Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Thorsan
#1255565
Jag har varit i kontakt med Bilia som säger att ingen i Norge har hört talas om vibrationen. Är det någon här som har varit i kontakt med Bilia i Sverige eller Norge på grund av detta problem?
Jag har lite svårt att tro att de talar sant och behöver bevis :-)
av phantomblot
#1255571
Da synes jeg at Bilia bør stramme opp sine ansatte og be de holde seg oppdatert på viktig teknisk informasjon om biler de selger og vedlikeholder. Om de ikke kjenner til det problemet, kan det være andre, mer alvorlige problemer de overser også?

Be de se etter TJ20803. Det er i 19. versjon og oppdatert nå i juni.

"Test schedule for vehicle speed dependent vibrations at highway speeds" TJ20803.19.0-2018-06-06.

Det er et velkjent problem for Volvo, og de idiotiske ÅF som ikke ser logikkbristen i at feil ikke finnes hvis de ikke har sett de, før bør henges ut i passende fora.

(Jeg har vært i kontakt med både ÅF og Bilbutikk1 og de har vært i kontakt med Volvo i Gøteborg)
#1258635
Vad har hänt när du kontaktar dom?, själv väldigt nyfiken då mina vibrationer kommer från drivlinan bak, Inget med hjulen att göra på min bil kan jag säga då vibrationerna är så tydliga vid gaspådrag, kommer som ett morrande vid lite högre varv från bakaxel/kardanen. Känns i hela bilen :devil:
av Cokeisit
#1258858
Intressant forskning angående vibrationer i bilar Bild

https://www.nyteknik.se/fordon/studie-d ... er-6922626

Fast det är klart, mina vibrationer piggar upp mig eftersom jag stör mig på dem. 90-bilarnas vibrationer har troligtvis rätt frekvens. Bra jobbat av Volvo, ledande i säkerhet ännu en gång Bild

Skickat från min H8266 via Tapatalk

av Thorsan
#1259211
Jeg har nå hatt min bil inne hos Bilia som også er forhandler for BMW. Både BMW og Volvo 90-serien, har problemer med vibrasjoner når dekk/felger ikke er 100% i balanse. De har derfor kjøpt inn en avansert avbalansering maskin som også sjekker for høydekast i dekkene (ROAD FORCE mättning gör det möjligt att mäta däckens och fälgens ovalitet, samt att därmed kunna matcha ihop däckens högsta punkt med fälgens lägsta punkt för att elimenera statiska vibrationer). De fant da ut et det ene dekket bak måtte byttes og avbalanserte de andre på nytt. Det ga positive resultater. Det merkes fortsatt en liten vibrasjon som andre biler ikke har, men den har blitt sterkt redusert. Fikk også beskjed at Nokian piggfrie vinterdekk har hatt en serie med dårlige dekk. Skal derfor få disse sjekket før vinteren.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1259242
Thorsan skrev:Jeg har nå hatt min bil inne hos Bilia som også er forhandler for BMW. Både BMW og Volvo 90-serien, har problemer med vibrasjoner når dekk/felger ikke er 100% i balanse. De har derfor kjøpt inn en avansert avbalansering maskin som også sjekker for høydekast i dekkene (ROAD FORCE mättning gör det möjligt att mäta däckens och fälgens ovalitet, samt att därmed kunna matcha ihop däckens högsta punkt med fälgens lägsta punkt för att elimenera statiska vibrationer). De fant da ut et det ene dekket bak måtte byttes og avbalanserte de andre på nytt. Det ga positive resultater. Det merkes fortsatt en liten vibrasjon som andre biler ikke har, men den har blitt sterkt redusert. Fikk også beskjed at Nokian piggfrie vinterdekk har hatt en serie med dårlige dekk. Skal derfor få disse sjekket før vinteren.
Ja, du bekräftar att chassit för dessa bilar är oerhört känslig för vibrationer och minsta lilla obalans kan skapa detta. Låg dina vibrationer vid 120 km/h?
Användarvisningsbild
av Robbi
#1259878
Jag har nu kört över 1000 mil efter byte av drivaxlar och nya Michelindäck. Ingen tendens till vibrationer alls. Drar jag från 100-150 så känns ingenting. Jag hade vibrationer med Conti vinterdäck och lite med Michelin sommardäck. Efter byte av drivaxlar kan jag konstatera att byte av dessa tog bort vibbarna pp sommardäcken medan ett fel var på contidäcken.
av ansjo
#1259914
Min har varit inne igen för balansering för fjärde gången på dessa sulorna, och vibbarna kom tillbaka efter några mil. Nu skulle de byta till nya Pirelli, så det blir att börja om från början :bored: ....
  • 1
  • 80
  • 81
  • 82
  • 83
  • 84
  • 114

Peking

Bruten fjäder framvagn

Jag bytte ena fjädern på min V70 2012 v[…]

Byta larmsiren.

Bara att byta👍

Helt klart är ju att gränsen inte g&arin[…]