Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1108399
perhall skrev:Volvo hade egentligen fram till 1985 års modell på de svenskbyggda bilarna (240/740 men fr a 240) riktigt dåligt rostskydd. 1986 blev det bättre. S80/V70 från kring millennieskiftet har extremt bra rostskydd... men sen har det blivit sämre. Hoppas de kan ordna 4/5 åtminstone på nya 90-serien...
Det blev bara en 3:a i ViB

Instämmer i din analys, de runt millennieskiftet har sjukt bra rostskydd.
av duttowisch
#1108414
S80 från -99 till 2007 har det bästa skyddet.
Personligen ser jag det så här:
-Om Volvo snålar in på en så här viktig sak, vad snålar dom in på mer som är svårare att upptäcka?
Sedan när Vi Bilägare påpekade att på den nya XC90a satt inte plåtarna ihop som dom skulle svarade Volvo "att så ska det vara" Samt att dom litade på någon ny behandling av plåten. Om det fungerar eller inte låter jag vara osagt, dock litar jag mer på vanlig behandling.
När den nya Mercedes E-klass kommer i höst är jag helt övertygad att den kommer vara en betydligt bättre och sundare bil. I V90 har design killarna fått för mycket att säga till om. Tråkigt.
av duttowisch
#1110029
Var på Bilia i Malmö idag och tittade på V90 och S90.
Gillar fronten på bägge. Trång där framme då mittkonsolen tar en hel del plats (jämfört med E-klass). Baksäte ok men lite smalt, men märkligt med bara 230VAC och inte USB laddning eller 12uttag. Hög/bred kardantunnel, större än E-klass som är bakhjulsdriven. Men det värsta enligt mig är rostskyddet. Låg undertill och tittade på bakvagnen. Inget rostskydd alls. Massa skarvar som det ska bli intressant att se hur dom blir efter 6-7år med saltlösning och smuts som ligger och gror. Tror inte alls det är bra. Bagageutrymme var ett skämt, visst alla kör inte runt med kylskåp etc men hundbur, barnvagn mm kör man ju runt med. Kontentan är en besvikelse, synd då jag alltid kört Volvo förr.
av Gorban
#1110040
duttowisch skrev:Var på Bilia i Malmö idag och tittade på V90 och S90.
Gillar fronten på bägge. Trång där framme då mittkonsolen tar en hel del plats (jämfört med E-klass). Baksäte ok men lite smalt, men märkligt med bara 230VAC och inte USB laddning eller 12uttag. Hög/bred kardantunnel, större än E-klass som är bakhjulsdriven. Men det värsta enligt mig är rostskyddet. Låg undertill och tittade på bakvagnen. Inget rostskydd alls. Massa skarvar som det ska bli intressant att se hur dom blir efter 6-7år med saltlösning och smuts som ligger och gror. Tror inte alls det är bra. Bagageutrymme var ett skämt, visst alla kör inte runt med kylskåp etc men hundbur, barnvagn mm kör man ju runt med. Kontentan är en besvikelse, synd då jag alltid kört Volvo förr.
Du kan få 12v bak istället för 230v. Kardantunneln är så hög för att den är förberedd för elektrifiering som kommer med T8 och batteriet sitter i kardantunneln.

Håller med om att rostskyddet är kass. Jag kollade måtten på bagageutrymmet i V90. Det är både djupare och högre upp till insynsskyddet jämfört med V70. För mig är det det viktigaste då jag sällan lastar fullt upp till taket. V90 är faktiskt längre med baksätet fällt än V70. Håller dock med om att den lutande bakluckan ställer till det för dem som har hund.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1110140
I ViBliägares test noterade man att det redan var rost på bryggan som håller fast bakvagnen då den var gjord i enkel plåt. Tråkigt då bilen var spillans ny och väl bara sett lite sommarregn.

Känner igen det där från de asiatiska bilar jag haft, jag fick skrota dem pga att bakvagnen trillade av när den rostat för mycket.
av Sharkbait
#1110144
Är detta ett dåligt skämt?

Skall Volvos nya bilar XC90/S-/V90 som skall vara premium nu få egenskapen att rosten äter upp bilen? Ännu värre bådar det när testbilen redan var rostangripen. Som vanligt kommer beg marknaden få betala detta kalas.
av filippb
#1110147
Någon har postat rostskyddsdelen från ViBilägares test tidigare i denna tråd, står inget om att bilen redan rostar där men visst fick den sämre betyg med 3 av 5.

Tänker att om bilen som knappt rullat ut från fabriken redan börjat rosta så borde väl den inte få mer än max 0 av 5?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1110154
filippb skrev:Någon har postat rostskyddsdelen från ViBilägares test tidigare i denna tråd, står inget om att bilen redan rostar där men visst fick den sämre betyg med 3 av 5.

Tänker att om bilen som knappt rullat ut från fabriken redan börjat rosta så borde väl den inte få mer än max 0 av 5?
Det är i nya nr 13 där man testat V90 mot Passat och 520 som man noterade rost på bakvagnsbryggan trots att bilen var flång ny. Det är inuti balken/bryggan där volvo sparat bort behandliongen med argumentet att den inte behövs.

Tråkigt som fasiken, samma hände på vår Mazda 626 och ledde med åren till att bakhjulen trillade av när upphängningen till slut rostade igenom vid 20.000 mil.

En av anlednigarna att jag genom åren verkligen varit en Volvofan och bytt från asiater är just att deras rostskydd varit riktigt bra.
av Sharkbait
#1110175
VolvoB20 skrev:
filippb skrev:Någon har postat rostskyddsdelen från ViBilägares test tidigare i denna tråd, står inget om att bilen redan rostar där men visst fick den sämre betyg med 3 av 5.

Tänker att om bilen som knappt rullat ut från fabriken redan börjat rosta så borde väl den inte få mer än max 0 av 5?
Det är i nya nr 13 där man testat V90 mot Passat och 520 som man noterade rost på bakvagnsbryggan trots att bilen var flång ny. Det är inuti balken/bryggan där volvo sparat bort behandliongen med argumentet att den inte behövs.

Tråkigt som fasiken, samma hände på vår Mazda 626 och ledde med åren till att bakhjulen trillade av när upphängningen till slut rostade igenom vid 20.000 mil.

En av anlednigarna att jag genom åren verkligen varit en Volvofan och bytt från asiater är just att deras rostskydd varit riktigt bra.

Så skall man köpa beg så skall man slå till på en Classic V70II/XC70II så slipper man uppenbarligen det sämre rostskydd Volvo erbjuder med 90-serien och risken att man står där sedan med en 90-serie som Volvo vägrar att åtgärda rosten pga sämre rostskydd.

För hur många nya ägare till sprillans nya 90-serie kommer lämna in sina bilar för rostskyddsbehandling så att bilen inte rostar till beg marknaden när de sedan plockar ut en ny bil förakt enbart ha i 2-3 år och sedan återigen en ny.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1110296
Jag har lite svårt att se problemet. Eftersom det enda som behövs för att filt-innerskärms-gubbarna på vib ska bli nöjda är underredsmassa och hålrumsvax. Kör den på rostskyddsbehandling direkt från handlare? Ni har ju ändå inte betalat för det eftersom det uppenbarligen inte ingick.

Man hakar ofta upp sej på fel saker. Rosten i de här fallen kommer inte vara "hål i golvet" utan bromsrör i stål och andra sparposter.
Se på gamla mercor, där trampas det av bromsrör lite hipp som happ.
Men det är det ingen som gnäller på i vib...
eller att bussningarna i bakvagnen på p3-plattformen rostade sönder på några år bara, det var det inte heller nån som anade.
Eller att tankrören på p2 ärgade sönder efter 5+ år.
Point is, fel fokus.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 35
Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!