Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stevvee
#1285649
Hooloowoo skrev:Jag funderar på om man kanske skulle undersöka möjligheten att byta min D5 awd mot en T8, V90 that is.. Jag kör ca 4-4500 mil per år, mest landsväg/motortrafikled. INte mycket storstadskörning.
Men jag kan inte få en bra bild av om det skulle "löna" sig rent bränslemässigt att byta. Snittar runt 0,6-0,65 per i dag med D5'an på 20" 255'or.
Jag försöker se om det kan vara värt att göra det eller om jag ska fortsätta köra Diesel. Älskar egentligen bilen i sig, men den sjunker ju som en sten i värde.. :/ Har kört drygt 8000 mil nu sen mitten på januari -17 då jag plockade ut den. Så det börjar blir dags att byta, OM jag nu ska göra det. Dock får man ju ge runt 600k för en T8 i dag som gått några mil, och det gav jag för min när den var ny....

Utan att ha fakta (ännu) så är min gissning att du åker billigare med D5 än T8 om man enbart stirrar på förbrukningen. Jag tror iallafall att korta resor så blir det V60 för mig och längre turer V90n. Men kanske har fel, får se om några månader :)

Sen sjunker som en sten vet jag inte om jag kan hålla med om D5an. Beror ju iofs på utrustningen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av joel80
#1285658
Med dom milen skulle det ju troligen bli billigare med en Tesla!! :D

Har du förmånsvärde på bilen också så sänks ju det ju troligen också då.
av Hooloowoo
#1285659
Det med sten är förmodligen lite, men bara lite, överdrivet skulle jag vilja påstå. (jag vet, men jag kör argumentet ändå) Listpriset på min bil som den står i dag var 671k, gav strax över 600k för den, och i dag ligger ungefär motsvarande för i underkant av 400k. Det är rätt stor skillnad kan jag tycka, men det kanske är att tro på jultomten å tro att den skulle vara mer värd efter ändå rätt kort tid.
Tesla är inte aktuellt. Dels för att den skulle kosta i runda slängar 1.8-2 miljoner, och dels för att jag vill kunna köra MINIMUM 50 mil på en laddning, oavsett årstid. Och det (visserligen lilla) jag ett hittills kan det inte riktigt garanteras än. Samt att det enligt kostnadskalkylen från Tesla själva skulle jag spara kanske 250k på 5 år eller vad det var, så då föll det rätt så fetbort.. :)
Sen.. Hade jag haft möjligheten att köpa en bil för närmare 2 miljoner kronor hade jag alla dagar i veckan köpt en RS4/6, AMG, eller tillochmed en M-modell kunde ha varit intressant.

Och inte heller förmånsbil har jag möjlighet till.
Användarvisningsbild
av joel80
#1285669
En sån dyr Telsa som du tittat på får man nog svårt att hämta hem hur mycket man än kör..

Men det är svårt att välja bil just nu tycker jag. Väldigt stora svängningar på bilmarknaden nu.
av Lövet
#1285695
Hooloowoo skrev:Jag funderar på om man kanske skulle undersöka möjligheten att byta min D5 awd mot en T8, V90 that is.. Jag kör ca 4-4500 mil per år, mest landsväg/motortrafikled. INte mycket storstadskörning.
Men jag kan inte få en bra bild av om det skulle "löna" sig rent bränslemässigt att byta. Snittar runt 0,6-0,65 per i dag med D5'an på 20" 255'or.
Jag försöker se om det kan vara värt att göra det eller om jag ska fortsätta köra Diesel. Älskar egentligen bilen i sig, men den sjunker ju som en sten i värde.. :/ Har kört drygt 8000 mil nu sen mitten på januari -17 då jag plockade ut den. Så det börjar blir dags att byta, OM jag nu ska göra det. Dock får man ju ge runt 600k för en T8 i dag som gått några mil, och det gav jag för min när den var ny....
Nej det kommer inte löna sig för dig. Det lönar sig knappt för någon men de som kommer närmast är de som kör 3-4 mil i taget till jobbet och kan ladda både där och hemma. För alla andra blir diesel billigare vid längre körsträcka.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Jag har också Care by volvo men har aldrig f[…]

Vet inte mitten men hörnen är olika i […]

Uppföljning mjukvara 2024

Idag fick jag meddelande i appen att 3.0 mjukvara […]