Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av buzztr
#1134134
Har haft min V90 D5 i två månader nu och upplever att den vibrerar på landsvägen, svag vibration i ratten samt att det känns som bilen studsar lite upp och ner. Har kört knappt 1000 mil. Det är inte så enkelt att det är alltid och vid samma varvtal, utan det känns som det kommer och går och varierar men det är inte ojämnheter i vägen som fortplantas. Däcken är kontrollerade, dubbelkollade och trippelkollade på två olika verkstäder. Dessutom har vi kollat med ytterligare en uppsättning däck som är garanterat vibrationsfria på en annan bil, men på min är beteendet oförändrat.

Har haft in den på Volvo-verkstan men det kändes som han avfärdade det som "inbillning". Dock, flera personer på däcksverkstan håller med, Volvo-säljaren håller med, bilkunniga kompisar håller med.

Har slagit av "lane assist" men inget vad jag testat gör skillnad. Är det någon som upplevt något liknande?
av Gorban
#1134136
Jag har snart kört 1000 mil med min V90 och jag har inte upplevt detta med vare sig sommar- eller vinterdäcken.
av LexV90
#1134195
Jag upplevde vibrationer när jag hade fått på vinterdäcken på min V90 och hjulen felsöktes och balanserades om på Bilia Däckcenter utan att det hjälpte. Blev hänvisad till Bilia verkstad istället där de först tyckte att de inte kunde göra mer än på Däckcenter, men efter påtryckningar så tog de in bilen och kunde konstatera att det inte gick att få balans på däcken under belastning. Nya däck på (Michelin istället för Continental) och allt är frid och fröjd igen.

Detta verkar ju dock inte vara fallet för dig eftersom ni redan testat med olika däck på din bil :(
av JimmyK
#1134201
buzztr skrev:Har haft min V90 D5 i två månader nu och upplever att den vibrerar på landsvägen, svag vibration i ratten samt att det känns som bilen studsar lite upp och ner. Har kört knappt 1000 mil. Det är inte så enkelt att det är alltid och vid samma varvtal, utan det känns som det kommer och går och varierar men det är inte ojämnheter i vägen som fortplantas. Däcken är kontrollerade, dubbelkollade och trippelkollade på två olika verkstäder. Dessutom har vi kollat med ytterligare en uppsättning däck som är garanterat vibrationsfria på en annan bil, men på min är beteendet oförändrat.

Har haft in den på Volvo-verkstan men det kändes som han avfärdade det som "inbillning". Dock, flera personer på däcksverkstan håller med, Volvo-säljaren håller med, bilkunniga kompisar håller med.

Har slagit av "lane assist" men inget vad jag testat gör skillnad. Är det någon som upplevt något liknande?
Jag har detta problemet. Hämtade ut min första XC90 i maj 2015 (D5 awd) och hade precis den upplevelsen som du har, Bilen var inte ett tiotal gånger på verkstaden, de försökt med balansering, variationsmätningar m.m Volvo från centralt håll var uppe och körde bilen med mätutrustning och kom fram till att det var något i haldexen. De bytte koppling, pumpar m.m men det hjälpte inte. Vid detta laget tröttnade jag och krävde omleverans. Fick omleverans i april 2016 men även denna bilen vibrerar precis som du beskriver. Jag upplever att den ny bilen är något bättre än den gammla då den har stunder som den går helt vibrationsfritt men där emellan så vibrerar den igen. Jag håller på att bli tokig på detta. Har nu kört 6000mil tot med vibrationer
Användarvisningsbild
av MartinS
#1134207
Lite otydligt om det är andra däck eller andra hjul du provat med? Har man provkört dina hjul i en balanseringsmaskin med simulerat vägtryck? En vanlig balanseringsmaskin kan ju ge grönt ljus åt en träregel (Ja, så är det faktiskt). Om du endast provat med andra däck kan ju någon av dina fälgar vara stukade.

Bild
av ehp
#1134251
Vet inte om detta något med saken att göra, och är okunnig i sammanhanget, men när jag kollade olika fälger och däck på Volvo's hemsida såg jag ibland detta meddelande;
1.Bil som är fabriksbyggd med 16”, 17”, 18” hjul måste ladda ned ”Applikation, styrutslagsbegränsare” vid byte till 19”, 20”, 21” hjul. Beställs enligt separat rutin och laddas ner med hjälp av VIDA. Kontakta din Volvohandlare för mer information.
av buzztr
#1134257
MartinS skrev:Lite otydligt om det är andra däck eller andra hjul du provat med? Har man provkört dina hjul i en balanseringsmaskin med simulerat vägtryck? En vanlig balanseringsmaskin kan ju ge grönt ljus åt en träregel (Ja, så är det faktiskt). Om du endast provat med andra däck kan ju någon av dina fälgar vara stukade.
Bra tanke men det är testat med andra hjul, taget från en bil som går felfritt och lagd på min bil, fortfarande vibrationer.
Mina hjul är testade i balanseringsmaskin med simulerat vägtryck. Ett av däcken var då nära gränsen för godkänd tolerans och byttes ut, dock ingen skillnad i vibrationer/studs.
av buzztr
#1134261
JimmyK skrev:Jag har detta problemet. Hämtade ut min första XC90 i maj 2015 (D5 awd) och hade precis den upplevelsen som du har, Bilen var inte ett tiotal gånger på verkstaden, de försökt med balansering, variationsmätningar m.m Volvo från centralt håll var uppe och körde bilen med mätutrustning och kom fram till att det var något i haldexen. De bytte koppling, pumpar m.m men det hjälpte inte. Vid detta laget tröttnade jag och krävde omleverans. Fick omleverans i april 2016 men även denna bilen vibrerar precis som du beskriver. Jag upplever att den ny bilen är något bättre än den gammla då den har stunder som den går helt vibrationsfritt men där emellan så vibrerar den igen. Jag håller på att bli tokig på detta. Har nu kört 6000mil tot med vibrationer
Låter precis som min bil... :(

Jag har också lekmannamässigt spekulerat i att det kan vara Haldex, eller lane assist aid som får frispel trots att den är avslagen.

Det du säger
JimmyK skrev:den har stunder som den går helt vibrationsfritt men där emellan så vibrerar den igen
stämmer så överens med min. Från knappt märkbara vibrationer, till mycket tydliga och störande. Bäst är att köra på riktigt dåliga vägar så vibrationerna i bilen maskeras av vibrationerna från vägbanan :shock:
Användarvisningsbild
av gooose
#1134371
Om ni har vibrationer och tror det kommer från haldex Lossa kontakten till haldex oljepump under bilen och provkör
Vibrationer borta!!! Då har du ju inga problem med hjulen iallafall Hur man sedan löser vibbet är ju en annan 5a

Detta är ju självklart inget ni skall göra själva men ett tips om eran verkstad fastnat med tummen någonstans ...

Lossar du kontakten och kör bilen så genererar detta felkoder som måste nollställas...

Har en bil som haft vibrationer vid "kraftigare" accelerationer och det har vart svårt att lokalisera felet då hastigheten varit från 60km/h och uppåt
tills en dag när det var underkylt regn vibrationen kom då även vid väldigt lätt acceleration och 20-30 km/h

Ryckte kabeln och bilen blev helt Bra Väntar nu ut "Hjulhelgen" för att fortsätta felsöka då kunden behövde kärran över helgerna


//Gooose
av JimmyK
#1134544
gooose skrev:Om ni har vibrationer och tror det kommer från haldex Lossa kontakten till haldex oljepump under bilen och provkör
Vibrationer borta!!! Då har du ju inga problem med hjulen iallafall Hur man sedan löser vibbet är ju en annan 5a

Detta är ju självklart inget ni skall göra själva men ett tips om eran verkstad fastnat med tummen någonstans ...

Lossar du kontakten och kör bilen så genererar detta felkoder som måste nollställas...

Har en bil som haft vibrationer vid "kraftigare" accelerationer och det har vart svårt att lokalisera felet då hastigheten varit från 60km/h och uppåt
tills en dag när det var underkylt regn vibrationen kom då även vid väldigt lätt acceleration och 20-30 km/h

Ryckte kabeln och bilen blev helt Bra Väntar nu ut "Hjulhelgen" för att fortsätta felsöka då kunden behövde kärran över helgerna


//Gooose
Är detta en XC90 D5 AWD? kommer och går vibrationerna över 60km/h? Min bil har stunder som den går bra men sen börjar den att vibrera igen. Vibrationerna kommer och går med varierande styrka.

Min bil kommer vibrationerna någon stans över 60-70km/h men är kraftigare och oftare i hastigheter från 100km/h och uppåt.

Vibrationerna upplevs precis som buzztr skriver som att köra på ojämn väg, trotts att vägen inte är ojämn.

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]