Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gorban
#1115642
Tänkte att vi kunde ha en specifik tråd där vi diskuterar hur PA2 beter sig i praktiken.

Jag har nu kört en del med PA2. Det är fullt möjligt att få den att sluta be om att man ska styra om man lägger några fingrar längst ner på ratten och låter vikten vila inåt mot ekern vid klockan sex. Jag kan köra i flera mil på det sättet utan ett enda meddelande om att styra bilen.

Bilen följer oftast filen bra på motorvägen. Håller mig mest i vänsterfilen och ibland tycker jag att bilen driver lite långt mot höger och kommer för nära bilarna i filen till höger. Ibland är dock bilen på väg rakt ut i räcket så man får ta över. Jag har märkt att det är när sidoräcket blir lite lågt i förhållande till asfalten eller när man kommer över ett litet krön på vägen. Ibland har bilen också en liten tendens till att oscillera mellan filmarkeringarna.

Synd att PA2 inte lär sig på samma sätt som Teslas autopilot där erfarenheter av olika vägsträckor skickas upp till molnet så att autopiloten för alla bilar successivt blir bättre.
av AKarlsson
#1115643
Den fungerar ju hyfsat men som du säger kan den oscillera lite i filen vilket är störande. Det där att den ligger långt till höger tror jag har att göra med att den försöker hålla sig mitt i filen vilket blir mer till höger än om man väljer själv.

Största minuset är att den inte ger akustisk signal när den ger ut/ ber dig ta ratten.
#1115650
Hur funkar det med om man följer en annan bil och har satt en hastighetsbegränsning? Säg att jag vill följa en annan bil med 3 billängder, men jag vill aldrig åka snabbare än 120 km/h. Vad händer om den andra bilen kör snabbare? Kommer jag inte längre följa den bilen då?
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1115653
Piloten har lite rattfyllebeteende. Kanske kan bli en skön framtida polissnackis.
Så här i början upplevs det som det tar mer energi än det ska ge tillbaka (från föraren).
av KrilleW
#1115659
volvoamatören skrev:Hur funkar det med om man följer en annan bil och har satt en hastighetsbegränsning? Säg att jag vill följa en annan bil med 3 billängder, men jag vill aldrig åka snabbare än 120 km/h. Vad händer om den andra bilen kör snabbare? Kommer jag inte längre följa den bilen då?

Din bil kommer bara följa bilen framför så länge den kör 120 km/h eller lägre. Så svaret är nej, din bil kommer aldrig överskrida den hastigheten om det är den du ställt in.
Användarvisningsbild
av sura56
#1122864
W.A.P.E. skrev:Piloten har lite rattfyllebeteende. Kanske kan bli en skön framtida polissnackis.
Så här i början upplevs det som det tar mer energi än det ska ge tillbaka (från föraren).
Håller med på det, den vinglar för mycket tycker jag.
Några gånger har "Driver Alert" löst ut och tycker att jag ska stanna för en kaffepaus till och med :lol:
Nej, jag tycker den är jobbig att köra med och kör mest med farthållaren bara.
av Pekå
#1122879
Stämmer med vinglar för mycket, volvon fick inte så bra omdömen i Teknikens Värld senaste numret MB typ pilot assistans fungerade bättre än Volvo, ska bli spännande att prova Volvon jag får min bil på fredag som jag längtar...kanske den fungerar bra ändå...
av Gorban
#1122890
Jag använder PA2 en hel del på motorvägen i tät trafik och köer och det är helt klart en bra funktion men man får passa den. Känns lite som en beta.

Hej igen. Bilen som det gäller är d&arin[…]

Missljud i bilen

Lyft upp och känn om det är något […]

Ojämn Tomgång.

Felkoder? Inställning av gasspjäll och s[…]

Bruten fjäder framvagn

Fick ett fjäderbrott på en V40 fö[…]