Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sm0shg
#1137077
Hej,
Funderar på en XC90 T8. Jag kör ganska mycket, >7000mil/år. Finns det någon här som kör "mycket" med sin XC90 T8 och kan berätta hur Er bränsleförbrukning ser ut?
Mvh
Adde
av Jacobsson
#1146919
Nja, kör inga 7000 men...
Idag gjorde jag ett litet test, att se skillnad mellan att köra med adaptiv farthållare och utan.
Körde Stockholm-Gävle med farthållare hela vägen, snitt 130kmh, 2vuxna och 3barn = 0,9 i förbrukning avläst i appen
Samma resa tillbaka utan farthållare = 1,1

Men ett "problem" med bilen är att utan farthållare är det jävligt lätt att åka för fort.. bilen är tyst som attan och landar en fjäder på pedalen ökar bilen enkelt med 20kmh utan att det märks. Det gjorde attförbruknibgen hem blev mer och att vi satt kortare tid i bilen. Jag måste då säga att för varje resa jag gör tycker jag mer om bilen, helt klart bästa bilen jag ägt. Skulle dock gilla om jag fick plats med 20 liter till i tanken...
av Pekå
#1147045
Spontant tror jag inte att förtjänsten är så stor med en T8 med tanke på att du kör så pass många mil per år. Kör man många korta turer och hinner ladda däremellan så är T8 optimal. Jag kör enbart stadstrafik och min förbrukning ligger på 0,73 och då går den mycket på el. Sedan kan man vända o vrida på saker i oändlighet. T8 har tex väldigt låg årsskatt 360 kr per år men drar lite mer än tex D5 vid landsväg.. T8 är dyrare i inköp än D5.. osv Oavsett så kan jag varmt rekommendera T8 med komfort i toppklass.
av Lövet
#1147051
Bilen kommer att kosta nånstans runt 10.000kr i månaden i värdeminskning. Är det verkligen någon deciliter hit eller dit som avgör köpet? Köp den du trivs bäst i. Sannolikt kommer en D5 kosta mindre i månaden men om du har möjlighet till en T8 så är det nog bara den du blir nöjd med. För den är ju klart trevligare bakom ratten.
av Jacobsson
#1147218
Jag såg i en skärmdump i ett annat inlägg där man i voc appen såg bränsleförbrukning och el-förbrukning för en lagras resa.
Min visar bara bränsleförbrukningen, hur får jag fram elförbrukning i appen?
av OKOKOK
#1148637
Kör ca 3000 mil om året.
Snittar 0,65 både i app och vid pumpen.
Långturer höjer snittet, men i de perioder jag mes småputtrar hemmavid så går snittet under 0,4.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av mikebike
#1149301
Lövet skrev:Bilen kommer att kosta nånstans runt 10.000kr i månaden i värdeminskning. Är det verkligen någon deciliter hit eller dit som avgör köpet? Köp den du trivs bäst i. Sannolikt kommer en D5 kosta mindre i månaden men om du har möjlighet till en T8 så är det nog bara den du blir nöjd med. För den är ju klart trevligare bakom ratten.
Jag var med på en jakt igår. Efter mig kom två XC90 med 5 minuters mellanrum och fickparkerade bredvid de andra bllarna. Den ena lät som en traktor och föranledde inga kommentarer från de närstående. Den andra var helt tyst och väckte en del uppmärksamhet och det kommenterades en del.
Ingen tvekan om vilken som kändes som mest premium och skapade mest habegär.
Jag har inte råd med någondera, men hade jag råd med en T8 så....
Användarvisningsbild
av joel80
#1149307
Jacobsson skrev:Jag såg i en skärmdump i ett annat inlägg där man i voc appen såg bränsleförbrukning och el-förbrukning för en lagras resa.
Min visar bara bränsleförbrukningen, hur får jag fram elförbrukning i appen?
Du ser det per resa i körjournalen. Man kan t.om få upp en graf för resan och se var på resan som det drog mest av el eller diesel.. och även se var man regenererade mest. :D
av Jacobsson
#1149434
Många kommenterar den lilla tanken i T8an men jag måste säga att den fortsätter att leverera.
Är på skidresa i Säfsen nu, resan med full tank på både el och bensin från Stockholm ca 40% gick åt av bensinen.
Vi hyr en stuga här som ligger en bit från backarna. Varje dag åker vi till backen, handlar och ibland åker vi till olika restauranger.
Allt vi kör här är enbart på el.
Sen blir det resan hem om drygt 9 dagar så totalt 40l bensin på hela skidresan ned mycket bilkörning.
Älskar eldriften!
Och som flera skriver den är riktigt mycket premium!
av XC90T8TE
#1150736
Jag har haft min T8a snart ett år nu och kört 2500mil.
Snittförbrukning över dessa 2500mil = 1,9 l/100km
Kör jag Sthlm<>Gbg och startar med tomt batteri brukar jag landa på 6,3-6,8 l/100km
Just nu har jag kört drygt 700 mil sedan jag tankade sist- älskar denna bilen :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
V70 motor till 850

Det är inte förens runt -00 när 140[…]

740 generator laddar dålig

Har en 740 gle med b230e som laddar dåligt […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Disney

Har inte kollat nu och vet inte dom tidigare d&ari[…]