

Skickat från min H8266 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Robbi
#1262351
Cokeisit skrev:
Thorsan skrev:På mine to XC90 MY16 og MY17 merkes / merktes vibrasjonene best på gode nyasfalterte veier. Dårlige veier har en tendens til å kamuflere denne type vibrasjonene.
Precis så är det med min V90CC. De dåliga väggarna maskerar vibrationerna medan de nyasfalterade har störst vibrationer.

Skickat från min H8266 via Tapatalk
Har du fortfarande inte fått ordning på den? Bild
  • 1
  • 81
  • 82
  • 83
  • 84
  • 85
  • 114
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]