Sida 1 av 1

Inkörning

Postat: lör 08 okt 2016, 10:04
av tedted
Hej!

Hur kör ni in era dieslar? Fick rådet att belasta hårt i backar på låga varv.

Re: Inkörning

Postat: lör 08 okt 2016, 11:56
av philipsguy
Googlar man konmer du säkert hitta en massa råd t ex http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf ... nkorningen

Själv har jag aldrig gjort nåt särskilt mer än att inte göra 0-100 på 8 sekunder eller så de första 100 milen

Re: Inkörning

Postat: lör 08 okt 2016, 12:48
av Hssonen
bäst är att köra varierat, inte motorväg med farthållare 50 mil konstant.
kör en gamal landsväg med kurvor och backar så gör vägen jobbet för dig, bilen får variera med last, fart och varv =)

Re: Inkörning

Postat: lör 08 okt 2016, 12:56
av Perra83
Jag körde lite försiktigt. Var iofs vinter när ja tog ut bilen.
Bromsar och däck mår bra av att få gå snällt en liten stund.

Re: Inkörning

Postat: sön 09 okt 2016, 15:20
av VolvoB20
tedted skrev:Hej!

Hur kör ni in era dieslar? Fick rådet att belasta hårt i backar på låga varv.
Vill du uppnå maximal påfrestning och slitage med minimal kylning av motorn?

Re: Inkörning

Postat: sön 09 okt 2016, 17:24
av LJN
Pratade med en tribologi ingenjör för många år sedan och han tipsade om att byta motorolja och filter efter runt 50-100 mil. ( men det kostar en slant ) Nu är tror jag att tillverkningsprecisionen är ganska hög idag på ingående motorkomponenter så halten av små metallpartiklar är förhållandevis låg. Men det skulle vara intressant och veta vad motoroljefiltret har för avskiljningsgrad på en Volvo? På jobbet kör vi extern oljefiltrering för större oljesystem och använder ofta då 3 mY och 5 mY i avskiljningsgrad för att "djuprena" oljan och vid ännu högre krav använder vi elektrostatisk oljerening.

Re: Inkörning

Postat: sön 09 okt 2016, 19:02
av Derank
Jag körde som jag brukar och började med en långtur 80mil T&R, har aldrig hört talas om att man ska köra ín en bilmotor de senaste 20åren

Re: Inkörning

Postat: sön 09 okt 2016, 19:22
av Gorban
Det står ingenting i instruktionsboken om inkörning. För min tidigare BMW stod det att man skulle hålla sig under 3500 varv de första hundra milen.