Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av orka
#1241701
Wirke skrev:Vid 6.38 i detta klippet av polisens V90CC med extraljusramp ser man en funktion för "Extra helljus" i funktionsvyn. Någon som vet om de kör med dyanmisk LED? Aktiva kurvljus har de iallafall.



Hur fungerar ett sådant här relä för dynamisk LED, kopplar den ur rampen så fort helljuset börjar adaptera eller är rampen endast aktiv med manuellt helljus?

https://www.qpax.se/modernum-interface- ... -extraljus
Kan bara svara på hur min beter sig och den släcker ned ledramp och kör vidare med dynamiska helljusassistenten så fort man möter eller kommer ikapp någon. Jag vet inte vilken avläsare som de monterat, men det var ÅF som monterat den. Snordyrt men grymt bra lyse.
av Wirke
#1243077
orka skrev:
Kan bara svara på hur min beter sig och den släcker ned ledramp och kör vidare med dynamiska helljusassistenten så fort man möter eller kommer ikapp någon. Jag vet inte vilken avläsare som de monterat, men det var ÅF som monterat den. Snordyrt men grymt bra lyse.
Har ett förslag från ÅF med en XPR 19" VisionX ramp, någon med erfarenhet av den?

Hur upplevs ljusbilden med en LED ramp, speciellt på vinterväg, blir det jobbiga reflektioner nära bilen? Jag har 3st stora halogenljus (Hella 3003or) på min andra bil och är lite tveksam till hur en lågt monterad ramp står sig i jämförelse.
Användarvisningsbild
av bjornw
#1243142
Wirke skrev: Har ett förslag från ÅF med en XPR 19" VisionX ramp, någon med erfarenhet av den?

Hur upplevs ljusbilden med en LED ramp, speciellt på vinterväg, blir det jobbiga reflektioner nära bilen? Jag har 3st stora halogenljus (Hella 3003or) på min andra bil och är lite tveksam till hur en lågt monterad ramp står sig i jämförelse.
Det skiljer massor mellan olika ramper - har sett otroligt dåliga kina-ramper och rätt hyfsade varianter.
Har en X24 från Xenonkungen på ena bilen och en D22 på den andra (e-godkänd).
Skillnaden mellan dem är mycket större än vad watten säger, X24 lyser mer, längre och bredare. Den utlovar något på 600m räckvidd vid 1 lux men det är inte relevant för ljuset nära bilen är så starkt att det svaga längre bort drunknar. I praktiken är ca 3-400m tillräckligt upplyst.
NBB 225 med xenon lyser längre och har en jämnare spridning på längden. Med ramperna kommer mesta ljuset nära bilen. Det behöver dock inte vara fel, det är bredden som är viktigast och det är sällan vägen är rak längre än 500m.

Har sett en vision x ramp på en demobil. Osäker på exakt modell. Den lyste inte lika bra som X24 (både längd och bredd) men något bättre än D22 (ffa längd).
av pellemando
#1337797
Wirke skrev:Vid 6.38 i detta klippet av polisens V90CC med extraljusramp ser man en funktion för "Extra helljus" i funktionsvyn. Någon som vet om de kör med dyanmisk LED? Aktiva kurvljus har de iallafall.

Hur fungerar ett sådant här relä för dynamisk LED, kopplar den ur rampen så fort helljuset börjar adaptera eller är rampen endast aktiv med manuellt helljus?
https://www.qpax.se/modernum-interface- ... -extraljus
Hur får man till det valet i Sensus? Vill koppla in blixtljus, då jag jobbar på väg/cykelbanor ibland. Hade ju vart fint med en knapp för det då, så slipper man dra en kabel till cigguttaget
Användarvisningsbild
av AndreasThn
#1337798
pellemando skrev: ons 18 sep 2019, 08:30 Hur får man till det valet i Sensus? Vill koppla in blixtljus, då jag jobbar på väg/cykelbanor ibland. Hade ju vart fint med en knapp för det då, så slipper man dra en kabel till cigguttaget
Ett tips kan vara att kontakta Standby de bör ha koll.

/Andreas
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Dörrlås V-fram

Har indikering på att min förardör[…]

Lösa yttre backspeglar

För er som undrar är problemet lokaliser[…]

Dashcam i v90

Hej, lyfter tråden då jag tänkte[…]

Man kan ju prova att kontakta nån motor tidn[…]