Sida 1 av 3
XC90 bakvagnen släpper i vinterväglag
Postat: sön 11 dec 2016, 16:09
av Pekå
Jag vet att det kanske låter konstigt. Men nu har jag varit med om det ett antal gånger att bakvagnen släpper i vinterväglag och vid låga farter. För mig så påminner det om att köra en rent bakhjulsdriven bil i vissa lägen. Nu säger säkert någon att att man inte kan köra hursomhelst bara för att man har en fyrhjulsdriven bil. Nej det vet jag , jag har haft fyrhjulsdrivna bilar de senaste nio åren med dubbfria däck så hur de beter sig och gränser osv tycker jag mig ha bra koll på. Problemet nu är att man inte får någon förvarning eller indikation på att det håller på att släppa och i mitt tycke så hinner det släppa alldeles för mycket innan fyrhjulsdriften kopplas i. Så min fundering är det fler som upplever samma? Dvs att fyrhjulsdriften kopplas in för långsamt?
Re: XC90 bakvagnen släpper i vinterväglag
Postat: sön 11 dec 2016, 16:46
av Gorban
Bilen är ju framhjulsdriven i grunden så fyrhjulsdriften är bara igång vid start från stillastående och när något av framhjulen tappar greppet. Helt bakhjulsdriven kan bilen aldrig bli.
Edit: Såg nu att du har en T8. :D Då är det kanske så att elmotorn går in med för mycket kraft i vissa lägen?
Re: XC90 bakvagnen släpper i vinterväglag
Postat: sön 11 dec 2016, 18:58
av Pekå
Tack :D Din teori tror jag stämmer , jag har själv varit inne på det som du föreslår att det blir för mycket kraft när elmotorn kopplas in.Märkte samma idag när jag vände i en backe, bakhjulet släppte så att snön sprutade. Ändå gasade jag med ett ägg under pedalen.
Re: XC90 bakvagnen släpper i vinterväglag
Postat: sön 11 dec 2016, 21:35
av Gorban
Pekå skrev:Tack :D Din teori tror jag stämmer , jag har själv varit inne på det som du föreslår att det blir för mycket kraft när elmotorn kopplas in.Märkte samma idag när jag vände i en backe, bakhjulet släppte så att snön sprutade. Ändå gasade jag med ett ägg under pedalen.
Det är ju en ovanlig lösning med fyrhjulsdrift som inte är mekaniskt ihopkopplad så det är väl en utmaning att få det helt rätt. Fyrhjulsdrift brukar gå in på någon hundradels till tiondels sekund. Att då dra igång elmotorn med sitt drivmoment men ändå inte gå på för fullt är nog en svår avvägning.
Re: XC90 bakvagnen släpper i vinterväglag
Postat: mån 12 dec 2016, 05:04
av XC90_Executive
Är det i läge Pure eller Hybrid det händer?
Re: XC90 bakvagnen släpper i vinterväglag
Postat: mån 12 dec 2016, 22:36
av Pekå
Det har varit i läge hybrid , jag har inte provat pure , det var ett bra förslag och intressant , det ska jag testa imorrn
Re: XC90 bakvagnen släpper i vinterväglag
Postat: tis 13 dec 2016, 00:09
av perhall
Det finns ju en enorm skillnad på fyrhjulsdrifter, finns många tester om detta och jag har en del erfarenheter.
Bäst är mekaniskt sammankopplad konstant fyrhjulsdrift (Subaru, Porsche, Range Rover, större Audis)
Halvbra är Haldex, dock är gen 4 bättre än gen 5 (Volvo B20 har rekordet i lång tråd här tror jag om det...)
Sämst är hybridbilar med eldrift på ena axeln, det ger de effekter du beskriver. min kollega har en Lexus med samma upplägg (Rx450 eller vad heter den?) och han kör fast flera gånger varje vinter. Med "riktig" fyrhjulsdrift går det nästan inte att köra fast.
Nackdelen med den bästa fyrhjulsdriften är att det åtgår mer energi än om den kopplas in vid behov...
Re: XC90 bakvagnen släpper i vinterväglag
Postat: tis 13 dec 2016, 05:05
av XC90_Executive
Såg ett test i Teknikens Värld, där fick T8 bra omdöme, även på awd när dom provocerade bilen både med och utan kräm i batteriet.
Jag har knappt kört min bil i vinterväglag så har svårt att kommentera det mer. Det jag har testat är bara att den kopplar in bakhjulen trots tomt batteri, vilket funkar bra. Vill du vara helt säker på att den inte ska driva för mycket bak innan antisladd griper in så blir det läget AWD. Då går den väldigt fint, men o andra sidan är alltid bensinmotorn på då också.
Re: XC90 bakvagnen släpper i vinterväglag
Postat: tis 13 dec 2016, 07:49
av VolvoB20
perhall skrev:Det finns ju en enorm skillnad på fyrhjulsdrifter, finns många tester om detta och jag har en del erfarenheter.
Bäst är mekaniskt sammankopplad konstant fyrhjulsdrift (Subaru, Porsche, Range Rover, större Audis)
Halvbra är Haldex, dock är gen 4 bättre än gen 5 (Volvo B20 har rekordet i lång tråd här tror jag om det...)
Sämst är hybridbilar med eldrift på ena axeln, det ger de effekter du beskriver. min kollega har en Lexus med samma upplägg (Rx450 eller vad heter den?) och han kör fast flera gånger varje vinter. Med "riktig" fyrhjulsdrift går det nästan inte att köra fast.
Nackdelen med den bästa fyrhjulsdriften är att det åtgår mer energi än om den kopplas in vid behov...
Alla on-demand 4wd system som Haldex/xDrive/visco/el-hybrid osv är exakt lika bra/dåliga som hur kvick man kan reglera momentet.
Om du kör uppför en asfalt-backe och det finns isfläckar då kommer hjulen att med millisekunders mellanrum ha supergrepp och noll grepp när de rullar över isfläckarna. Samma i moddsträngar, djupsnö osv.
Hänger systemet med och har lika snabb reglering så är det nästan i klass med riktig 4wd. Är det slöare är det riktigt kass då det hinner tappa greppet, sladda, gräva ned sig osv innan regleringen hinner med..
Det borde ju gå att reglera elmotorerna bak grymt snabbt, (titta på elmotorerna i en industri-robot) bara man har tillräckligt kraftig elektronik och vass mjukvara. Så man inte sparat in på något av detta.
Re: XC90 bakvagnen släpper i vinterväglag
Postat: tis 13 dec 2016, 09:03
av mikeS80
Även om Volvo XC90 T8 är Volvos teknisk mest avancerade bil så är den i ett visst avseende ganska primitiv. Det gäller främst om man är ute efter den stabilitet som AWD kan ge och samtidigt vill maximera miljövinsterna med eldriften.
Volvos designlösning ger en bil som kan vara rent framhjulsdriven, fyrhjulsdriven, till rent bakhjulsdriven beroende på drive mode setting och förutsättningar typ batteriladdning och körsätt.
I läge Hybrid kommer i första hand elmotorn att aktiveras och då kommer bilen att vara bakhjulsdriven, och bensinmotorn startar först om det krävs för att nå önskad prestanda. När väl bensinmotorn är igång med läge Hybrid finns alla förutsättningar till stabilt uppträdande med AWD.
I läge Pure kommer bilen vara rent bakhjulsdriven då eldriften med Volvos tekniska lösning endast sker med bakhjulen.
Så, som det nämnts tidigare, vill man vara säker på att köra en fyrhjulsdriven bil med en XC90 T8 får man välja mode setting AWD för annars får man räkna med att den kan kännas bakhjulsdriven vilket den faktiskt är under vissa förutsättningar.