Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CurovacXC902016
#1314537
Jag ska lämna in min bil om 2 veckor. Har en xc90 T6 modell 2019 uthämtat i juni förra året.
Jag har haft liknande problem från dag ett. Då jag kört bilen med både vinter och sommarhjul och samma problem uppstår. Så det kan inte vara fel på hjul utan nånting annat. Jag upplever problemet vid acceleration från stillastående eller när man ska accelerera efter en sväng/rondell / farthinder. Då jag accelererar med halvgas upp till 60-70km/h vibrerar bilen på ett udda sätt. Svårt att beskriva. Det är inte gigantiska vibrationer men den vibrerar som en 40 år gammal volvo 740. Man får en känsla att båda hjul ska bara ramla av. Upplever också att min kompressor lever lite eget liv. Sällan man hör den. Har lånat en likadan bil som min och kört den och den beter sig helt normalt. Dessutom hör man tydligt kompressor upp till 3000 varv.
Eftersom vibrationer kommer i stadsmiljö där asfalten är lite mer bullig än motorvägar och just vid acceleration med halvgas upp till 70km/h så undrar jag om det inte kan vara antingen haldex eller luftfjädringar som inte hänger med i de låga farter?
Hur som helst så är det det väldigt små vibrationer men väldigt irriterande på en bil för 870tkr. Hade jag velat ha den körkänsla så kunde jag köpt en bil för 5000:- och sparat 865tkr
av Bigx86
#1314567
CurovacXC902016 skrev: tor 02 maj 2019, 10:07 Jag ska lämna in min bil om 2 veckor. Har en xc90 T6 modell 2019 uthämtat i juni förra året.
Jag har haft liknande problem från dag ett. Då jag kört bilen med både vinter och sommarhjul och samma problem uppstår. Så det kan inte vara fel på hjul utan nånting annat. Jag upplever problemet vid acceleration från stillastående eller när man ska accelerera efter en sväng/rondell / farthinder. Då jag accelererar med halvgas upp till 60-70km/h vibrerar bilen på ett udda sätt. Svårt att beskriva. Det är inte gigantiska vibrationer men den vibrerar som en 40 år gammal volvo 740. Man får en känsla att båda hjul ska bara ramla av. Upplever också att min kompressor lever lite eget liv. Sällan man hör den. Har lånat en likadan bil som min och kört den och den beter sig helt normalt. Dessutom hör man tydligt kompressor upp till 3000 varv.
Eftersom vibrationer kommer i stadsmiljö där asfalten är lite mer bullig än motorvägar och just vid acceleration med halvgas upp till 70km/h så undrar jag om det inte kan vara antingen haldex eller luftfjädringar som inte hänger med i de låga farter?
Hur som helst så är det det väldigt små vibrationer men väldigt irriterande på en bil för 870tkr. Hade jag velat ha den körkänsla så kunde jag köpt en bil för 5000:- och sparat 865tkr

Håller med till 100%! Min servicetekniker och hans kollegor tyckte jag var för petig ang. vibrationerna. Men när man köper en bil för 400 000kr så förväntar man sig en modern körupplevelse. Volvo säljer in sig som en premium bil med hög komfort och körsäkerhet. Men varför vibrerar bilen lika mycket som bilar från 90- talet? Och skyll inte på däcken tack!!!!
av AndS
#1314723
Med AWD så har jag märkt att om man från stillastående och sedan gör en 90 grader sväng ut från en korsning kan "skorra" lite i transmissionen. Bilen startar med fyrhjulsdrift och troligtvis ligger det en hel del driv även på bakhjulen vid de här tillfällena som sedan försvinner när den går över till enbart framhjulsdriften. Men det uppstår bara vid kraftig acceleration, tar man det lite lugnare så märks inget. Rondeller har jag aldrig märkt något även om jag gasar på ur en sådan, endast vid start från stillastående med kraftigare gaspådrag. Så i mitt fall ser jag det inte som något fel utan mera en effekt hur bilen hanterar AWD, kanske även med antispinn.
av CurovacXC902016
#1314750
Fast jag tycker att det är fel.
Min frus v40 går som dröm och då har den kostat 500000:- mindre är min xc90.
En ny bil ska inte bete sig så som du beskriver att din bil gör. Du ska inte behöva tänka på hur du gasar eller svänger. Har ägt/kört under mitt liv Audi tt 2 versioner , Audi a5, bmw 3,5, 7 serie, kört Ferrari, Lambo....
Den ända bilen som hade samma körkänsla som vi beskriver här var Peugeot. Men Peugeot är inget premiummärke som kostar så mycket pengar. Så nej man ska inte behöva tänka på sin körstil. Bilen ska bara göra sitt tycker jag iaf.
av AndS
#1314757
Ser det inte som körstil utan hur bilen hanterar just den körsituationen i kombination med AWD och kanske antispinn. Sedan kan du ju ha något annat problem med din det kan ju inte avgöra. Din frus bil har den AWD för det har väl din XC90.
av stevvee
#1314898
CurovacXC902016 skrev:Fast jag tycker att det är fel.
Min frus v40 går som dröm och då har den kostat 500000:- mindre är min xc90.
En ny bil ska inte bete sig så som du beskriver att din bil gör. Du ska inte behöva tänka på hur du gasar eller svänger. Har ägt/kört under mitt liv Audi tt 2 versioner , Audi a5, bmw 3,5, 7 serie, kört Ferrari, Lambo....
Den ända bilen som hade samma körkänsla som vi beskriver här var Peugeot. Men Peugeot är inget premiummärke som kostar så mycket pengar. Så nej man ska inte behöva tänka på sin körstil. Bilen ska bara göra sitt tycker jag iaf.

Ja att du ägt och kört bilar gör verkligen dig till expert Bild V40 har ju inte ens awd, eller menar du V40 CC?
av CurovacXC902016
#1314940
Det gör mig inte till nån expert. Jag ville bara säga att jag vet hur andra premiummärke beter sig på vägarna. Och nej v40 är inte fyrhjulsdriven. Men mina audibilar var fyrhjulsdrivna och de betedde sig helt underbart oavsett körstilen. Så man ska inte behöva acceptera bajsköregenskaper bara för att bilen har awd.
av AndS
#1314955
CurovacXC902016 skrev: lör 04 maj 2019, 17:26 Men mina audibilar var fyrhjulsdrivna och de betedde sig helt underbart oavsett körstilen.
Var det suvmodell, för man mappar även fyrhjulsdrift olika beroende av biltyp/syfte?
T. ex. En SUV borde mappas för framkomlighet medan en sportbil får andra inställningar!
Med det påstår jag inte att du har fel, men kanske du valt fel bilmodell utifrån att du jämför med Ferrari och Lamborghini.
Det är ju sällan de ska vara bra att dra ett hästsläp i slirig miljö.
av stevvee
#1314985
CurovacXC902016 skrev:Det gör mig inte till nån expert. Jag ville bara säga att jag vet hur andra premiummärke beter sig på vägarna. Och nej v40 är inte fyrhjulsdriven. Men mina audibilar var fyrhjulsdrivna och de betedde sig helt underbart oavsett körstilen. Så man ska inte behöva acceptera bajsköregenskaper bara för att bilen har awd.
Är helt olika fyrhjulsdrift på Audi och resten.
Att V90 D5 skapar vibration är pga hur bakaxeln och fördelningen utav kraften jobbar.
av stevvee
#1314986
stevvee skrev:
CurovacXC902016 skrev:Det gör mig inte till nån expert. Jag ville bara säga att jag vet hur andra premiummärke beter sig på vägarna. Och nej v40 är inte fyrhjulsdriven. Men mina audibilar var fyrhjulsdrivna och de betedde sig helt underbart oavsett körstilen. Så man ska inte behöva acceptera bajsköregenskaper bara för att bilen har awd.
Är helt olika fyrhjulsdrift på Audi och resten.
Att V90 D5 skapar vibration är pga hur bakaxeln och fördelningen utav kraften jobbar.
Kan även tillägga att jag kört flertalet awd med dessa bekymmer både bilar som kostar 300 k och flera miljoner. Bakhjulsdrivna bilar lider utav detta också.

Najs Biiiiiiimer! :-D

Skoj att meka med nya fina grejer! :-)

Du har kanske någon dålig bussning i f[…]

Vadå nyare? Ersättningsmodell eller men[…]