Sida 1 av 1
Start/stop och utväxling V90 CC
Postat: ons 16 nov 2016, 08:28
av raven76
Hej alla kunniga!
Jag undrar om det är samma utväxling på Volvo V90 CC automat som den vanliga V90 (Utan awd)? Dessutom undrar jag om den har start/stop.
Jag funderar på att köpa en V90 CC men har bara kunnat provköra en V90 (utan awd) och skulle vilja veta om dom är likadana bortsett ifrån höjden på bilen.
Tack på förhand.
Re: Start/stop och utväxling V90 CC
Postat: ons 16 nov 2016, 08:30
av AndreasThn
Ja start/stopp lär den ha.
Re: Start/stop och utväxling V90 CC
Postat: ons 16 nov 2016, 09:28
av VolvoB20
På XC70 är det ju lägre utväxling än på V70 (irriterande låg om man bara kör landsväg utan släp) för att klara tyngre släp.
På V90 (AWD) är det ju hela 2200 kg, så ska man inte låta V90 CC dra ännu tyngre finns ju ingen anledning längre att växla den lägre.
Utan AWD ligger ju iofs V90 400 kg lägre, men bara 2,6 % lägre växlad.
Re: Start/stop och utväxling V90 CC
Postat: ons 16 nov 2016, 09:36
av raven76
VolvoB20 skrev:På XC70 är det ju lägre utväxling än på V70 (irriterande låg om man bara kör landsväg utan släp) för att klara tyngre släp.
På V90 är det ju hela 2200 kg, så ska man inte låta V90 CC dra ännu tyngre finns ju ingen anledning längre att växla den lägre.
Precis. Jag kör en XC70 idag (manuell) och kan tycka att den kunde mått bra av minst en växel till. Jag brukar iofs säga att jag har automatlåda över 65 km/h eftersom man i princip aldrig behöver växla mer över den hastigheten.

Re: Start/stop och utväxling V90 CC
Postat: ons 16 nov 2016, 09:59
av VolvoB20
raven76 skrev:VolvoB20 skrev:På XC70 är det ju lägre utväxling än på V70 (irriterande låg om man bara kör landsväg utan släp) för att klara tyngre släp.
På V90 är det ju hela 2200 kg, så ska man inte låta V90 CC dra ännu tyngre finns ju ingen anledning längre att växla den lägre.
Precis. Jag kör en XC70 idag (manuell) och kan tycka att den kunde mått bra av minst en växel till. Jag brukar iofs säga att jag har automatlåda över 65 km/h eftersom man i princip aldrig behöver växla mer över den hastigheten. 
Japp 6 växlar 0-60 Km/h och så använder man 6:an 60-210 km/h. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Re: Start/stop och utväxling V90 CC
Postat: ons 16 nov 2016, 14:40
av V9097
Tekniska specar finns på media.volvocars.com
Här för V90CC
https://www.media.volvocars.com/global/ ... cumentfile
Och här för vanliga V90
https://www.media.volvocars.com/global/ ... cumentfile
Jämför vi D5 AWD för båda modellerna ser vi att slutväxeln skiljer ca 4%, men det kompenseras av att Cross Country har 5-6% större omkrets på hjulen. Det bör skilja väldigt lite i varvtal för en viss given växel och hastighet.
Re: Start/stop och utväxling V90 CC
Postat: ons 16 nov 2016, 15:09
av raven76
V9097 skrev:Tekniska specar finns på media.volvocars.com
Här för V90CC
https://www.media.volvocars.com/global/ ... cumentfile
Och här för vanliga V90
https://www.media.volvocars.com/global/ ... cumentfile
Jämför vi D5 AWD för båda modellerna ser vi att slutväxeln skiljer ca 4%, men det kompenseras av att Cross Country har 5-6% större omkrets på hjulen. Det bör skilja väldigt lite i varvtal för en viss given växel och hastighet.
Ja se där ja! Tack för denna utmärkta leveranskvalité!

-)
Re: Start/stop och utväxling V90 CC
Postat: tor 17 nov 2016, 12:48
av VolvoB20
Slut med den löjliga toppfartspärren.... nu toppar CrossCountry modellerna 240 km/h .......