Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1114948
Beroende på hur du ska sälja din bil efter några år, det finns de som fortfarande vill ha manuell låda, och begagnat marknaden lär inte vara full med bilar med manuella lådor för dessa individer. Men håller med Perra83, ska du bygga din bil så välj det du vill ha. Vill du ha automat ska du välja det, Slå ut kostnaden de där extra 20000 på totala milkostnaden för dina 3 eller 5 år, 10000 mil ger ju en extra kostnad på 2 kr per mil, kan låta mycket men en ny bil ligger väl någonstans mellan 45-50 kr per mil i reell milkostnad.....
#1114955
Thoman skrev:
KARDOX skrev:Jag tror inte bilen blir så mkt dyrare som begagnad att du "tjänar" på att ta med automat. Däremot tror jag att bilen blir mer lättsåld med automat.
Sedermera tror jag att bilen betingar ett värde om ~220 000 om tre år.
Är det inte lite lågt med 220 om tre år. Jag får i inbyte för min V60 R-design-11 175.000 och på blocket ligger dom just under 200. Då är den 5 år gammal.
Jag förstår hur du tänker, men tänk på att vad än en bil ligger ute för så ska det prutas. I ditt exempel så skriver du likadana som din ligger strax under 200', säg att dem ligger på 190', jag hade erbjudit 175' kanske stängt affären på 180'.

Då är 220 kanske inte så långt ifrån ändå. Notera sedan att jag skrev ungefär 220. :)
#1114960
Perra83 skrev:Jag har aldrig tänkt tanken på vad bilen kan vara värd om 2-3år när bilen köps :shock:
En bil beställs för att man har möjligheten. Vill du ha automat så välj det.
Det är ju ändå den största kostnaden du har för en ny bil..

Men visst, räknar man med noll slutvärde blir man bara positivt överraskad ;)
#1115293
KARDOX skrev:
Thoman skrev:
KARDOX skrev:Jag tror inte bilen blir så mkt dyrare som begagnad att du "tjänar" på att ta med automat. Däremot tror jag att bilen blir mer lättsåld med automat.
Sedermera tror jag att bilen betingar ett värde om ~220 000 om tre år.
Är det inte lite lågt med 220 om tre år. Jag får i inbyte för min V60 R-design-11 175.000 och på blocket ligger dom just under 200. Då är den 5 år gammal.
Jag förstår hur du tänker, men tänk på att vad än en bil ligger ute för så ska det prutas. I ditt exempel så skriver du likadana som din ligger strax under 200', säg att dem ligger på 190', jag hade erbjudit 175' kanske stängt affären på 180'.

Då är 220 kanske inte så långt ifrån ändå. Notera sedan att jag skrev ungefär 220. :)
Andrahandsvärdet skiljer även mellan olika modeller. CC (eller gamla XC70 t.ex ) håller värdet bättre än motsvarande "vanliga" modell, enligt mina egna ovetenskapliga studier.
Ju mer kunskap som du har ( och orkar hämta in ) om exempelvis hur beg. priser ser ut för just din modell, och vad som ingår i olika paket etc ju mer korrekta beräkningar om värdeminskning kan du göra.

Brukar kolla på ex bilpriser.se vad bilen är värd på privatmarknanden och sedan lägga ut den (på blocket) för någonstans i detta prisområde beroende på vad som finns för andra bilar ute vid tillfället. Brukar fungera bra. Prutare som inte ens orkar komma och titta på bilen ignorerar man såklart :D
#1115300
De flesta V90 CC kommer att vara leasingbilar på treårskontrakt. Innan dessa kontrakt löper ut kommer det att finnas relativt få begagnade bilar tillgängliga. En rätt utrustad CC med inte allt för många mil som säljs strax innan dess kommer att hålla värdet bra. Automat är givet på en sådan bil.
#1127387
Jag blev positivt förvånad över hur mycket jag blivit erbjuden för min XC70 AWD D4 Momentum -14 med 5500 mil på mätaren. 245.000 hos handlaren (Nypris 349.000). Nu funderar jag iofs på att byta till en V90CC D4, så istället för ren rabatt på den bilen så får jag kanske ett bättre pris på min gamla bil. Det är ändå hur många kr jag måste lägga mellan som räknas i slutänden.
Kan jag dessutom sälja bilen privat för ett högre pris innan jag får nya bilen så är ju det bara ett plus för mig personligen.
Jag upplever att XC70 har stått sig bra i pris, och jag hoppas att samma sak gäller för V90 CC.
#1127393
svergie2 skrev:
Är det inte lite lågt med 220 om tre år. Jag får i inbyte för min V60 R-design-11 175.000 och på blocket ligger dom just under 200. Då är den 5 år gammal.
Tycker också det verkar lite lågt. 275-300 kanske?

Skickat från min OnePlus 3[/quote]


Om du tror att en ny bil tappar 50-75,000kr på tre år så får du gärna bli säljare på Volvo lagom till jag ska byta bil ;)
#1127429
Jag tror att om 3år så är beg marknaden överfull med fd privat leasing bilar som då har ett restvärde på 50% och har rullat 3-4 tusen mil, skulle bli förvånad om man får så mycket mer för sin egna bil då. Kör man mer än 1500mil per år som är normalt i leasing avtalen så får man nog räkna med större värdeminskning än så.

Och visst blir många nöjda idag när dom får bra pris på inbytesbilen, men har svårt att tro att man då får samma rabatt på den nya bilen.
#1127461
Hej,
Jag har en V70 D4 AWD -14 uttagen 13.
Den har gått 8300 och är i ganska bra skick, inga större skador.
Fullt servad av Volvo och nya däck både sommar och vinter.
Fullutrustad med allt som fanns då.

Jag köpte den (tjänstebil på egen firma) för ca 490 000:-
Imorgon ska den värderas av carspekt (som bilia använder för att se skicket, sen gör bilia värderingen utifrån det)
Vad säljaren sagt bör det hamna mellan 220-250, vilket då är ca 50% av nypriset...

Jag har beställt en XC90 T8 för 830.000:- med ett restvärde efter 3år på 400.000:-

Inga bra affärer kanske men det har varit ett otroligt "skönt" bilägande!
Återkommer när jag vet vad värderingen blev!
#1127717
Nu är värderingen klar, 190 000:- då den som ska sälja bilen kommer lägga den på 220.000:- dvs tjäna 30ca
Tycker det var lite väl lågt..

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?