Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sleeper
#1139179
Uppdaterar kort: Problemet kvarstår både i BT och apple car play efter byte från iphone 6s till iphone 7. Verkstaden är fortfarande inget på spåren.
av macattac
#1139246
är problemet unikt för äppleskrutt-produkter? eller är felet det samma med android?

men det ni kan prova är denna lösning

Alright, now the sounds louder, what I did was:



- Open the Music app and make sure the volume is at 100%

- Call the voice mail while connected through bluetooth and press the volume up button several times. A bluetooth volume indicator appears on the screen

- On Settings - Music:

- Turn EQ to Off

- Turn Volume Limit to Off

- Disable "Sound check" (I think this one made the big difference after all)



And that's it! Now the music plays a lot louder than before
av norings
#1208556
Hej hur går det med lågt telefonsamtalsljud, har köpt en v70-16 där samtalsljudet är så lågt att det är oanvändbart med handsfreesamtal i bilen,står man stilla så går det att höra vad motparten säger men om bilen rullar hörs det nästan inget alls, volym på max men det blir ingen skillnad, iphone 7 med ios 11, hp sensus conect 7.
Användarvisningsbild
av hållundan
#1208678
Har inte nya Sensus (såklart, iom XC70), men upplever att min nya iPhone 7 medför ruskigt dålig volym (trots max i telefonen) jämfört med tidigare iPhone 5S. Så någon skillnad iom telefonen är det garanterat. Inga större bekymmer med Andriodluren. Även om man måste sätta samtalsvolymen till max på bilen. Lite OT men ändå inte.
Användarvisningsbild
av thread
#1208684
Kör både CarPlay och BT. Sinnesjukt bra ljud i CarPlay med förväntad volym. Något sämre kvalle i BT och mycket lägre volym.
Användarvisningsbild
av hållundan
#1348775
Gammal tråd, och kör XC60 MY18, men har nu betat av otalet telefoner (iphones, androids) och det är konstant samma bekymmer. Maxvolym på telefonerna/BT givetvis, samt maxvolym på Sensus. Nätt och jämnt att det går att tala.

Telefonkonferenser är inte att tänka på.

Som plus i kanten är dessutom mellanregistergallrena (i dörrpanelerna) extremt dåligt fastsatta vilket leder till vibrationer som gör att när man lyckats få upp volymen nästan på hörbar nivå i samtalen, så vibrerar det i "normal samtalsfrekvens" vilket gör att det ändå knappt går att använda.
av least
#1349039
En tanke, ljudvolymen är inte endast beroende av vilken fysisk volym som är inställd på telefonen.
Även Bluetooth-profilen som sköter "Samtal" är en faktor som påverkar.

Är det någon som har bett verkstaden att installera om mjukvaran för Sensus?
Det skulle kunna vara så att bilen har en "föråldrad" Bluetooth-komponent som orsakar problemet.

https://www.volvocars.com/uk/support/ar ... 517d0830d1
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1349051
Jag bytte telefon nyligen från Hua...... Till Sams.... och helt plötsligt kunde jag inte ha volymen på max längre. Så telefonen spelar tydligen roll, eller kanske mjukvaran i den.
Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]