Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fisch
#1468037
Intressant. Beställde en XC90 T8 Pro i juli men har ännu inte fått leveransbesked. När bilen beställdes var beskedet från bilia november/december. Det enda jag fått veta är att det blir nya större batteriet och elmotorn trots beställning i juli.
av SundanceKid
#1468096
Jasså du får nya batteriet? Kolla det igen för annars har de vart hårda med brytet när man får nya.
Jag beställde en XC90 T8 R-design PRO idag.

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

av stegev
#1468147
Jag fick som svar av Volvo att endast de som beställt efter att nyheten om större batteri gick får det. Vi som beställde innan får inte det. Så jag hade nog dubbelkollat det med Volvo.
Användarvisningsbild
av Fisch
#1468200
Jag utgår från att min säljare är sanningsenlig. Det är väl förmodligen med anledning av komponentbristen som min bil inte kunnat planeras in i produktion innan de skiftar till den nya generationen.
Användarvisningsbild
av bem
#1468206
Fisch skrev: lör 09 okt 2021, 07:31 Jag utgår från att min säljare är sanningsenlig. Det är väl förmodligen med anledning av komponentbristen som min bil inte kunnat planeras in i produktion innan de skiftar till den nya generationen.
Visst skall man lita på människor om inget talar emot det. Kan dock vara klokt att det framgår i köpeavtalet exakt vad som skall levereras. Minns dock inte det stod nåt om batteriets storlek och antalet hästar på elmotorn på min V90 Recharge 2022. Men det var ju innan uppgraderingen kom med större batteri, kraftigare elmotor, eldriven kupevärme och ev. enpedalkörning.
/Bo
av AndS
#1468239
Borde vara produktionstid som är styrande, så är planen fr.o.m. vecka xx tillverkas modell med denna bestyckning.
Nu med bristen på material så kan det mycket väl vara så att det blir lite avvikelser, kanske nyare komponenter om bilen hamnar senare i tillverkningstid beroende av modell och tillval.
Pratade med en släkting och det finns även brist på olika metaller och priserna gått upp.
Så med leveranstider som flyttas framåt pga materislbrist kan mycket väl ge nyare komponenter i bilen.
av FVolvo
#1468332
Beställde min XC90 Recharge R-design den 15 juni och hämtade ut den i fredags, 8 okt. Bilen blev försenad 2 veckor mot vad de hade lovat ifrån början.

Frågade för några veckor sedan ang. nya batteriet, säljaren svarade att bilar som tillverkas från och med v.47 kommer ha det, så inte på min bil.

Frågade även om bilen skulle sakna några delar och han sa att om det inte är borttaget på ordern (vilket det inte var i mitt fall) och det som ev. stryks ex. BLIS ingår i något paket där inte hela paketet är struket så ser man det inte förrens vid leverans. Jag hade tur och fick BLIS samt sensorn för öppning av bakluckan med foten (som har saknats den senaste tiden enligt min säljare). BLIS är dock inget jag hade saknat om det inte följt med då jag alltid har valt bort det på mina tidigare bilar.

De la även in T8 Polestar optimeringen direkt också. Så jag är mycket nöjd :-)
Användarvisningsbild
av bem
#1468340
Grattis till ny bilen! Det var rätt bra leveranstid, bara 2 veckors försening dessutom. 90-serien (V/S 90 och XC90) har klarat sig från chipbristens följder hos Volvo eftersom Volvo valt och troligen än kan prioritera 90-serien så inget plockas bort på dessa som t.ex. BLIS, döda vinkel varningen. Jag såg häromdagen för för första gången att BLIS funka på min nyligen levererade V90 T6 Recharge.
Lite retsamt med batteriet, två veckor efter min bil levererades kom nyheten om större batteri 18,8 kWh (istället för 11,6) m.m. men jag är nöjd ändå med de 49 km jag som längst kört på Pure körläge (ren el). Men det hade varit kul med ca. 70 km som det större batteriet nog ger i räckvidd på V90 Recharge. Min erfarenhet är att verklig körsträcka vid vardagskörning runt 80 km/h på landsväg ligger på ca. 20-25% kortare körsträcka än WLTP körsträckan på ren el (Pure). WLTP är 61 km på körläge Pure på min V90 T6 Recharge 2022 early.
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av bem
#1468510
Snöbård skrev: sön 10 okt 2021, 19:01 Någon som beställt V90 recharge nyligen och fått leveranstid bekräftad?
Tror inte man ändå kan räkna med garanterad leverans som sägs från tid eller annan just nu utan man får vara beredd på försening (är nog ganska lika hos många andra biltillverkare också gissar jag), men kan ju ha blivit bättre sen jag beställde min V90 Recharge Inscription (24 feb), därefter ändrades leveranstid 6 gånger innan jag slutligen hämta ut 2022:a (early) den 21 aug 2021. Det borde blivit kortare leveranstider nu. Kanske det är för V90 Recharge 2022 (late) ungefär samma leveranstider som FVolvo hade på sin XC90 Recharge i tidigare inlägg? Låter väl rätt OK leveranstid. 3 månader plus minus nån vecka är väl rätt normalt som jag förstår det. Men det kan ju komma som en blixt från klar himmel nåt som sätter käppar i produktionshjulen i Torslanda, det har ju hänt några gånger de fått stoppa produktionen tidigare i år. Finns en fördel med 90-serien i alla fall och det är att det inte verkar bli nån chipbrist edition av dem. Själv skulle jag inte vara rädd lägga en beställning på en V90 Recharge idag, det verkar vara lugnare läge än när jag beställde. Inte behöver folk vänta 6 månader som jag fick innan jag kunde hämta ut min bil? Men kolla med en Volvosäljare vetja, de borde ju veta hyfsat säkert hur läget är med leveranstider på V90 Recharge nuförtiden. Men de vet inte allt, min säljare sa när jag beställde bilen att jag skulle få leverans före sommaren (modellår 2021) men det blev så att Volvo ändrade till modellår 2022:a på min beställning och så försköts leveransen rätt många gånger därefter. Detta kunde inte säljaren veta när beställningen gjordes. Så... om du beställer var bredd vänta på leverans för det går kanske inte säga exakt leveransvecka i dagsläget på nån bil de tillverkar i Torslanda. Nog bara gilla läget. Men eftersom den nya V90 får så många fina godsaker nu som större batteri, kraftigare elmotor, elvärme av kupén och allt eftersom elpadalskörning så kan det nog vara värt en ev. väntan som kan bli. Den som väntar på nåt gott väntar aldrig för länge heter det ju... :-)
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 67
  • 68
  • 69
  • 70
  • 71
  • 100

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]

S80 T6 AWD -08

ar en S80 awd v8 -07 med dynaudio. Kan du vara […]

@Officefb , Enklast är väl att köp[…]

Intressant video på hur bilarna byggs i fabr[…]