Sida 1 av 3
V90 i HÖG fart?
Postat: ons 04 jan 2017, 22:33
av Sleeper
Kan inte släppa funderingen. Har kort berört det i närliggande tråd.
Jag har nyligen bytt in min BMW 530dx 2015 mot en XC90. Under långresan blev det smärtsamt tydligt hur mycket sämre XC90 är på att köra fort jämfört med f11an. Inget konstigt med det, den uppoffringen har jag redan förlikat mig med, av många skäl.
MEN... Nu när Volvo ska bjuda tyskarna motstånd... är jag SÅ nyfiken, på om man klarat att bygga en kombi som kan konkurrera som Autobahnlok. En F11 går avslappnat och stabilt i 160 km/h på motorväg med otrolig kursstabilitet och vägkontakt. Man är utvilad efter några timmars körning i de hastigheterna. Matchar V90 det? Jag är så nyfiken! När jag provkört V90 har jag inte velat sträcka ut till de farterna.
Jag tänker mig att viktfördelningen är bättre på V90 jämfört med V70. Motorn ligger väl äntligen mellan hjulparen? Bilen är lägre än föregångaren, vilket borde bidra till bättre köregenskaper. Men det finns så många fler faktorer. BMW ställer in F11 med rätt stor negativ camber bak, hur är det på V90?
Har någon av er V90-förare tidigare rattat en F11? Om man inte kört ett tyskt Autobahnlok i hög fart så vet man nog inte vad jag syftar på.
Re: V90 i HÖG fart?
Postat: ons 04 jan 2017, 23:05
av ThomasT
Sleeper skrev:Jag tänker mig att viktfördelningen är bättre på V90 jämfört med V70. Motorn ligger väl äntligen mellan hjulparen? Bilen är lägre än föregångaren, vilket borde bidra till bättre köregenskaper. Men det finns så många fler faktorer. BMW ställer in F11 med rätt stor negativ camber bak, hur är det på V90?
Menar du inte toe? Camber gör inget för stabiliteten.
.
Re: V90 i HÖG fart?
Postat: ons 04 jan 2017, 23:12
av Volvovirgin
Hele styrefølelsen/styrekjenslan er helt fucket i Volvo vs de tyske premiumsmerkene. De ha overhodet ikke klart å bygge en bra elektrisk styresnekke. Føles litt som å ratte en bil med rattkonsol i et TVspill hvis en sammenligner med tyske.
Den blir ganske nervøs når du passerer 140km/t på svingete vei.
Re: V90 i HÖG fart?
Postat: ons 04 jan 2017, 23:13
av gooose
Måste bara fråga vad är en F11 som du refererar till hela tiden ??:-/
Det närmaste jag kommer är F11 knappen på tangentbordet eller en FH12a tror jag har väldigt fel ;-//
//Gooose
Re: V90 i HÖG fart?
Postat: ons 04 jan 2017, 23:20
av Sleeper
Nej inte toe, jag menar negativ camber bak.
F11 är alltså namnet på BMW 5-serie kombi och sedan 2011-2016.
@ Volvovirgin är det så? Vilken besvikelse i så fall! Och vilken miss av Volvo, eller vilken dåligt vald kompromiss. Men det handlar ju om mer än styrsnekken. Det handlar ju om totalen av allt, och balansen mellan egenskaperna, vilket blir så tydligt just i höga farter.
Re: V90 i HÖG fart?
Postat: ons 04 jan 2017, 23:43
av Volvovirgin
Ja etter mitt synspunkt og preferanser er v90 ingen dynamisk og morro milsluker. Men den er komfortabel, trygg, billig og pen og se på. Den får også litt for mye skrytt for setene men de er litt middelmådige for de som har eid en bmw med sportskomfort seter. Og når Volvo selger egne nakkeputer til setene så burde de også skjønt at de kunne tilbudt stoler med litt med justering av nakkeputer ala bmw. Synes også att mye av materialene og sammenpasningene føles mer kinesisk ut en svensk, sammenlignet med xc70, v70 etc. Før var det litt mere robust og uraffinert, nå ser det bra ut men føles allikevel litt billig ut når du kjenner på karosserie deler, deksler fangere etc. Utenom tre og metallpaneler inni interiøret da.
Var kanskje litt mye kritikk nå, men det er masse som småirriterer meg med hele bilen. Leste også denne testen og kjente meg veldig igjen i det som beskrives her.
http://www.aftenposten.no/bil/Volvo-V90 ... 7023b.html
Re: V90 i HÖG fart?
Postat: ons 04 jan 2017, 23:53
av XC90_Executive
Vad tycker du XC90 är dålig på i hög fart?
Jag har kört XC90 med luftfjädring i 200+ utan att det kändes minsta nervöst.
Jag har även kört många många mil med F11 (både med och utan M-paket), dock aldrig över 200. Mycket trevliga bilar, men enligt mig betydligt mer nervös och kräver mer aktivitet från föraren.
Re: V90 i HÖG fart?
Postat: tor 05 jan 2017, 00:35
av Linqid
Jag gillar inte att sträckköra BMW i högaa farter, ett evinnerligt passande av ratten eftersom bilen spårar konstant. Kanske har med däcken att göra, men jag upplever inte detta problemet i andra bilar. Jag pratar alltså inte om någon specifik BMW-modell nu, utan generellt.
Med det sagt, så är BMW en kul bil att köra i höga farter om man är aktiv och "hetsar" lite. Men lugn, avslappnad körning i hög hastighet uppskattar jag inte.
Har inte kört någon 90-bil i höga hastigheter på motorväg, men upplever Volvo överlag som rätt trygga och förutsägbara (om än lite gungiga).
Re: V90 i HÖG fart?
Postat: tor 05 jan 2017, 07:47
av JanneP77
Volvovirgin skrev:Ja etter mitt synspunkt og preferanser er v90 ingen dynamisk og morro milsluker. Men den er komfortabel, trygg, billig og pen og se på. Den får også litt for mye skrytt for setene men de er litt middelmådige for de som har eid en bmw med sportskomfort seter. Og når Volvo selger egne nakkeputer til setene så burde de også skjønt at de kunne tilbudt stoler med litt med justering av nakkeputer ala bmw. Synes også att mye av materialene og sammenpasningene føles mer kinesisk ut en svensk, sammenlignet med xc70, v70 etc. Før var det litt mere robust og uraffinert, nå ser det bra ut men føles allikevel litt billig ut når du kjenner på karosserie deler, deksler fangere etc. Utenom tre og metallpaneler inni interiøret da.
Var kanskje litt mye kritikk nå, men det er masse som småirriterer meg med hele bilen. Leste også denne testen og kjente meg veldig igjen i det som beskrives her.
http://www.aftenposten.no/bil/Volvo-V90 ... 7023b.html
Äger du en V90 eller baseras dina synpunkter på provkörningar? Jag känner inte igen det du beskriver om styrningen och stolarna tycker jag känns riktigt sköna (då ska jag tillägga att jag kört en D4 med standardstolar endast ca 40 mil...). Jag tycker att den är väldigt stabil och skön på motorväg men ändå körglad på mindre vägar. Kanske inte som en BMW som istället är orolig och kräver ständigt passande på motorväg, spårar som få andra (kallas visst körglädje?). Alla har olika smak, själv prioriterar jag säkerhet (både aktiv och passiv), bra ljus, bra värme, VOC (!) och stabilt uppträdande i vinterväglag. Vad gäller stolarna så är det svårt att avgöra vad som är bra eller dåliga stolar innan man suttit i dem 60 mil i sträck. Min erfarenhet är att där vinner åtminstone Volvos tidigare stolar! Enormt bra stöd och man känner sig utvilad även efter längre körpass. Kan jämföra med Audi A6 och dess "sportstolar", ont i ryggen efter 25 mil... Med tanke på att Volvos standardstolar är så bra finner jag det lite märkligt att man till en BMW behöver lägga till 25 000 kr (?) för s k "komfortstolar". Allt handlar om tycke och smak... Att BMW dessutom inte ens har autobroms som standard, det tycker jag är betydligt mer irriterande än annat...
Re: V90 i HÖG fart?
Postat: tor 05 jan 2017, 08:33
av falkn
Nu har jag inte fått min V90 ännu, men provkört den flera gånger och självklart provat högre hastigheter. Jag upplevde känslan i 160-180 som väldigt trygg. Kör själv en BMW F20 med M-sport chassi idag och jag kör sällan den snabbare än 140 under långpendling just p.g.a. att den kräver mer aktiv styrning och att man passar den hela tiden. Jag har kört F11 en del och den uppför sig ganska likt om än något mindre styv i fjädringen. Vill man ha ett autobanlok för snabb långpendling så köper man inte en BMW utan en Audi A6 där det är helt odramatiskt att hålla 160 längre sträckor utan att det kräver ständig fokus. Därmed förstår jag inte riktigt ditt inlägg. Mycket möjligt att XC90 är mindre trevlig i höga hastigheter. Den har ju fått en del kritik för just detta om man inte har luftfjädring. Det är dock en högre bil och sådana kommer alltid vara sämre i höga hastigheter.
Angående stolarna kan jag hålla med. Jag har ju sportstolar i min BMW och älskar det. Provkörde en V90 med standardstolar och var trött i ryggen efter 30 min samtidigt som det inte finns någon sidostabilitet. Jag ska nu ha en V90 R-Design och det blir därmed andra stolar som jag upplevde som klart bättre.