Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Claesenar
#1274379
Min V90 T8 är pigg på att köra på bensin en liten bit varje resa även när batteriet är fullt och resan är kort. Drar en deciliter bensin eller så. Beter sig era XC90 så också?
Användarvisningsbild
av joel80
#1274431
Claesenar skrev:Min V90 T8 är pigg på att köra på bensin en liten bit varje resa även när batteriet är fullt och resan är kort. Drar en deciliter bensin eller så. Beter sig era XC90 så också?
Även om du väljer att köra i Pure?
av Flajjan
#1278184
Beställde en T8, nu när min kollega fått sin levererad och kört ett tag måste jag säga att det känns som ett ganska tveksamt köp - funderar starkt på att avbeställa bilen. Visst bränsleeffektiv när man har fullt batteri. Men så fort batteriet är slut efter 3-4 mil så drar den som vilken T6 som helst. Volvo envisas ju med att skriva förbrukning 0,2 - vilket stämmer om du kör MAX 4 mil innan du laddar batteriet, utan att vara tydlig med detta. Känns som ett bedrägeri.
Jag gjorde en TCO kalkyl mellan D4 och T8 innan jag beställde min bil - där vann T8, beräknat på Volvos förbrukning på 0,2/mil +50% men det är ju på tok för lågt räknat.
Gjorde om min kalkyl med "rätt siffror" och blandade in en Tesla.
Det blir ju tom något billigare att skaffa en Tesla framför en T8.
Nu vet jag att detta är ett Volvoforum för folk som tycker att Volvo är fantastiska, men har någon annan gjort kalkylen med Tesla och T8?
Visst man får inte en kombi, men det kan jag leva med om jag slipper en "miljöbil" som drar 0,9 med liten tank som man får tanka ofta för sura pengar.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1278189
Flajjan skrev:Beställde en T8, nu när min kollega fått sin levererad och kört ett tag måste jag säga att det känns som ett ganska tveksamt köp - funderar starkt på att avbeställa bilen. Visst bränsleeffektiv när man har fullt batteri. Men så fort batteriet är slut efter 3-4 mil så drar den som vilken T6 som helst. Volvo envisas ju med att skriva förbrukning 0,2 - vilket stämmer om du kör MAX 4 mil innan du laddar batteriet, utan att vara tydlig med detta. Känns som ett bedrägeri.
Jag gjorde en TCO kalkyl mellan D4 och T8 innan jag beställde min bil - där vann T8, beräknat på Volvos förbrukning på 0,2/mil +50% men det är ju på tok för lågt räknat.
Gjorde om min kalkyl med "rätt siffror" och blandade in en Tesla.
Det blir ju tom något billigare att skaffa en Tesla framför en T8.
Nu vet jag att detta är ett Volvoforum för folk som tycker att Volvo är fantastiska, men har någon annan gjort kalkylen med Tesla och T8?
Visst man får inte en kombi, men det kan jag leva med om jag slipper en "miljöbil" som drar 0,9 med liten tank som man får tanka ofta för sura pengar.
Definiera tesla lite närmare. Model S?
av Flajjan
#1278190
Jag gjorde kalkylen på model S som för mig är mest intressant. Skulle jag varit sugen på på en ny XC90 hade jag gjort kalkylen med en model X, så det blir jämförbart.
#1278204
XC90 T8 är en makalöst fin bil. Helt underbar! Men mycket vill ha mer. En hybrid gör att begäret efter en ren elbil blir väldigt stort.

En Model S är väldigt stor med stora utrymmen och enormt bagage. Dessutom blir en 75D betydligt billigare för t.ex en egenföretagare. Leasingkostnaden är ungefär densamma eller lite lägre på Tesla (60000kr tillbaka av staten) men förmånsvärdet börjar på bara ca 4800kr.
Användarvisningsbild
av joel80
#1278474
Förbrukningen på en hybrid är ju sjukt svår att ge officiella siffror på då det helt beror på hur man kör och kan ladda.

Jag har på min V60 TE varit nere på 0.2l/milen på nån tank, men även uppe på nära 0.7l/milen.

En Tesla kan bli billigare än en T8 om man kör mycket samt har den som förmånsbil och då alltså får sänkt förmånsvärde.

Finns en sajt man kan räkna lite med: www.teslakalkylen.com

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]

Elschema 740

Vad menar du med "måste dras om". […]

Vi som beställt nya XC60

På väg till handlaren! XC60 Recharge[…]

Hej igen. Bilen som det gäller är d&arin[…]