Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
#1246594
Nya bilar har ju en fjädring anpassad för lågprofildäck. På äldre bilar är ju gummit som en del av dämpningen. Slänger man på 19" på en gammal 940 är det ju som att åka direkt på fälgarna.
av AndS
#1246680
frasse4 skrev: ons 25 apr 2018, 19:54 Nya bilar har ju en fjädring anpassad för lågprofildäck. På äldre bilar är ju gummit som en del av dämpningen. Slänger man på 19" på en gammal 940 är det ju som att åka direkt på fälgarna.
Man måste anpassa fjädringen pga detta, det är här komplexiteten kommer med fjädringssystem och att vi har så olika vägunderlag. Det är en mycket svårare väg att välja för att få bra ljud/åkkomfort. Ta en nylagd fin asfaltsväg. 1% av vägnätet, och sedan en "vanlig" svensk väg nu i vår med spårig/grov asfalt, 99% av vägarna. Med smalare däck och högre profil skulle våra nya Volvobilar klarat det betydligt bättre, även varit okänsligare pga av däcksvariationer, etc. För 99,99% av ägarna skulle inte lite förändring av väghållning påverkas. Med de vägar vi har och dess status passar inte breda/lågprofildäck in om man fokuserar på komfort. Ta mina jämförelsesiffror som en grov uppskattning.
Däremot väghållningsuppskattning är gjort utifrån tävlingserfarenhet ;-)
Tror att de problem som upplevs med vibrationer men även hög ljudnivå (annan tråd) kan återfinnas i den här kombinationen där flera orsaker finns bakom de problem som finns och uppfattas, vilket också gör dem svårlösta.
Användarvisningsbild
av Spid3r
#1247796
Igår byttes Pirelli sommardäcken mot Michelin Sport 4S, vibrationerna är mycket mycket mindre, finns lite kvar dock, men stor skillnad, tacksam för detta.
Bilen går smidigare på vägen, MEN, jag upplever att vägljudet är MYCKET högre med dessa nya Michelin än med mina gamla Pirellis, säkert 20-30% högre däckljud.
Är detta möjligt (eller inbillar jag mig)?
Användarvisningsbild
av grillchips
#1247798
Om jag minns rätt så har Michelin PS4-däcken på ~71dB, vilket kan tyckas vara ganska bullrigt. På min andra bil har jag lågprofildäck som har en bullernivå på ~68dB har jag för mig.
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1247805
Har haft min V90 sedan februari och turligt nog inte märkt av några vibbar med vinterdäcken. Nu med Michelin Primacy 3, Tubin fälgar, 18tum, sommardäcken, tog jag en speciell fartrunda igår kväll o stötte på kraftig vibbar vid 120 - 130 km/tim. Skit tänkte jag. Åkte in till däckfirman idag för balansering och på ena hjulet fattades hela 25g från fabrik!! Nu verkar det fixat. Har kört med obalansen i flera veckor men IOM jag håller till i stan, blir det sällan mer än 90. Jag få ta en ny fartrunda för att bekräfta resultatet.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1247844
HitTheRoadJack skrev:Har haft min V90 sedan februari och turligt nog inte märkt av några vibbar med vinterdäcken. Nu med Michelin Primacy 3, Tubin fälgar, 18tum, sommardäcken, tog jag en speciell fartrunda igår kväll o stötte på kraftig vibbar vid 120 - 130 km/tim. Skit tänkte jag. Åkte in till däckfirman idag för balansering och på ena hjulet fattades hela 25g från fabrik!! Nu verkar det fixat. Har kört med obalansen i flera veckor men IOM jag håller till i stan, blir det sällan mer än 90. Jag få ta en ny fartrunda för att bekräfta resultatet.
Vi håller tummarna! Tyvärr verkar vibbarna vid den farten inte ha med balanseringen att göra men återkom efter test och sprid lite hopp.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1247845
grillchips skrev:Om jag minns rätt så har Michelin PS4-däcken på ~71dB, vilket kan tyckas vara ganska bullrigt. På min andra bil har jag lågprofildäck som har en bullernivå på ~68dB har jag för mig.
Japp, lite mer ljud än i mina Conti men bättre väghållning och inga vibbar, så jag tänker bort det.
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1247853
H-e du har rätt. Vibbarna är kvar, om än annorlunda. Däckobalansvibb toppade i ratten vid 124, den är borta. Nu kommer, toppar x-vibbarna i stolen vid 129
Nu har jag en tid 9/5 med verkstan om framvagnsinställning, dess höjd till hjulaxeln o kaross så jag få bunta in denna vibb anmärkning i det besöket. Ska bara hitta ett annat underlag för att verifiera och dokumentera på nåt sätt. Finns det en iOS app för det eller ska man helt enkelt placera ett glas med vatten o filma skvalpet?
Senast redigerad av 1 HitTheRoadJack, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 73
  • 74
  • 75
  • 76
  • 77
  • 114

Jag har läst att VOC försvinner 31 dec […]

Ni har gjort ett räknefel. Nuvarande utv&aum[…]

Då är det säkert sulfaterat. Ett t[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Ja att beställa hos Autodoc är som ett l[…]