Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gorban
#1301829
D1000 skrev: ons 27 feb 2019, 17:33
LViken skrev: tis 26 feb 2019, 21:43 Varför uppdatera kartorna via USB-minne ?
Själv använder jag Samsungs bluetooth i mitt fall, som uppkoppling till bilen och gör därmed de månadsvisa uppdateringarna av kartorna även den vägen.
Då jag endast kör med bilen två-tre gånger i veckan och inte så långa sträcker så rullar mina valda uppdateringar på land för land. När jag går ur bilen så läggs uppdateringen in, eller återupptas automatiskt några dagar senare vid nästa resa. Brukar även lägga till ytterligare ett land som köad för att uppdateringarna skall fortsätta till nästa land.
Hela kartuppdateringen brukar ta ett par veckor med mitt körmönster och jag märker inget av det då det pågår i bakgrunden.
Det står att uppdateringen är för stor och måste göras via support.volvocars.com = ladda ner till usb minne.

Åkte förbi bilia idag och dom sa att det finns en uppdatering som dom kan göra som löser problemet. Så har nu bokat en tid för det, ska även försöka uppdatera intellisafe samtidigt även fast jag inte har blis.
Jag får också meddelandet att uppdateringen är för stor och måste göras hos återförsäljare. Men efter någon dag har bilen uppdaterat sig själv i alla fall via modemet.
Användarvisningsbild
av gages
#1302271
Jag har uppdaterat tidigare med min USB-sticka på 64GB. Den är FAT32 formatera i min Mac. Trots det hittar jag inte stickan på skrivbordet när jag ska ladda ner Europa kartuppdateringen. Vad har jag missat?
av D1000
#1304432
D1000 skrev:Har nu provat med två usb minnen och en hårddisk men lyckas inte att uppdatera kartan i min xc90, den har version 1133 så det är dags! Om ingen har något specialknep så blir det till att boka tid hos verkstaden imorgon. :-(
När jag sätter in minnet med dom nedladdade filerna så händer inget, enligt instruktionen så ska system känna av filerna och starta installationen, ni som har lyckats vad gjorde ni?
Har nu haft bilen inne hos verkstaden på uppdatering av programvaran och har nu provat uppdatera kartan men det gick inte även fast jag provat med en USB HDD & ett USB minne. Ska åka iväg och köpa ett nytt USB minne och se om det fungera annars så åker jag tillbaka till verkstaden. :-(
Synd att man inte kan uppdatera via wifi eller modemet.
#1304439
Det verkar ytterst viktigt att avlägsna USB-minnet "på ett säkert sätt" för att uppdateringen ska fungera i bilen.

Om jag bara rycker ut stickan från datorn så har inte laddningen startat av sig själv någon gång. Jag har fått nöjet att ladda ner kartan igen, och sedan sätt mata ut USB-enheten på ett säkert sätt.

Då brukar det fungera för mig.
av D1000
#1304452
Tack för tipsen, provade att ta Europa kartan istället för scandinavien och då helt plötsligt så fungerade det!!! :-D
Det måste vara något fel på filen med kartan för scandinavien. Uppdatering håller på att laddas in nu så det är inte helt klart ännu. Tur att jag inte åkte och köpte ett nytt USB minne :-)
#1309661
Misslyckad kontroll av nedladdning, Europa karta. I 2 veckors tid har jag gjort som brukligt men nu misslyckas kontrollen med ”Minnet innehåller inte det senaste versionen. Varning för nyare version....”

Kanske är det fel på kontrollen? Det är anmält till supporten men de har inte återkommit, verkar lite oförstående :-(

Är det några fler på sistone som råkar ut för detta?
Bilagan IMG_1784.jpg finns inte längre
IMG_1784.jpg
IMG_1784.jpg (86.26 KiB) Visad 639 gånger
Bilagor
IMG_1784.jpg
IMG_1784.jpg (86.26 KiB) Visad 639 gånger
#1309681
gages skrev:Jag hade min vanliga 64 GB USB-minnne, FAT32 formatterad men den accepterades inte.
Same here. Min exFAT32 64GB har fungerat tidigare och man vill inte riska med att försöka uppdatera Sensus kartorna med en ej verifierad sticka - för då avbryts installationen och slutar med inga kartor alls, utan gamla eller nya :-( Den fällan vill man inte utsätta sig för.

Hade varit framsynt och haft en extra USB med sist fungerade kartnedladdning att falla tillbaka till om uppdateringen misslyckas.

Nu provar jag att tanka till hårddisken.

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Det blir kanske inte så lätt när d[…]

Justering Halvljus

Vilken av de inringade skruvarna höjer man ha[…]

Missljud i bilen

Har en V70 D3 2.0 mk3 2016 som jag bytte till Somm[…]

Tänker att det kanske går att koppla in[…]