Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stegev
#1459629
Jag får min XC90T8 om 6 veckor... Skulle de på något vis plocka bort någon utrustning som kamera eller annat så avbokar jag 🙂
av limerose1891
#1459631
När beställde du din?

Vore kul om fler som beställt kan dela vad ni fått för ursprungsbesked och hur mycket det ändrats på vägen.
Användarvisningsbild
av bem
#1459650
Tror det kanske inte är till så mycket hjälp hur det varit men här är min leverans från beställning till leverans till min Volvohandlare:
Beställning: vecka 12 (feb.)
Leverans när den byggts av Volvo till Volvohandlaren: vecka 29.
Leverans till mig: har ännu inte skett (vi är nu i vecka 33).
När jag beställde bilen i februari skulle jag få den innan sommaren (i juni) sa säljaren, men så blev inte fallet p.g.a. Coronan osv. Det har varit 5 eller om det blev 6 ändrade leveransveckor på "Min Volvo", där står numera "Levererad" (av Volvo till min Volvohandlare). Det hanns med att byta från 2021:a till en 2022:a av Volvo också mitt upp i allt.
När den här veckan gått till ända har det gått 22 veckor sen beställningen och ännu har jag inte fått hämta bilen hos Volvohandlaren. Förra veckan sa de reg.skyltarna inte kommit, fastän de beställt nya 2 gånger (ett mysterium) men nu tror jag det beror på att Volvo gjort återkallelse på V90, V60 och S60, i Recharge, p.g.a. att Volvo bytt från stål-tank till plast-tank och det då blivit strul med avluftningen av plast-tanken. Så det borde vara det som skall fixas till så bränslemätaren visar rätt som blev följden av avluftningsstrulet med plast-tank. Är en V90 T6 Recharge jag väntar på.
Hade det inte varit semesterveckor v.29-30 kanske det gått lite snabbare, för jag tror min bil stod i ca. 2 veckor på bakgården innan de rulla in den och börja göra iordning den (få på stänklappar och lastgaller, samt reg.skyltar som de ännu inte fått på).
18 veckor tog det från beställning till leverans från fabrik till min Volvohandlare, det är väl det som är det intressanta, och det är visserligen lite längre än normalt som jag förstått men ändå helt OK i dessa tider med Corona och chipbrist osv.
Försening därefter hos en Volvohandlaren är liksom en annan femma. Mitt fall är nog lite extremt så förhoppningsvis de som beställer nu och framöver kanske kan få sin bil lite snabbare levererad än mitt fall.
/Bo
av stegev
#1459686
limerose1891 skrev: ons 18 aug 2021, 13:30 När beställde du din?

Vore kul om fler som beställt kan dela vad ni fått för ursprungsbesked och hur mycket det ändrats på vägen.
Beställde min v22 (31 maj). Fick höra av min säljare att man prioriterar Xc90 och de får all utrustning är det sagt.
av limerose1891
#1460339
Hoppsan hejsan, det var en rejäl skjuts framåt i tiden idag…
E03C192A-FA1A-4FEF-9164-48E571985BBA.png
E03C192A-FA1A-4FEF-9164-48E571985BBA.png (85.98 KiB) Visad 601 gånger
av Cokeisit
#1460741
Nu gick jag en förskjutning på exakt en vecka. Leverans v49 och sista ändringsdatum 21/10.
av limerose1891
#1462847
Någon som fått något livstecken? Min har inte uppdaterats sen 30 augusti när de förlängde stoppet i fabriken.
Någon som fått samtal om att plocka bort BLIS eller liknande? Funderade på om man kunde slå en signal till säljaren och fråga om man kunde byta bort BLIS (om det är driver awareness som ställer till det) mot tex Harman Kardon eller något liknande.
Användarvisningsbild
av bem
#1462850
limerose1891,
Uppgradering till Harman Kardon ljudanläggning ligger på ca 11900 kr när man bygger en Volvo på deras hemsida. BLIS är nog inte värt så mycket, men du kan ju höra vad din säljare säger. Lite plåster på såren borde du väl få för du inte får BLIS och fördröjd leverans troligen. Har för mig jag läst (här i forumet) de drar av 3000 kr för att BLIS inte kan levereras men jag kan minnas fel, hör med din säljare.
Jag har Harman Kardon (via Loungepaketet) i min V90 T6 Recharge Plug-in Hybrid 2022 och det är rätt bra ljud, men musikentusiasten väljer väl Bowers & Wilkins ljudanläggning men smakar det så kostar det… ca. 40 lakan och då behöver man minst Inscription utrustningsnivån (men med Lounge paketet kan man lägga till B & W för ”bara” 28 lakan om Inscription utr.nivå eller högre, i alla fall för V90).
/Bo
av limerose1891
#1462860
Yes har koll på de bitarna. Tänker mer på att de kanske går med på att plocka bort BLIS för att kanske få ut fler bilar från fabrik, om det är där skon klämmer vad gäller halvledarbristen. Läste någonstans att det främst är V60-beställare som fått samtal om att avstå vissa säkerhetssystem men att man prioriterar 90-serien. Men 6 månaders leveranstid vetekatten om det är värt, min nuvarande XC40-leasing går ut 1/10. Jag kör tjänstebil och har en TCO som inte tillåter mer utrustning men valde V90 Momentum Advanced Edition då det var den som innehöll bränslevärmare och annat som standard.
Användarvisningsbild
av bem
#1462876
De riktigt stora Volvoåterförsäljarna som Bra Bil m.fl. har säkert lagerbilar V90 2022 (snart) som kanske kan passa dig, så slipper du kanske vänta månad efter månad på en ny som Volvo skall bygga i Torslandafabriken. Min V90 har BLIS tack vare att Volvo prioriterade 90-serien vid chipbristen, och gör nog så än.
/Bo
  • 1
  • 65
  • 66
  • 67
  • 68
  • 69
  • 100

Från Windows 10/11 till Windows 7 (eller ren[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]

Hylsan i vinkel vx

Den kanske passar på äldre?

Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]