Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Djungelbrand
#1128867
Undrar om det är någon annan som funderar på att sänka sin S/V90? Tycker att V90 är aningen hög fram, bak känns lägre på något sätt. Borde ju vara enklare att bara byta fjädrar fram än att ge sig på bladfjädern bak...

Enl info skall ju R-design vara 15 mm lägre, vet någon om man kan köpa R-design fjädrar i efterhand? Har även sett bilder på en S90 med Heico-sänkning, stod att det var 30 mm vilket låter lite väl mycket.
av BiTu
#1129102
Ja, jag har också funderat på det. Men jag är samtidigt lite kluven! Jag vet att du vill ha det mer åt det sportiga hållet, men på min inscription tycker jag nästan att det ser lite elegant och majestätiskt ut när den diskret "sitter på hasorna". Däremot skulle jag vilja ändra vinkel på hjulen bak, tycker de går inåt lite väl mycket. är det för att det ska bli "rätt" även med full last?
av Djungelbrand
#1129131
Ja det är lite mer sportighet jag är ute efter. Tycker faktiskt den ser bättre ut höjdmässigt nu med 18" vintersulora på än med 21". Räknade ju ut att den blir ca 10 mm högre med 21" så en 15 mm sänkning fram hade suttit som en smäck.
Stör mig inte så mycket på att det är positiv camber bak, men man tycker ju att man borde ha 0 grader eller lite negativ. Kan inte tänka mig att man skulle ha optimerat hjulvinklarna för maxlastad bil..
av Djungelbrand
#1161678
Ingen av alla S/V90-ägare som funderar på sänkning eller kanske till och med har gjort det?

Har nu fått prisuppg från Bilmodecenter på sänksats från Heico + montering. Fjädrar och distanser till bak ligger på 4100 och montering 2500-3000 + 1000 kr för justering av hjul. Så totalt ca 8000 kr.

Funderar just nu på 30 mm blir för extremt med stylekit, vill ju inte dra det i marken... Tycker egentligen bilen är ganska lagom när jag har 18"-vintersulorna på men blir för hög med 21".

Skall försöka jaga R-design fjädrar och distanser. Det måste väl gå att beställa som reservdelar??

//
A
av Jonathan81
#1161722
Djungelbrand skrev:Ingen av alla S/V90-ägare som funderar på sänkning eller kanske till och med har gjort det?

Har nu fått prisuppg från Bilmodecenter på sänksats från Heico + montering. Fjädrar och distanser till bak ligger på 4100 och montering 2500-3000 + 1000 kr för justering av hjul. Så totalt ca 8000 kr.

Funderar just nu på 30 mm blir för extremt med stylekit, vill ju inte dra det i marken... Tycker egentligen bilen är ganska lagom när jag har 18"-vintersulorna på men blir för hög med 21".

Skall försöka jaga R-design fjädrar och distanser. Det måste väl gå att beställa som reservdelar??

//
A
BSR har en sänkningssats på 20 mm för ca under 2800:-

http://sv.bsr.se/produkt/eibach-pro-kit ... 5-2016-awd
av FilipDjurberg
#1161787
Jag kommer satsa på 30mm på min kommande R-Design, så då kan du ju köpa mina fjädrar. Byter ganska omgående efter leveransen :wink:
Användarvisningsbild
av Jefe
#1161797
FilipDjurberg skrev:Jag kommer satsa på 30mm på min kommande R-Design, så då kan du ju köpa mina fjädrar. Byter ganska omgående efter leveransen :wink:
Jag provkörde nyligen en V90 R-Design och jag hade problem att ta mig in och ur bilen för att den var så låg.

Man satt nästan på marken med stolen i lägsta läget. Och det är lite bökigare att ta ur sportstolarna då
sidostöden tar emot när man ska ut.

Men jag är relativt lång så det kanske inte är så stora problem för medellånga personer.
av FilipDjurberg
#1161840
Jefe skrev:
FilipDjurberg skrev:Jag kommer satsa på 30mm på min kommande R-Design, så då kan du ju köpa mina fjädrar. Byter ganska omgående efter leveransen :wink:
Jag provkörde nyligen en V90 R-Design och jag hade problem att ta mig in och ur bilen för att den var så låg.

Man satt nästan på marken med stolen i lägsta läget. Och det är lite bökigare att ta ur sportstolarna då
sidostöden tar emot när man ska ut.

Men jag är relativt lång så det kanske inte är så stora problem för medellånga personer.
Jag är 183 typ, men ser inte det som ett problem direkt. Men det beroende helt på hur bilen känns när jag har fått den dvs. :D
av Djungelbrand
#1161880
Hade ju vart grymt om man kunde köpa dina R-fjädrar :) Hör av dig!

Fick info från BSR innan och Eibach sänksatsen skulle börja tillverkas v16 så det enda som verkar finnas idag är Heicos 30 mm.

Någon som vet om det är något annat än fjädrarna som skiljer vanliga V90 och R-design? Bussningar, dämpare, kränghämmare etc?
av FilipDjurberg
#1162137
Djungelbrand skrev:Hade ju vart grymt om man kunde köpa dina R-fjädrar :) Hör av dig!

Fick info från BSR innan och Eibach sänksatsen skulle börja tillverkas v16 så det enda som verkar finnas idag är Heicos 30 mm.

Någon som vet om det är något annat än fjädrarna som skiljer vanliga V90 och R-design? Bussningar, dämpare, kränghämmare etc?

Jag hör av mig om du inte redan har hunnit byta! Lev v25. :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 27
Backkamera problem

Har inte en aning om vad för typ av kamera el[…]

Inte något svar på din fråga, me[…]

@Xc60pearl , Se om du kan få tag i en d&oum[…]

Beställde nya ok, slangar och glidbultar bak.[…]