Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1145665
least skrev:@sprattlas, att du inte vill prova att ladda upp ett batteri för att den vägen ta reda på om det faktiskt är låg spänning eller om det är ett mjukvarufel som orsakar falsklarm är helt upp till dig.

Jag hade i alla fall provat att ladda för att se om felet försvinner.

Mjukvaran vet inte om den sitter i en billig eller dyr bil, vad nu bilens pris har med detta att göra.
Men om du läser alla inläggen här så ser du felet inträffar även då batteriet bör vara tillräckligt laddat, både efter att det nyligen blivit laddat och efter långresor. Värmaren startar kanske första gången efter en fulladdning och sen fungerar det inte efterföljande gånger. Så "ladda batteriet över natten" ska inte vara lösningen på problemen folk upplever. Det kanske man bör göra max en gång i månaden under vintern vid extrema fall.

Och sen är det i alla fall så för mig att om jag hade betalat >600k för en Volvo så skulle jag ha högre krav på att mjukvaror osv fungerar än om jag hade köpt en Lada Niva.

Det är tur för Volvo att det finns de som tycker att det är helt naturligt att ladda batteriet på deras nya modeller varje natt.
#1145758
Jag har inte påstått att batteriet ska laddas varje natt. Läs mitt inlägg på nytt så kanske du förstår att det ska göras för att ta reda på vad som är den egentliga felkällan.

Och varför drar du en parallell till en Lada Niva med teknik från 1960-talet? Jag skulle aldrig jämföra en bil som har grundutvecklats på 2010-talet med en relik som en Lada Niva.

Och återigen, bilens pris har ingen direkt koppling till bilens pris, Bosch mfl som levererar de olika delsystemen, levererar samma grundkod till en bil som kostar 100 000 kr likväl som en bil som kostar mycket mera.

Om du nu är så osäker på ditt köp, ta det med din säljare, det är deras jobb att få dig att känna dig trygg med ditt köp.
#1151278
Eg har og hatt ein del problem med heilt nye XC90. Vi kjøpte ein demobil fra forhandler med masse utstyr i august 2015. Den har vært på verksted ein del ganger etter dette.
Det mangla bilmodem i bilen, Fabrikken hadde glømt å montere dette
Oppdatering av programvare med CarPlay måtte gjøres mange ganger. Fikk ikkje kobla til telefon via USB i starten.
Bilmodem klarer ikkje å koble seg til internett. Fungerer 3-6 ganger ved start av bilen før det slutter å virke. Må slå av og på modem via display i bilen. Deretter fungerer det nye 3-6 gonger før prosedyren må gjentas.
Vibrasjon i motor. Viste seg at ei ventilfjær var knekt. Måtte bytte heile toppen.
Motorvarmer vil ikkje starte pga lav spenning. Går å starte bilen i staden for.
Varmeanlegg begynner plutselig å blåse kald luft mot bein/kne etter ei stund.
Bakluke åpner seg ikkje heil innimellom, stopper i halvåpen stilling. Må åpnes og lukkes manuelt.
Head Up display holder ikkje innstillinga si. Går i øvre posisjon med ujevne mellomrom ved start.
Har hatt store problem med nesten kvar einaste programvareoppdatering. Det tar 2-3 dager å få lasta det inn i bilen.

Det virker som det meste av problema er knytta til programvare og at det er vanskeleg å få det til å fungere slik det skal.
I løpet av 1,5 år har bilen vært inne 6-7 ganger pga dette, tilsammen sikkert 6 veker. Eg har og fått prøvd det meste av biler som leiebil.
#1152147
Så nu har jag haft Betamjukvaran i min XC90 i knappt en månad. Jag fick samma mjukvara installerad för 14 dagar sedan i frugans V90 -My17. Både min och frugans värmare har funkat 100% efter uppdateringen. Jag kan inte se att denna mjukvaran löste något annat av problemen med uppkoppling/internetfel eller Spotify som inte funkar. Det som är lite konstigt är att frugan Spotify startar mycket snabbare än min och att det funkar allmänt mycket bättre. Vet inte om det är att hon har en V90 eller om det är B&W systemet i min som ställer till det.
#1155453
Hej!
Jag har haft problem med att batteriet laddar ur sig i min XC90 D5 2017.
Blev stående på Arlanda med dött batteri förra veckan.
Ringde till min lokala Volvohandlare och de bekräftade att det finns en bugg i mjukvaran som gör att bilens batteri laddar ur sig när den står oanvänd. Det är inte omöjligt att nya V90 har samma problem om de har gemensam källkod till systemen i de båda modellerna. Jag var inne idag och fick en uppgradering så vi får se om det löser problemet.
Jag tjatade även till mig ett Polestar trim som kompensation för sveda och värk.
/CJ
#1565757
gooose skrev:En generator klarar inte att ladda ett batteri till 100% under körning har inte gjort detta på länge
Relevant siffra är någonstans mellan 75-85% med generatorns hjälp beroende på bilmodell och nu på vintern så är det väl än lägre då man använder en hel del ström så blir det inte mycket kvar till batteriet

Dagens bilar skall som sagt ha utrymme för att kunna ge ström tex vid bromsning och en generator som jobbar för fullt
sabbar miljö värdena och gör då att förbrukningen inte blir som önskat enl alla labb tester

När du laddar ett batteri med extern laddare är det väldigt viktigt att man följer tillverkarens instruktioner (står i instruktionsboken)
Du får INTE ladda på båda batteripolerna då lurar du datorn som styr laddningsbehovet utan en på pluspolen och en i Chassiet/jodpunkt i karossen

Får inte i Volvos fall BMS sensorn reda på att ström tillförs batteriet så kan man enkelt säga att allt kukar ur Vet inte datorn att det finns ström så kommer meddelandet i displayen

Det kan jämföras med att Du hela tiden sätter in pengar på kontot men frugan är där direkt och plockar ut dom Du lever då i tron att kontot är fullt vilket det inte är i Verkligheten

buzztr är det On call som strular eller får du massa meddelanden som inte finns i bilen ? On call förmedlar oftast bara infon som bilen ger tänkte mer så att man letar i rätt ända


//Gooose
Jodå, en generator klarar att ladda batteriet fullt. Inga problem.
Var själv med om det för någon dag sedan.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Karossen. Lyckades kalibrera lägesgivarna ef[…]

Öppna bilen

Nädå, inga risker. 2an kommer raka sp&[…]

Både och iofs, men i det här fallet &au[…]

Hej, Jag har en 07 -bifuel med samma fel. På[…]