Sida 1 av 2
Leverans av XC90 T8 - första intryck
Postat: mån 19 sep 2016, 17:11
av Roten
Fick efter ett halvårs väntan leverans av min XC90 T8 (2017) idag. Tänkte dela med mig med mina första intryck. Jag har fått hyra en XC90 D5 (2016) sedan mars, så det mesta var så klart som D5:an, men det är lite skillnader.
Först det positiva. Ljudnivån - mycket bättre. Vet inte hur mycket det beror på att T8:an har luftfjädring medan D5:an inte hade det, men bilen känns mycket lugnare att köra. Fjädringen är också ett jättekliv framåt. Stälfjädringen var mycket gungigare och nu är bilen stabil på ett helt annat sätt. Som ett strykjärn! Motorn ger ett helt annat svar - kraften kommer direkt istället för efter en halv - en sekund. Motorljudet är också en väldig förbättring jämfört med D5:an.
Lite negativa punkter. Vid laddning så går fläkten av och på hela tiden. Fläktljudet är rätt starkt och det är inte så kul att sitta på vår altan som ligger bara på andra sidan av en häck, några meter från uppfarten. Detta går så klart att lösa genom att ladda bara när man inte är ute. Jag förstår efter en kort googling att alla elbilar fungerar mer eller mindre på samma sätt, men för mig var det en överraskning.
Re: Leverans av XC90 T8 - första intryck
Postat: mån 19 sep 2016, 23:54
av FSandstrom
ACn kyler väl batteriet, för mig (d6 dock) gör den inte det vid typ 15 grader och under. Då går det lite snabbare och den drar en halv kWh mindre för att få fullt batteri.
Skickat från min E6553 via Tapatalk
Re: Leverans av XC90 T8 - första intryck
Postat: tis 20 sep 2016, 09:37
av Roten
Tack för info @FSandstrom! Då bör det lugna ner sig med batterikylningen framöver.
Lite mer intryck - bromsarna känns inte optimalt kalibrerade och är stumma innan de biter i. Jag förmodar att det har med återgenereringen till batteriet vid inbromsning, vilket så klart är bra, men den rätta känslan finns där inte riktigt. Har någon annan samma intryck?
Re: Leverans av XC90 T8 - första intryck
Postat: tis 20 sep 2016, 10:56
av JES1
Roten skrev:Tack för info @FSandstrom! Då bör det lugna ner sig med batterikylningen framöver.
Lite mer intryck - bromsarna känns inte optimalt kalibrerade och är stumma innan de biter i. Jag förmodar att det har med återgenereringen till batteriet vid inbromsning, vilket så klart är bra, men den rätta känslan finns där inte riktigt. Har någon annan samma intryck?
Hej! Ny T8-ägare här också. Hämtade bilen i torsdags, och håller med om att bromsarna kändes lite konstiga till en början. Tror dock det handlar mer om vana. Nu, några dagar senare, känns det helt normalt för mig. Tror som du säger att dom känns lite annorlunda jämfört med andra XC90-modeller, på grund av återgenereringen.
Re: Leverans av XC90 T8 - första intryck
Postat: tis 20 sep 2016, 11:51
av Gorban
JES1 skrev:Roten skrev:Tack för info @FSandstrom! Då bör det lugna ner sig med batterikylningen framöver.
Lite mer intryck - bromsarna känns inte optimalt kalibrerade och är stumma innan de biter i. Jag förmodar att det har med återgenereringen till batteriet vid inbromsning, vilket så klart är bra, men den rätta känslan finns där inte riktigt. Har någon annan samma intryck?
Hej! Ny T8-ägare här också. Hämtade bilen i torsdags, och håller med om att bromsarna kändes lite konstiga till en början. Tror dock det handlar mer om vana. Nu, några dagar senare, känns det helt normalt för mig. Tror som du säger att dom känns lite annorlunda jämfört med andra XC90-modeller, på grund av återgenereringen.
Har inte alla ny Volvo återgenerering från bromsarna? Det hade min BMW redan 2007.
Re: Leverans av XC90 T8 - första intryck
Postat: tis 20 sep 2016, 12:47
av FSandstrom
JES1 skrev:Roten skrev:Tack för info @FSandstrom! Då bör det lugna ner sig med batterikylningen framöver.
Lite mer intryck - bromsarna känns inte optimalt kalibrerade och är stumma innan de biter i. Jag förmodar att det har med återgenereringen till batteriet vid inbromsning, vilket så klart är bra, men den rätta känslan finns där inte riktigt. Har någon annan samma intryck?
Hej! Ny T8-ägare här också. Hämtade bilen i torsdags, och håller med om att bromsarna kändes lite konstiga till en början. Tror dock det handlar mer om vana. Nu, några dagar senare, känns det helt normalt för mig. Tror som du säger att dom känns lite annorlunda jämfört med andra XC90-modeller, på grund av återgenereringen.
Ang bromsarna. I displayen så ser jag i ett visst tema generering som en "bubblande stapel". Den går upp en bit sedan spelar det ingen roll hur mycket mer man bromsar. Jag får intrycket att bromsarna börjar användas när stapeln när sitt max. Sorry om förklaringen var luddig
Skickat från min E6553 via Tapatalk
Re: Leverans av XC90 T8 - första intryck
Postat: tis 20 sep 2016, 14:38
av VolvoB20
FSandstrom skrev:
Ang bromsarna. I displayen så ser jag i ett visst tema generering som en "bubblande stapel". Den går upp en bit sedan spelar det ingen roll hur mycket mer man bromsar. Jag får intrycket att bromsarna börjar användas när stapeln när sitt max. Sorry om förklaringen var luddig
Så är det på Prius, Efter ett tag lär man sig att börja bromsa på rätt avstånd från korsningarna så man aldrig använder bromsbeläggen utan bara gör generering.
Re: Leverans av XC90 T8 - första intryck
Postat: tis 20 sep 2016, 14:55
av XC90_Executive
Grattis till fina bilar!

-) Jag har kört min T8 i ca 9 månader nu och är extremt nöjd! :D
Ljudet från batterikylningen går tyvärr inte att komma ifrån. Så är det på alla elbilar! Som det står ovan så kommer ljudet minska nu med temperaturen. Fram till sommaren lät min knappt något alls men för någon månad sedan när det var 30 grader varmt så gick den nästan konstant vid laddning.
Känslan vid broms lär man sig efter ett litet tag! Det handlar om att ha rätt timing och känsla så beläggen aldrig används. Precis som på Tesla :)
Jag brukar laborera lite med "B"-läget, vilket gör att bromspedalen nästan är överflödig

Re: Leverans av XC90 T8 - första intryck
Postat: tis 20 sep 2016, 15:17
av dissonans
VolvoB20 skrev:FSandstrom skrev:
Ang bromsarna. I displayen så ser jag i ett visst tema generering som en "bubblande stapel". Den går upp en bit sedan spelar det ingen roll hur mycket mer man bromsar. Jag får intrycket att bromsarna börjar användas när stapeln när sitt max. Sorry om förklaringen var luddig
Så är det på Prius, Efter ett tag lär man sig att börja bromsa på rätt avstånd från korsningarna så man aldrig använder bromsbeläggen utan bara gör generering.
Hur mår skivor och ok på de bilarna efter några år? Nu förutsätter jag att de har skivor även bak men så kanske inte är fallet? Kan inte låta bli att fundera på var brytpunkten mellan sparade droppar och extrakostnader för att byta bromsarna går, men den kanske går lågt nog för att det ska vara värt det?
Re: Leverans av XC90 T8 - första intryck
Postat: tis 20 sep 2016, 19:59
av FSandstrom
dissonans skrev:VolvoB20 skrev:FSandstrom skrev:
Ang bromsarna. I displayen så ser jag i ett visst tema generering som en "bubblande stapel". Den går upp en bit sedan spelar det ingen roll hur mycket mer man bromsar. Jag får intrycket att bromsarna börjar användas när stapeln när sitt max. Sorry om förklaringen var luddig
Så är det på Prius, Efter ett tag lär man sig att börja bromsa på rätt avstånd från korsningarna så man aldrig använder bromsbeläggen utan bara gör generering.
Hur mår skivor och ok på de bilarna efter några år? Nu förutsätter jag att de har skivor även bak men så kanske inte är fallet? Kan inte låta bli att fundera på var brytpunkten mellan sparade droppar och extrakostnader för att byta bromsarna går, men den kanske går lågt nog för att det ska vara värt det?
Ja, min fundering också. Jag skall besiktiga min d6a nu efter drygt tre år, då hoppas jag att man kan se om min eco-körning förstört skivorna. Själv är jag för okunnig

.
Skickat från min E6553 via Tapatalk