Sida 1 av 1

Seg att växla i kyla och läge B

Postat: tor 05 jan 2017, 10:34
av Jacobsson
När jag kör har jag oftast växelläge B, för att få återenergi till elmotorn.
Jag tycker läge B är riktigt bra, inte bara för att få mer kräm till batteriet men också då den motorbromsar betydligt mycket skönare (hårdare) än annars. Bland annat kör jag alltid i en backe där det är 30 på vägen hem, där håller bilen 30 i B utan mer broms, kör jag i D skulle jag utan att bromsa själv komma upp i 60.
Vad som dock verkar vara ett problem är att om jag startar med B och inte bilen blivit varm vill den inte växla upp, den vill köra på låg växel så pass länge att jag måste gå över till D varpå den växlar direkt.
Är det någon annan som har samma problem?

//J

Re: Seg att växla i kyla och läge B

Postat: tor 05 jan 2017, 11:13
av XC90_Executive
Du är helt säker att det står B i varvräknaren? För drar du en gång till bakåt hoppar den i manuella läget och då växlar den inte upp själv. Men då står det vilken växel du har i.

Jag brukar för det mesta köra i B också och har inte märkt något av det du skriver. Kan testa idag nu när det är riktigt kallt och se vad som händer.

Re: Seg att växla i kyla och läge B

Postat: tor 05 jan 2017, 11:44
av Jacobsson
Jag kan inte svära på det...
Jag hade ingen aning om att det gick att köra manuellt i T8.
Ska testa igen idag.
eller jo, Det har varit ett B i displayen.

Re: Seg att växla i kyla och läge B

Postat: tor 05 jan 2017, 11:52
av XC90_Executive
Det manuella läget är dock lite lurigt. Jag har en väldigt tidig T8, innan det fanns paddlar på ratten att köpa till. Så det manuella läget är bara för motorbroms, då det bara går att växla ner! :wink:

Re: Seg att växla i kyla och läge B

Postat: fre 06 jan 2017, 11:25
av XC90_Executive
Testade igår :D

Tog bilen utan att förvärma så den skulle vara riktigt kall. Ca -10 ute. Den växlade upp som den skulle i B ändå. :)

Re: Seg att växla i kyla och läge B

Postat: mån 09 jan 2017, 07:47
av Jacobsson
Nu har jag testat under helgen.
Det var lite kluvet. Jag har helt missat det manuella läget, har heller inga paddlar så jag kan som skrivet ovan bara växla ner i det läget. det är nog detta som jag ibland råkat lägga i när "problemet" (dvs jag) inträffat.
Men, när bilen är kall ligger just min bil kvar lite för länge i en låg växel. vet inte varvtal då detta inte syns i den layouten jag kör med, ska byta och testa så jag ser vad jag kommer upp i innan den växlar.
Det ska dock påpekas att den växlar upp nu när jag lägger märke till att ha rätt körläge i men det tar enligt mig lite för lång tid.

Re: Seg att växla i kyla och läge B

Postat: tor 19 jan 2017, 14:21
av svergie2
Jacobsson skrev:Nu har jag testat under helgen.
Det var lite kluvet. Jag har helt missat det manuella läget, har heller inga paddlar så jag kan som skrivet ovan bara växla ner i det läget. det är nog detta som jag ibland råkat lägga i när "problemet" (dvs jag) inträffat.
Men, när bilen är kall ligger just min bil kvar lite för länge i en låg växel. vet inte varvtal då detta inte syns i den layouten jag kör med, ska byta och testa så jag ser vad jag kommer upp i innan den växlar.
Det ska dock påpekas att den växlar upp nu när jag lägger märke till att ha rätt körläge i men det tar enligt mig lite för lång tid.
Det är normalt när det är kallt då lådan försöker få upp oljetemperaturen snabbt. Volvo XC60 D5 AWD 2014 varvar strax över 3000 varv innan den växlar upp vid -13 och en vanlig acceleration från 0 kmh till 50 kmh Bild

Skickat från min OnePlus 3