Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BiTu
#1244063
Djungelbrand skrev: fre 13 apr 2018, 14:11 Snyggt BiTu!

Vad var dina mått innan sänk och vad blev dom efter?

Jag är också inne på att endast sänka fram. Just nu funderar jag på om jag skall köra på -15 mm R-design fjädrar eller -20 mm Eibach.

Min ÅF har gått med på att fixa bilen men deras föreslagna åtgärd är att höja den bak (hemska tanke!). Mekanikern jag pratade med sa att det fanns ett 10-tal olika distanser till bladfjädern bak mellan ca 20 och 50 mm, jag hade tydligen 31 mm på min. Känns ju inte som Volvo har full kläm på konstruktionen utan chansar lite på klossarna och så blir det som det blir..
Mätte inte innan, kan mäta senare. Valde Eibach 20mm, tror inte jag velat ha mindre. Komfortmässigt kanon, något skarpare/ roligare i kurvor. Köpte via J-Spec. kostade 2800 nånting allt som allt.
av BiTu
#1244064
AndreasThn skrev: fre 13 apr 2018, 14:29 Ser perfekt ut BiTU!
Tack, ja det är detaljerna som gör det. Känner mig som en nörd att bry mig om några mm dock!
av BiTu
#1244172
HitTheRoadJack skrev:Ingår montering i priset?
Nej, lät en verkstad göra det i samband med däckbyte, vet inte vad de kommer ta.
av BiTu
#1244729
Djungelbrand skrev: fre 13 apr 2018, 14:11 Snyggt BiTu!

Vad var dina mått innan sänk och vad blev dom efter?

Jag är också inne på att endast sänka fram. Just nu funderar jag på om jag skall köra på -15 mm R-design fjädrar eller -20 mm Eibach.

Min ÅF har gått med på att fixa bilen men deras föreslagna åtgärd är att höja den bak (hemska tanke!). Mekanikern jag pratade med sa att det fanns ett 10-tal olika distanser till bladfjädern bak mellan ca 20 och 50 mm, jag hade tydligen 31 mm på min. Känns ju inte som Volvo har full kläm på konstruktionen utan chansar lite på klossarna och så blir det som det blir..
37cm fram och bak efter att ha sänkt 2cm fram.
av PeterA
#1244886
37cm fram och bak efter att ha sänkt 2cm fram.
Samma som när jag höjt min nu då. Så efter sänkning blir den som ett korrekt R-chassi.
Tänkte nästan att fjädrar fram bara på en R-bil inte hade hjälpt just min bil 35,5cm

av PL76
#1245036
Min bil konstaterades felaktig av mekaniker/Volvo centralt. Idag har Volvos tekniker tittat på bilen och beställt delar (distanser och fästen för bladfjädern samt eventuellt ny bladfjäder).
När jag själv mätte lite slarvigt så skilde det 20-25mm mellan fram och bak (lägre bak), vad för mått Volvo fick vet jag ej.
av PeterA
#1245232
PL76 skrev:Min bil konstaterades felaktig av mekaniker/Volvo centralt. Idag har Volvos tekniker tittat på bilen och beställt delar (distanser och fästen för bladfjädern samt eventuellt ny bladfjäder).
När jag själv mätte lite slarvigt så skilde det 20-25mm mellan fram och bak (lägre bak), vad för mått Volvo fick vet jag ej.
Gött att få det fixat! Jag är grymt nöjd efter åtgärd :)


Skickat från min iPad med Tapatalk
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 27
Udda specade bilar

Skinnklädd panel saknas på väldig[…]

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]